banner565

banner472

banner458

banner457

 ‘Ticari Bankacılık’, ürün ve hizmetleri dijitalleşiyor

Bankacılık sektöründe değişim ve dönüşüm sadece bireysel kullanıcılar için geçerli değil.

DOSYA 01.05.2021, 00:00 30.05.2021, 10:00
23320
 ‘Ticari Bankacılık’, ürün ve hizmetleri dijitalleşiyor

Sektörün önemli bir segmentini oluşturan ‘Ticari Bankacılık’ tarafı da bu dönüşümden üstüne düşen payı alıyor. Gelişmeler, bankacılık sektörünün şube ve çalışan sayısına ise olumsuz yansıyor. Rekabette geriye düşmek istemeyen bankacılık sektörü, ‘Ticari Bankacılık’ ürün ve hizmetlerini dijitalleştirmek zorunda.
Dijital dönüşüm süreci bankacılık sektörünün neredeyse tüm yapı taşlarında kökünden değişikliklere yol açıyor. Bir yandan Pandemi’nin ekonomileri küçülten etkisi bir yandan dijitalleşme süreciyle birlikte ‘Türk Bankacılık sektörü’ çalışan ve şube sayısında küçülüyor.

TBB’nin (Türkiye Bankalar Birliği) Mart 2020 Türkiye’de Bankacılık Sistemi Banka, Çalışan ve Şube Bilgileri raporuna göre geçen yıldan bu yana hem şube sayısı hem de çalışan sayısında azalma yaşanıyor. Uzaktan müşteri olma sürecinin devreye girmesiyle önümüzdeki dönem bankacılık sektörü için yeni şeyler konuşulmaya başlanacak. Değişimin sektörün önemli alanlarından birini oluşturan ‘Ticari Bankacılık’ ürün ve hizmetlerine etkisini ise önümüzdeki dönem daha net görmeye başlayacağız.

Banka-müşteri ilişkisinin en temel ürünlerine önümüzdeki dönem yeni ekleneceklerle birlikte bankacılık sektörünün maliyetlerini düşürmesi, kullanıcı tarafında ise ürün ve hizmetlere daha avantajlı ulaşılması mümkün hale geliyor. Bu gelişme bardağın dolu tarafı için ifade edilebilir. Ancak bir gerçeklik var ki bireysel bankacılık hızlı bir gelişim yaşasa da ticari ve kurumsal bankacılığın dijitalleşmeden etkilenme süreci biraz geriden ilerliyor. Tarih boyunca ticaretin gelişimi ile bankacılık sektörünün gelişimi hep kol kola olmuş durumda. Bankacılık sektörü ise daha iyi hizmet vermek adına ürün ve hizmetlerini segmentlere ayırarak müşteri kitlesine özel çözümler sunmaya gayret ediyor. ‘Kurumsal, Bireysel, Ticari ve KOBİ Bankacılığı’ kategorilerine son yıllarda ‘Girişimci’, ‘Startup’ gibi kategorilerin eklenmesiyle uzmanlık ve danışmanlık hizmetleri daha da ön plana geçiyor.
Bu yazımızın konusu olan ‘Ticari Bankacılık’ ile ilgili önemli bir gerçeklik de her bankanın ticari banka tanımının farklı olması. Firmaların yaptığı yıllık satış hacmine göre kategorize edilen bu alanda kurumun tüm ihtiyaçları, oluşturulan özel bölüm ve uzmanlarca sağlanıyor.

Şube ve çalışan sayısında azalma var
Rakamlar özelinde bakarsak; bankacılık sisteminde 54 banka faaliyet yürütüyor. Mevduat bankalarının toplamı 34. Bu 34 bankanın en temel farklılığı ise ticari müşterilerin buralarda yoğunlaşmış olması. Kalkınma ve yatırım bankalarının sayısı ise 14. Katılım bankalarının sayısı 6 iken yine ticari müşteriler bu alanın önemli bir segmenti. Geçmişten günümüze bir gerçek var ki; şube sayısı ticari müşterilere ulaşmada önemli bir kanal. Mart 2020 itibariyle mevduat bankaları ile kalkınma ve yatırım bankalarında şube sayısı 10.161’i buluyor. Mart 2020 dönemi itibariyle mevduat bankalarında banka başına ortalama şube sayısı 297 oldu. Şube sayısı, bir önceki çeyreğe göre 38 adet, bir önceki yılın aynı dönemine göre ise 251 adet azalmış durumda. Çalışan sayısında benzer bir azalma var. Çalışan sayısı, Mart 2020 itibariyle mevduat bankaları ile kalkınma ve yatırım bankalarında 188.164 kişi olmuşken; çalışan sayısı bir önceki çeyreğe göre 673 kişi, bir önceki yılın aynı dönemine göre ise 2.744 kişi (yüzde 1.4 oranında) azaldı.

