KobiEfor Sanayi Ekonomi Dergisi

2020’de yenilikçi yaklaşımlarla yüzde 15 büyüme sağladı; Funika, pandemiyi fırsata çevirdi

HABER

Denizli tekstil sektörünün önemli kuruluşlarından Funika, pandemiyi fırsata çevirerek, Ar-Ge sonucu geliştirdikleri anti-bakteriyel ve Anti-mikrobiyel ürünlerle yüzde 15 büyüdü. Funika Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Civan Sözkesen, Pandemi döneminde dermatolojik test edilmiş antivirüs kumaş geliştirdiklerini belirterek, istenen kokuda kumaş, yanmayan kumaş, sinyal kesici kılıf (FonX), antibakteriyel havlu gibi çok sayıda ürünleri bulunduğunu ve 200 patente sahip olduklarını anlattı.

Denizli’de tekstil sektörünün önemli kuruluşlarından Funika, pandemiyi fırsata çevirdi. Havlu ve bornoz boya üretiminde yüzde 95 oranında ihracatla çalışan firma, 2020’nin son 6 ayında pandemiye rağmen yüzde 15 büyümesini sürdürdü.
Özellikle Ar-Ge yoğun yeni üretim modellerinin bu büyümeye zemin hazırladığını belirten Funika Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Civan Sözkesen, şunları söyledi: “Yüzde 70 Avrupa, yüzde 30 Amerika pazarına yönelik çalışıyoruz. Pandeminin ilk 5 ayında perakende alanlarının kapanması neticesinde tüm markalar dükkanlarını kapattı. Biz ise çalışmaya devam ettik. Haziran sonunda ise normalleşme çalışmalarının ağırlık kazanmasıyla son 6 ayda kayıpları telafi edip yüzde 15 büyümeye ulaştık. Havlu ve bornozun hijyen ürünü olması ve kullandığımız e-ticaret sistemi, bu toparlanmada etken oldu. Aynı zamanda Ar-Ge yoğun geliştirdiğimiz anti bakteriyel ürünlerimiz rekabette Funika’ya avantaj sağladı.”

2021’in ilk 3 ayının da kendilerini memnun ettiğini kaydeden Sözkesen, bu yıl ise yüzde 20’lik bir büyüme beklediklerini açıkladı. Sözkesen, Pandemi sürecinin hijyen yaklaşımında toplumun genelinde farkındalık yarattığının altını çizdi: “Banyo ve tuvalet gibi ortak kullanım alanlarında alışık olmadığımız bir alışkanlık kazanıyoruz. Avrupa ve ABD gibi pazarlarda da benzer bir yaklaşım var: Artık her bir aile üyesinin farklı bir havlu kullanımı sözkonusu. Ayrıca pandemide bornoz kullanım alışkanlığı yeniden ortaya çıktı. Ürünlerimizin anti bakteriyel veya anti mikrobiyel olması ise tercih edilirliğini artırıyor. Pandemi döneminde ise dermatolojik test edilmiş antivirüs kumaş geliştirdik. Rakamlarla ifade edersek; senelik üretimimiz 18 bin ton kumaş. O da yaklaşık 100 milyondan fazla havlu anlamına geliyor.”

Funika dijital dönüşümünü gerçekleştirecek
2021 sonrasında tekstil tarafında büyümenin artacağını öngören Sözkesen, pandeminin ötelediği harcama eğiliminin daha sonra telafi edileceğini kaydetti. Yurtdışında ciddi bir likitide bolluğu olacağı için önümüzdeki 10 yılda büyüme öngördüklerini dile getiren Sözkesen, bu gelişmeye hazır olmak adına Funika’nın dijital dönüşümüne ağırlık verdiklerini açıkladı. Detayları ise şöyle anlattı: “Funika kuruluşundan bu yana icatçı bir firmadır. 200 tane patentimiz var. Kemoterapi gören hastaların, menopoz dönemindeki kadınların, terleme problemleri olanların kullandığı çok özel bir kumaşımız ABD pazarında halen yoğun ilgi görüyor. Teknolojimizi farklı alanlara yayacağız. İstenen kokuda kumaş, yanmayan kumaş, bakteri oluşturmayan kumaş gibi knowhow’lara sahibiz. Sinyal kesici kılıf (FonX), antibakteriyel havlu gibi çok sayıda ürünümüz bulunuyor. Boyahane kumaşın su ile buluştuğu nokta. Kumaşın dokunuş hissi, kırışık önleyici özelliği başta olmak üzere her türlü yenilik boyahane bölümünde şekilleniyor. Boyahane için tekstilin kalbi de diyebiliriz. Ar-Ge ağırlıklı çalışmalarımız devam edecek. Bugüne kadar Ar-Ge çalışmalarını kendi bünyemizde yürüttük. Önümüzdeki dönem destek ve teşviklerden yararlanacak ölçekte bir Ar-Ge merkezinin kurulmasını planlıyoruz. Yeni ürün geliştirme, enerji verimliliği, iş zekası ve yapay zekanın işin her noktasında olduğu bir dijital dönüşüm süreci üzerinde çalışıyoruz.”

