KobiEfor Sanayi Ekonomi Dergisi

Fibabanka Genel Müdürü Ömer Mert

FİNANS

Fibabanka Genel Müdürü Ömer Mert, ekonomideki dalgalanmanın etkilerinin halihazırda bireye inmediğini belirterek, Hükümet’in yapısal reformlara ağırlık vererek bir yol haritası oluşturabileceğine dikkat çekiyor.

Mert, “En önemli problem istihdam yaratma. Şu anda ekonomik olarak iyimserim. İş sahası yaratarak bu dönemi atlatabilirsek o zaman başarılı oluruz. Bu süreçten çıkışta herkesin sorumluluğu var” diyor.
Fibabanka Genel Müdürü Ömer Mert, ekonomideki dalgalanmanın halihazırda sokağa yansımadığını belirterek bunun bir fırsat olarak görülmesi, Hükümet’in yapısal reformlara yoğunlaşması ve enflasyonun düşürülmesi gerektiğini söylüyor. Mert’in değerlendirmesi şöyle: “Ekonomik dalgalanmadan kurumsal firmalar ve ticari yapılar daha çok etkileniyor. Şu anda ekonomik olarak iyimserim. İş sahası yaratarak bu dönemi atlatabilirsek o zaman başarılı oluruz. Bu süreçten çıkışta herkesin sorumluluğu var. Bizim görevimiz,  iyiyle kötüyü ayırt edip iyiyi yapılandırmaktır.”

“2019’da en büyük belirsizliklerden biri konkordatolardır”
Ömer Mert,  “Bugüne kadar hep orta ve büyük ölçekli işletmelerin konkordatoya başvurduğunu gördük. Sektörün geneline ilişkin ise 15 milyar doları bulan riskten söz ediliyor. Konkordato mekanizmasının doğru kullanılması kritik öneme sahip” sözleriyle bankacılık sektörünün 2019 gündeminde, konkordato ve sorunlu krediler olmak üzere iki önemli belirsizlik bulunduğuna dikkat çekiyor. Mert, “Konkordato mekanizmasını iyi kullanan da vardı, kötü kullanan da. Bazı firmalarımız için gerçekten önemli bir artı sağladı. Şimdi yeni bir düzenleme konuşuluyor. Düzenleme, hem firmaları hem de bankayı koruyacak bir yapıda olmalı. Sistem o zaman sağlıklı hale gelir” diyerek aksi halde büyük belirsizliğin yaşanacağının uyarısını yapıyor.

Yılın ilk 8 aylık dönemindeki büyüme karlılığı yükseltti
“Fibabanka’nın 2018 yılı performans değerlendirmesini yaparken yılı ikiye bölmek gerekiyor. Yılın ilk 7-8 aylık döneminde de 28 milyar TL’ye ulaşan aktif büyüklüğü ile Bankanın büyüme performansının yüzde 30’ları aştığı dönemler oldu. Aralık ayı itibarıyla aktif büyüklüğümüz 21 milyar TL civarında” açıklamasını yapan Mert, şu bilgileri veriyor: “Eylül 2018 itibarıyla tanımlı müşteri sayımız 961 bin 540’a ulaştı. Aktif müşteri sayımız ise 511 bin 974’e erişti. Krediler 15.4 milyar TL seviyesindeyken net karımız, 179.2 milyon TL’ye ulaştı. Karlılıkta, geçen yıla göre ilk 9 ay artışımız yüzde 65’ler seviyesinde. Yılın ilk 7-8 ayından sonra bilançoda bir küçülme yaşansa da ilk dönemdeki büyüme sonucu ortalama hacimler, yıl içinde yükselmeye devam etmiş; bunun sonucunda da Bankamızın karlılığı artmıştır. Yılı kredi büyüklüğünde 14-15 milyar TL ile kapatacağımızı düşünüyorum.”
Bankalarda sermaye artışı ihtiyacına ilişkin görüş bildiren Mert, öngörülerini şöyle açıklıyor: “Şu anda sermaye artırımı problemimiz yok. 2019 yılında aşırı büyüme öngörülmediği için sermaye artışına ihtiyaç olacağını düşünmüyorum. Karın yarattığı kaynak yeterli olacaktır. Fibabanka olarak 2019 yılında yüzde 20 büyüme hedefliyoruz. Bu yıl nihai kredi büyümemiz düşük olduğu için gelecek yıla talep sarkması olabilir.” Ömer Mert, Türkiye ekonomisinde yüzde 2 oranında büyüme beklediklerini de aktarıyor. Banka olarak bu dönemde, müşteriye yüksek maliyetli kredi sunmaktan kaçındıklarının da altını çizen Mert, yüksek maliyetlerle kredi vermenin doğru olmadığına inanıyor.

Hedefi orta ölçekli banka olmak
Kuruluşundan bu yana ortalama yüzde 40 büyüme oranlarına imza atan Fibabanka teknolojinin gelişimi ile klasik büyüme vizyonunda revizyona gidiyor. Şube, çalışan veya müşteri sayısı ile klasik bir orta ölçekli banka olmayacaklarını kaydeden Mert, “Bakış açımız çok değişti. 200-300 şubeli bir banka olmayacağız ama müşteri sayımız ile orta ölçekli bir banka olmak istiyoruz. Bunu da dijitalleşme ile 3 milyon müşteriye ulaşarak sağlayacağız. Dünya artık buraya kayıyor. 7 yılda ulaştığımız müşteri sayısına 12 ayda ulaşıyoruz. Bizim için kritik olan dijitalleşme ile bu hızı sürdürmek” açıklamasında bulunuyor. Şu anda 20 ilde 72 şube ile müşteriye dokunduklarını aktaran Mert, müşteriye ulaşmak için yeni kanallar yaratmaya devam edeceklerini söylüyor.