Ticari Bankacılık uzmanlık ister
‘Ticari Bankacılık’ta en temel çalışma modeli; piyasadan mevduat toplayıp bunu ticari müşterilerinin hizmetleri için kullandırmaktır. Ticari bankacılık içerisinde büyük ve orta ölçekli ticari işletmeler ağırlık kazanıyor. Bu grup aynı zamanda ekonominin de temel taşlarından biri. Ticari bankacılık alanında yıllar içerisinde rekabetin artmasıyla şubeler özelinde uzmanlaşma sağlanırken ticaretin yoğun olduğu şehir ve bölgelerde şube sayısında artışlar yaşandı. Şubelerdeki müşteri temsilcileri, saha ziyaretleri, danışmanlık ticari müşterilerin ihtiyaçlarını yerinde tespit edip, uygun ürün ve hizmetlerle buluşmasına aracılık ediyor.
Ticari faaliyetlerde bulunan işletmelerin finansal işlemlerini gerçekleştiren ‘Ticari Bankacılık’ ürün ve hizmetleri çeşitlilik gösteriyor. Kredi kullanımı, danışmanlık, alım-satım, yatırım danışmanlığı, proje finansmanı, nakit yönetimi, kredi kartı, pos cihazı temini, leasing faaliyetleri, Hazine işlemleri, çek, senet, kambiyo hizmetleri, ticari kredi, para transferi kullanımı ilk akla gelen olarak sayılabilir. Ticari kredi işletmeye nakit, teminat mektubu, kontrgaranti veya akreditif şeklinde verilebiliyor.

Dijitalleşmeden kaçış yok
Bankacılık sektörünün dijital dönüşüm süreci elbette yeni ürün ve hizmetleri karşımıza getiriyor. Her ne kadar şu ana kadar mevcut ürünlerin dijitalleşmesini ağırlıklı görsek de önümüzdeki dönem farklılaşmayı daha yakından hissedeceğiz. Türkiye’de Ocak-Mart 2020 dönemi içinde toplam (bireysel ve kurumsal) aktif dijital bankacılık müşteri sayısı 56 milyon 324 bin kişiye ulaştı. Bu oran talebin yüksekliğini gözler önüne seriyor. Sektörün öngörüsü ise tüzel ve kurumsal taraftaki dijitalleşme sürecinin önümüzdeki dönem artacak olması. Bu da tabii şirketlerin ve bankaların dijital dönüşüm süreciyle de yakından ilintili.
Bankacılık sektörü özellikle fintek çözümleriyle ticari bankacılık alanındaki kredi, leasing, dış ticaret, ödeme sistemleri gibi ürün ve hizmetlerin dijitalleşme sürecine ağırlık veriyor. Buradaki temel nokta ise dijitalleşmenin verimliliği artıracak olması. İşletmeler, ses ve yüz tanıma sistemlerinin de uygulamaya geçmesiyle anlık verilerine, hesap bilgilerine istediği noktada istediği saatte ulaşabiliyor. Örneğin; blockhain teknolojisi ile kredi, fiyatlandırma, para transferleri ile sözleşme süreçleri, şeffaf bir şekilde yürütülebiliyor.