Fabrikanın dijital dönüşümüne daha yoğun çaba harcadıklarının altını çizen Sözkesen, geçtiğimiz yıllarda fabrikanın otomasyon sistemleri üzerinde 7 milyon doların üzerinde yatırım gerçekleştirdiklerini dile getirdi: “Fabrikadaki makine parkurunun yarısını yeniledik ve önümüzdeki 2 yılda yatırımlarla tüm makine parkurunu enerji tasarruflu makinelerle değiştireceğiz. Tabii tesisin dijital dönüşüm sürecine yönetim ve çalışanların da uyumlu olması gerekiyor. Bunun için yazılım ve iş zekasına yönelik projeler geliştiriyoruz. Veriden bilgi üreten yapay zeka sistemleri ile üretimi evrimleştirme sürecindeyiz.”

“Yeşil mutabakat sürecine hazırız”
Yüzde 95 yurtdışı çalışan bir kuruluş olarak yeşil mutabakat başta olmak üzere birçok alanda öncü bir yaklaşım sergilemek zorunda olduklarını kaydeden Sözkesen, doğayı koruyan, enerji verimliği yüksek bir şirket olmak için çalıştıklarını, önümüzdeki dönem hem kazan yatırımı hem de tesislerin çatısını güneş paneliyle donatarak yenilenebilir enerji kaynaklarıyla enerji ihtiyacını karşılamaya çalışacaklarını söyledi.
Boya sektöründe temel giderleri enerji ve suyun oluşturduğunu hatırlatan Sözkesen, yürüttükleri çalışmalara değindi: “Teşvik sisteminden yararlanarak kurduğumuz Gümüşsu Arıtma Tesisimiz, rekabetçi sürdürülebilir büyümeye olanak sağlıyor. Boya sistemimizde suyun kullanımını ikiye ayırdık. Açık renkli atık suyunu koyu renklilerde tekrar kullanıp yüzde 50 tasarruf sağlıyoruz. 5 boyahane olarak günlük 10 bin metreküp suyu arıtıyoruz. Böylece hem suyumuzu koruyup hem de tasarruf elde ediyoruz.” Sözkesen, makine yenileme, güneş enerjisi, dijital dönüşüm, yeni fırsatlar gibi alanlara toplamda 30 milyon TL yatırım planladıklarını açıkladı.

Civan Sözkesen:”Dizilerin oyun versiyonu üzerinde çalışıyoruz”
Funika’nın dijital dönüşüm sürecinin dışında melek yatırımcı kimliği bulunan Civan Sözkesen, aynı zamanda Pamukkale Teknopark’ta faaliyet yürüten Funika Games’in kurucu ortaklarından. Oyun sektöründe son 1 yılda dünyanın en büyük 10 oyun şirketiyle 50’den fazla oyun geliştirdiklerini belirten Sözkesen, “Türk oyun sektörü ciddi bir büyümeden geçiyor. Pandemiyle birlikte bu alana ilginin arttığını söyleyebiliriz. Büyüme sektördeki rakamlara da yansıyor. Geçen yıl 2.4 milyar dolarlık yabancı yatırım gerçekleşti. Önümüzdeki dönem bu alanda ciddi büyüme bekliyoruz” diye konuştu.

Gelişmeleri yakından takip ettiklerini ve güçlü bir kadroları bulunduğunu paylaşan Sözkesen, önümüzdeki dönem ise dizi ve oyun sektörünü birleştirecek bir işbirliğine imza atacaklarını duyurdu. Ay Yapım ile Çukur Dizisi’nin oyunu için görüştüklerini dile getiren Sözkesen, şu bilgileri verdi: “Oyun ve dizi bir sanat. Dizi izlenme oranları çok yüksek. Kaliteli yapımlar sezonları tamamlandıktan sonra da oyun olarak devam edebilir. Hatta global şirketlerin hem film hem de dizi için çalışmalar yapacağını düşünüyoruz. Çünkü tüm dünyada eğlence sektörüne yatırımda düşüş yok.”

Funika Games’in oyunları bugüne kadar 1 milyonu ABD olmak üzere toplam 2 milyondan fazla indirildi. Dijital dönüşüm sürecinin özellikle kalifiye işgücüne ulaşmada koşulları eşitlediğini aktaran Sözkesen, “ABD’de, Hindistan’da veya İstanbul’da ikamet eden birisi isterse bizlere çalışabiliyor. Dijital sektörlerde online çalışma imkanı büyük bir avantaj. Dijital göçebelerin artmasını ve insan kaynaklarına ulaşmaya fayda sağladı, Denizli’nin dezavantajı kalmadı” dedi.

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.