Fibabanka, Türkiye’nin full dijital bankası olacak
Tabana yayılmanın önemli olduğunu düşünen banka yönetimi, yeni müşteri kazanımında yüzde 150-200 büyüme performansına ulaşarak bu yıl yaklaşık 500 bin yeni müşteriye ulaştı. Yöntem olarak da dijitalleşmeyi odağa aldıklarını açıklayan Mert, Türkiye’nin full dijital bankası olacaklarını söylüyor. Bir kuruluşun full dijital olarak anılması için 10 bin müşteriye 1 çalışanın düşmesi gerektiğini, Google ve Facebook örnekleriyle açıklayan Mert, “Türkiye’nin büyük bankalarında bu oranı yakalama ihtimali yok. O nedenle iddialıyız. Türkiye’nin full dijital bankası olacağız. Bunu yaparken de müşteri neredeyse biz de orada olacağız. Böylece hem kurumumuz için hem de müşterilerimiz için maliyetleri düşüreceğiz” diyor. Özellikle bireysel tarafta müşterinin olduğu noktalarda kredi alternatifi sunan Fibabanka’nın kredi anlaşması yaptığı perakende şirketler arasında, Vatan Bilgisayar, Zen Pırlanta, Blue Diamond, Hepsiburada, CarrefourSA, Eskidji, Wall Street English, Genpa, KVK, Günsar Klima, Fixsmart, Spormoto, Özşanal, Saykar Eğitim Kurumları, Infomusic, Evci Plastik gibi firmalar yer alıyor.
Müşteriye yerinde kredi sağlayan Fibabanka, aynı zamanda ihtiyaç olması halinde müşterisine kurye de yolluyor. Yeni yaklaşıma ilişkin Mert, şu noktalara değiniyor: “Bireysel tarafta müşteriye alışveriş yaptığı noktada hızlıca kredi opsiyonu sunuyoruz. Müşteri, hem kart limitini kullanmıyor hem de ürüne biraz daha uygun fiyatlarla ulaşabiliyor. Önümüzdeki dönemde ise Samsun gibi 10 bin müşterimizin olduğu şehirlerde şube açabilme durumumuz olabilir.”

EaSI kredisi mikro işletmelere can suyu
Fibabanka, mikro işletmelere teminatsız AB fonu sağlamanın yolunu buldu. Avrupa Yatırım Fonu (EIF) ve Fibabanka, mikro işletmeleri desteklemek amacıyla Avrupa Birliği İstihdam ve Sosyal Yenilik Programı (EaSI) altında Türkiye’de ilk kredi garanti anlaşmasını imzaladı. Toplam 20 milyon Euro kredi, yaklaşık 5.000 mikro işletmeye, cazip kredi koşullarıyla kullandırılıyor. Mert, 2 ay gibi kısa bir süre içerisinde 1.000’in üzerinde başvuruya ulaştıklarını belirterek, “Böyle bir dönemde esnaf odalarına giderek mikro işletmelere teminatsız kredi veriyoruz. Krediden faydalanmak için yıl sonu cirosunun 2 milyon 500 bin TL’ye ulaşmış olması ve 10 kişiden az çalışana sahip olması gerekiyor. 18 aylık kredi veriyoruz” diyor.

Finberg startup şirketlerinin kaldıracı olacak
Fibabanka, finansal teknoloji girişimi Finberg ile startup şirketlerine yatırım yapıyor. Girişimcilere ortak olarak yenilikçi finansal ürünler geliştirecek olan Finberg’in 50 milyon TL’yi hedefleyen bir fon olduğunu hatırlatan Mert, Finberg’in kuruluş çalışmaları ve hedeflerini şöyle dile getiriyor: “Finberg ile 2 ana amacımız var: İlki startup şirketlerine destek vermek. Kurum olarak yönetimlerine giriyor, koçluk yapıyor, iş yapışlarına destek oluyoruz. 2. amacımız ise Bankamızın dijitalleşmesine katkı. Ortak olduğumuz tüm yatırımlar, aynı zamanda Bankamızın müşteriye ulaşma noktası olacak.” Finberg’i birçok şirkete yatırım yaparak bir değer haline getirmek istediklerinin altını çizen Mert, Garaj Sepeti ve BizimHesap’a ortak olduklarını ve şu anda ayrıca Birleşik Ödeme Hizmetleri ile görüşmelerinin sürdüğünü kaydediyor. Aynı zamanda yatırım fonu olan REVO’nun yüzde 7 hissesini satın aldıklarını kaydeden Mert, “REVO’nun 10’dan fazla yatırımının artık bir parçasıyız. Şu anda 25 milyon TL’lik fona ulaşmış durumdayız. Yatırımımızla sektörümüzde öncü olduk” bilgisini veriyor.

“Sektördeki belirsizliklerden biri sorunlu kredilerdir”
Ömer Mert, ayrıca, bankacılık sektörünün riskleri arasında sorunlu kredilerin önemli yer tuttuğuna dikkat çekiyor. Fibabanka’nın sorunlu kredi oranının yüzde 4 seviyelerinde olduğunu hatırlatan Mert, “İzleme ve takip kredilerin toplamı diye bakıldığında, özel sektör bankalar arasında en düşük orana sahip olanlardan biriyiz. Kendimizi kandırmıyoruz. Sorunlu kredilerin ağırlıklı yapısını da KOBİ’ler oluşturuyor” diyor.

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.