Türkiye Finans’tan esnaf ve KOBİ’lere özel masraf paketleri
Türkiye Finans, pandemi nedeniyle zor günler geçiren esnaf ve KOBİ’lere can suyu olacak destek paketleri sunmaya devam ediyor. Swift Paketi, Esnaf Paketi, Eko Paket, Süper EKO Paket, Dış Ticaret Paketi ve Süper Dış Ticaret Paketi olmak üzere altı farklı seçenekten oluşan KOBİ Masraf Paketleri ile esnaf ve KOBİ’ler, bankacılık işlemlerini avantajlı bir şekilde gerçekleştirebilirken her işlem için ayrı bir ücret ödenmesine gerek kalmadan tasarruf edebiliyorlar. Bu sayede esnaf ve KOBİ’ler, işletmelerinin masrafları ve ihtiyaçları için en uygun paketi seçerek sabit fiyat garantisi ve indirimli ücretler ile nakit yönetimini çok daha etkin bir şekilde planlayabiliyor.
Farklı ihtiyaçlara özel kurgulanan ve çeşitlendirilen masraf paketleri ile işletme sahipleri, ayrı ayrı alındığında daha yüksek maliyetlere çıkacak olan hizmetleri, tek bir paket içerisinde uygun fiyatlarla satın alabiliyor.
Altı çeşit masraf paketiyle; çek tahsilat ücreti, çek karnesi, senet tahsile alma ücreti, swift işlemleri, fiziki pos ücreti, kiralık kasa, peşin ve mal mukabili ithalat, vesaik mukabili ithalat transferi gibi işlemlerde bir aydan üç aya kadar değişen sürelerde çeşitli fiyat avantajları sağlanıyor.

Türkiye Finans Katılım Bankası Perakende Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı M. Necati Özdeniz, “Tamamen esnaf ve KOBİ’lerin gündelik ihtiyaçlarını önceliğimize alarak ‘KOBİ Masraf Paketleri’ çatısı altında 6 yeni masraf paketi hayata geçirdik. Ayrı ayrı alındığında daha yüksek maliyetlere çıkacak olan hizmetleri avantajlı paketler içerisine toplayarak, esnafımız ve KOBİ’lerimizin ihtiyaçlarını onlara özel çözümlerle karşılamayı amaçladık. Özellikle fiziki POS masrafsızlığı hizmetlerini de kapsayarak, POS’ların yazılım, donanım ve bakım ücretlerinde dahi büyük avantajlar sunuyoruz. Masraf paketlerimiz sayesinde birçok bankacılık işleminde esnaf ve KOBİ’lerimizin tasarruf etmesini sağlıyor, onların üzerinden yük almaya gayret ediyoruz. İlerleyen dönemlerde de ülke ekonomisinin bel kemiği olan esnafımıza ve KOBİ’lerimize sunduğumuz desteklere kaldığımız yerden devam edeceğiz” diye konuştu.

Türkiye İş Bankası, ürün ve hizmetleriyle müşterisinin yanında
Türkiye İş Bankası, dijital çözümlerle pandemi döneminde de müşterilerinin hayatını kolaylaştırmaya devam ediyor. Türkiye İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Şahismail Şimşek, “Müşterilerimize dijital kanallarımız olan İşCep, İnternet Şubesi, Maximum Mobil ve Maximum İşyerim uygulamaları üzerinden birçok işlemi evlerinden ya da işyerlerinden ayrılmadan tamamlayabilmelerini sağlıyoruz” dedi.
Türkiye’de ilk ve tek olan Anında Ticari Kredi’yle Esnaf ve Gerçek Kişi Tacir müşterilerinin İşCep ve İnternet Şubelerinden 7/24 başvurarak 100.000.TL’ye kadar olan finansman ihtiyaçlarını işlem anında karşılayabildiklerini kaydeden Şimşek, şunları söyledi: “Yine İşCep üzerinden Esnaf ve Gerçek Kişi Tacir müşterilerimiz Ticari Kredi Kartı başvuru işlemini gerçekleştirebiliyor, kart üretildiğinde müşterimizin adresine teslim ediliyor. Uçtan uca dijitalleşen POS sürecimiz ile müşterilerimiz İşCep ve Maximum İşyerim üzerinden POS taleplerini birkaç saniyede oluşturabiliyorlar ve POS’ları iş adreslerine gönderiliyor. Eğer POS’ları Yazarkasa POS ise İş Bankası yazılımı yükleniyor. Gerçek kişi tacir niteliğindeki müşterilerimiz, kendi müşterileri nerede olursa olsun, bir link ile ödeme alabilecekleri Linkle Tahsilat uygulamasına veya kartsız POS’suz kullanabilecek QR POS uygulamasına da yine bu kanallardan başvurabiliyor.”

