banner565

banner472

banner458

banner457

01.02.2014, 08:00 3275

Çalışan Hedefleri mi, Şirket Hedefleri mi ?

Ekonominin değişkenlik gösterdiği bugünlerde şirketimiz için hedefleri gözden geçirerek yeniden revize etmemiz ve güncel yol haritasına göre ilerlememiz gerekecektir. Genelde hedefler için belirlenen dönem yılbaşına denk gelen dönemdir. Mali açıdan gelir gider tabloları ve bilançolar yıllık hazırlandığından hedeflerin de cari yılı kapsayacak şekilde hazırlanması esastır.

Hedefler şirketimizde kimler tarafından belirlenecektir? Şirketin sahibi mi? Şirketin genel müdürü mü? Üst düzey yöneticileri mi? Yoksa başkaları mı?
Bu yıl hedeflerimiz neler olacaktır diye sıralamaya başlarız. Ciromuzu yüzde ... arttıracağız, maliyetlerimizi yüzde ... düşüreceğiz, satışlarımızı yüzde ... artıracağız gibi başlıklar belirleyip sonunda yüzde ... büyüyeceğiz diye sıralarız. Büyüyeceğiz kelimesinin altını çizmek istiyorum. Büyüme her şirket tarafından farklı algılanmakta ve yorumlanmaktadır. Kimisi ciro artışı, kimisi eleman sayısı artışı, kimisi ise farklı bir kriteri alarak büyümeden bahsediyor olabilir. Hedeflerimizi kendi algımıza ve şirketimizin kültürüne göre belirlediğimizi düşünelim. ‘Peki bu şirket hedeflerini, departman veya çalışanların hedeflerine nasıl dönüştürmeliyiz? Hedefleri yerine getirmek için ne tür araçlara ve kaynaklara ihtiyaç vardır? Bunların planlaması nasıl yapılmalıdır?’ sorularının yanıtlarını dönem başında belirlememiz gerekmektedir.
Uygulamaya başlamak için genel müdür ve üst düzey yöneticilerinden başlayıp alt seviyedeki çalışanlara kadar indirgemek doğru olanıdır. Şirket hedeflerini departmanlara dağıtarak, departman hedeflerini, daha sonra da departman da çalışanlar bazında çalışanların hedefleri haline getirmemiz gerekiyor. Bir sonraki aşamada hedefleri değerlendirme kriterlerinin şirketimizdeki en üst düzey kişiden en alt kişiye kadar anlaşılır, şeffaf ve uygulanabilir olduğundan emin olmalıyız. Hedefleri çalışandan başlayıp, şirket bazında yerine getirmeleri için motivasyon araçlarını belirlememiz gerekmekte olup bunlar herkesin anlayacağı ve algılayacağı bir dil ile paylaşılmalıdır.
Üçer aylık dönemlerde hedeflerin tutturulması için görülen eksiklikleri ve tutturulan hedeflerin yüzdelerini puan vererek ölçmeliyiz. Unutmamamız gereken en önemli şey ise puanlara ve rakamlara dayanmayan sonuçlar ile şirketin iyiye veya kötüye gittiğinin ölçülemeyeceğidir. Ölçme sonuçlarına göre hedeflerde ve kriterlerde revizyona yani değişikliklere gitmemiz gerekebilir. Bu tür değişiklikler var ise bunları hedefi belirleyenler ve hedefi yerine getirecek kişiler ile hepbirlikte saptamamız gerekecektir. Belki bu hedefleri şirket veya departman hedefleri ile aynı yönde olan kişisel hedeflere dönüştürmemiz bile gerekebilecektir.
Yılsonuna geldiğimizde yapılacak değerleme sonuçlarında kesin hedefleri ne kadar tutturup, tutturmadığımız ortaya çıkacaktır. Sonuçlara göre kriter bazında şirket hedefleri neler olmuş, bu kriterlerin departman bazında dağılımı neler olmuş gibi sonuçlara çok rahat ulaşabilmemiz gerekir. Daha da detaya inilmesi gerekir ise kişisel hedef sonuçlarının, departman sonuçlarına ve şirket sonuçlarına göre kıyaslaması yapılabilir.
Sonuç olarak şirketler olarak hedefimizi kendi kültürümüze, sektörümüze, piyasa şartları ve günün koşullarına göre doğru kriterlerle belirlememiz gerekecektir. Dönemsel olarak bu hedefleri ölçerek gözden geçirmemiz ve gerekli yerlerde revizyonlar yapmamız esas olacaktır.

Yorumlar (0)
banner557