KobiEfor Sanayi Ekonomi Dergisi

Unutulmuş sektör

HABER

İmece usulü 1980’li yıllara kadar konu komşu yardımıyla yapılan ev taşımaları artık ciddi bir sektör haline gelmiş durumda. TUİK verilerine göre yıllık 3 milyondan fazla taşıma yapılıyor.

Göztepe Nakliyat ve Depolama A.Ş. CEO’su Ulaş Gümüşoğlu; evden eve nakliyat sektöründe yaşanan sorunlardan herkesin muzdarip olduğundan, hatta görüştükleri bürokratların bile benzer şeyler yaşamış olduğundan fakat sektörel bir çözümün bir türlü gelmediğinden yakındı. Gümüşoğlu, evden eve nakliyat işleminin çok özel bir taşıma modu olduğunu ve kişilerin özel yaşamlarına girilerek hizmet verildiğini kaydetti.

Gümüşoğlu, “Şöyle bir düşündüğünüzde evinize gelen misafirin yüzde kaçı salonda oturup evinizden ayrılır, yüzde kaçı evinizi gezecek kadar samimidir, ne kadarına yatak odanızı gösterirsiniz?” Bu taşıma modunda çalışanlarımızın tümü evinizin en mahrem yerine girer. Sadece maddi değeri olan değil manevi değer ihtiva eden anneannenizden kalan koltuğu ya da bibloyu da taşır. Dolayısıyla çok özel bir iş yapmaktayız. Eviniz taşınırken yaşanacak aksamalar sadece maddi kayıplar değil bazen hayat akışını da etkileyebiliyor. Şikayet siteleri hayat akışı etkilenmiş insanların şikayetleriyle dolu” diye konuştu.

Göztepe Nakliyat CEO’su Ulaş Gümüşoğlu korsan taşımacılık konusunda uyardı: “Taşınmaya karar verdiğiniz andan itibaren adım adım taşınma işlemini planlamalı ve size nakliye konusunda hizmet verecek firmayı iyi araştırmalısınız. Ekonomik avantaj herkesin elbette tercihidir ancak önemli olan ekonomik olanın yanına kaliteli olanı ekleyebilmektir.”

Sorun sektöre giriş bariyeri
Sektöre giriş bariyerinin oldukça düşük olduğunu kaydeden Gümüşoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın evden eve nakliyat sektörü için tanımladığı K3 yeterlilik belgesinin yetersiz olduğunu, sadece araç tonajı kapsamında değerlendirilebilecek bir iş olmadığını vurguladı. Evden eve taşıma işleminin bir servis işi olduğunu vurgulayan Gümüşoğlu, dolayısıyla yetişmiş insan kaynağıyla yapılan bir iş olduğundan bahsetti: “Buna karşın K3 yetki belgesinden araç tonajı dışında SGK’lı personel bulundurma zorunluluğunun olmaması piyasadaki şirketlerin kaçak iş gücü çalıştırması sorunlarını doruğa çıkartıyor.”

Akademik çalışma
Tüm bu olumsuzlukların önüne geçmek için END adında bir sektör derneği altında çalışma yürüttüklerini ve İTO temsilcileri üzerinden de yetkililere ulaşmayı hedeflediklerini açıklayan Gümüşoğlu, sektöre yön verecek bir yasal düzenleme talebi olması açısından saha çalışmaları ve tüketici / tedarikçi anketleri de içeren bir akademik çalışma içerisine girdiklerini, konuya İTO Üniversitesi yetkililerinin de yakın ilgi gösterdiğini, fakat Pandemi’nin başlaması ve üniversitelerin de kapanması nedeniyle çalışmanın neticelenmediğini anlattı.

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.