Şimşek, KOBİ’lerin ve serbest meslek sahibi müşterilerinin dijital dönüşümlerini desteklemek ve ihtiyaç duydukları iş çözümlerine kolayca ve düşük maliyetle ulaşabilmelerini sağlamak için İştiraklerinden İşNet ile yürüttükleri kampanyaya ilişkin ise şu bilgileri verdi: “Kampanya kapsamında 30.06.2021 tarihine kadar İşNet müşterilerinin İş Bankası ticari kredi kartlarıyla yapacağı kontör alımlarında satın aldıkları kadar kontörü anında hediye ediyoruz. Ayrıca İşCep ve İnternet Şubemiz aracılığıyla da kendilerine iletilen e-fatura ödeme bilgilerini görüntüleyip, hesaplarından kolayca ödeme gerçekleştirebilmelerini, ödeme ekranından çıkmadan isterlerse ödemeyi Anında Ticari Kredi kullanarak yapabilmelerini sağlıyoruz.”

DenizBank, yeni ürün ve hizmetlerle işletmelerin yanında
DenizBank, KOBİ’lerin ihtiyaçlarına en uygun ürün ve hizmetleri, doğru zamanda ve doğru kanaldan müşterilerine sunmaya özen gösteriyor. Bu bağlamda, ticari kredilerden nakit yönetimine, mevduat ve yatırım ürünlerinden dış ticarete uzanan geniş ürün yelpazesini yeni ürün ve hizmetlerle zenginleştiriyor.
DenizBank KOBİ Bankacılığı ve Kamu Finansmanı Grubu Genel Müdür Yardımcısı Murat Kulaksız, “KOBİ’lere yönelik sunduğumuz en önemli ürün ve hizmetlerin başında dış ticaret geliyor. İhracatçı KOBİ’lerimize desteklerimizi geçmişte olduğu gibi bugün de hız kesmeden sürdürüyoruz. Yaklaşık 5 bin dış ticaret müşterimizde 8.2 milyar TL  kredi hacmine ulaştık. 2020 yılında bankamızın dış ticaret müşterilerinin yüzde 76’sının KOBİ’ler olduğunu görüyoruz” dedi.
EximBank kredilerinde de KOBİ’lere odaklanmayı sürdürerek yaklaşık 1.000 KOBİ’ye 500 milyon dolar tutarında EximBank kredisine aracılık ettiklerini kaydeden Kulaksız, “EximBank kredilerinde müşteri adedinde yüzde 10’luk pay ile pazar lideri konumundayız. Dış Ticaret Destek Hattı’mızla da; kendine bir yol haritası oluşturmak, bilgi almak, yatırım yapmak, başka pazarlara açılmak isteyen her KOBİ’ye danışmanlık veriyoruz” diye konuştu.

DenizBank, TOBB Nefes Kredisi Projesi’nde tek banka olarak yer aldı. Proje ile yaklaşık 50 bin müşteriye toplam 3 milyar TL tutarında kredi kullandırdı. Nefes Kredisi Projesi’nin yanı sıra, Çek Ödeme ve OPEX programları ile de 3 bini aşkın KOBİ’ye yıllık yüzde 9.50 oran ve üç ay ödemesiz dönemli olarak yaklaşık 1.75 milyar TL kredi kullandırdıklarını söyleyen Kulaksız, “Salgın ortamında dükkânlarını açamayan, gelir yaratmakta güçlük çeken KOBİ’lerimizin kredi erteleme ihtiyaçlarına yönelik çalışmaları hızlıca hayata geçirdik ve ödemelerini ertelemeyi talep eden 13 bin KOBİ’mizin yaklaşık 1.5 milyar TL tutarındaki kredisini 3 ay erteledik” dedi.

Uzun yıllardır dijital ve mobil kanallara yaptıkları yatırımların özellikle bu dönemde önemli karşılık bulduğunu kaydeden Kulaksız, geliştirdikleri teknolojik altyapı sayesinde müşterilerin ihtiyaçlarına, şubeye gelmelerine gerek kalmadan azami düzeyde çözüm ürettiklerini paylaştı. Kulaksız, “Bu konuda özel nakit işlem hariç tüm bankacılık hizmetlerini sunabilen KobiDeniz kanalımız ile hizmet kalitemizi artırdık. MobilDeniz ile hizmet çeşitliliğimizi genişlettik. Deniz’e Çek Gönder gibi yenilikçi mobil uygulamaların yaygınlığını artırarak, KOBİ’lerin şubeye gitmeden faturalı çeklerinin karşılığını öğrenmesini ve hızlıca nakde ulaşmasını sağladık” dedi.

VakıfBank’tan VBanko Çek Dijital
VakıfBank, müşterilerinin talep ve beklentileri doğrultusunda uygun çözümler üretmeye ve bu kapsamda ürün ve hizmetlerinin sayısını her geçen gün artırmaya devam ediyor. VakıfBank Genel Müdür Yardımcısı Hazım Akyol, “Özellikle pandemi sürecinde işletme sahiplerinin tüm bankacılık işlemlerini uzaktan yönetmelerini kolaylaştıracak adımlar atıyoruz. Ticari Mobil uygulamamızın güçlendirilen altyapısı sayesinde işlem setimizi sürekli zenginleştiriyoruz” dedi.

Ticari bankacılık çatısı altında hayata geçirdikleri en güncel ve yenilikçi uygulamalardan birinin de VBanko Çek Dijital olduğunu belirten Akyol, “KOBİ, Ticari ve Kurumsal segmentte yer alan çek kullanıcısı VakıfBank müşterilerine yönelik VBanko Çek Dijital’de yasal sorumluluk tutarından daha fazlası VakıfBank garantisi altına alınıyor. VBanko Çek Dijital’in kullanıcılarına sunduğu en önemli avantajlardan biri, çeklerin VakıfBank tarafından garanti edilen kısımlarının karşılıksız olması ihtimalini ortadan kaldırması. Böylece işletmelerin nakit akışlarının düzenlenmesine katkıda bulunularak, ticari yaşamın devamlılığı destekleniyor” diye konuştu. Kullanım kolaylığı ile de dikkat çeken VBanko Çek Dijital’in garanti tutarı ve geçerlilik tarihi mobil uygulama üzerinden tek bir görüntü ile QR kod okutularak sorgulanabiliyor. Üstelik garanti tutarı sorgulaması yapmak için VakıfBank müşterisi olma zorunluluğu bulunmuyor. Garanti sorgulama işlemi, mobil uygulamanın giriş kısmından aktivasyonsuz yapılabiliyor. Çek keşidecileri de çek karnesindeki kullanılabilir limitleri kapsamında verecekleri çeklere diledikleri tutarda VakıfBank garantisi tanımlayabiliyor. Bu tanımlama işlemi yine mobil uygulamamız üzerinden kolaylıkla yapılabiliyor. VBanko Çek Dijital, sunduğu kolaylıklarla çek sahibi ve muhatabı arasındaki güven ilişkisinin sağlıklı bir şekilde yürütülmesine katkıda bulunuyor.

TBB’nin yeni Başkanı Alpaslan Çakar oldu
Türkiye Bankalar Birliği’nin (TBB), 21 Nisan 2021’de gerçekleşen Yönetim Kurulu toplantısında, Yönetim Kurulu Başkanı ve Başkan Vekili seçimleri gerçekleştirildi. TBB Yönetim Kurulu Başkanlığı’na Alpaslan Çakar (Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürü) ve Başkan Vekilliği’ne Abdi Serdar Üstünsalih (Türkiye Vakıflar Bankası T.A.O. Genel Müdür) oybirliğiyle seçildi.

Anadolubank dış ticaretteki payını büyütmeye devam ediyor
Anadolubank, dış ticaret firmalarına alternatif finansman imkanları sunup, avantajlar yaratarak ticari süreçlere tüm kademelerde destek vermeye devam ediyor. Oluşan karşılıklı güven sayesinde 2020 yılında dış ticaret işlemlerindeki payını bir önceki yıla göre iki katına çıkararak yeni bir başarıya imza atan banka, bu dönemde dış ticaret müşteri sayısını yüzde 20, işlem adedini ise yüzde 25 artırdı.
Anadolubank Dış Ticaret Pazarlama Grup Müdürü Rifat Divrikli, dış ticaret firmalarına sağladıkları desteklere ilişkin şu bilgileri verdi: “İhracatçı firmalara olan finansman desteğimizi artırarak devam ettiriyor, gerek banka kaynaklı gerek TCMB ve Eximbank kaynaklı sağladığımız finansmanlardan mümkün olduğunca daha çok firmanın faydalanması için tabana yaygın bir strateji izliyoruz. Pandeminin etkisini en çok gösterdiği dönemde ihracatın finansmanı için yaklaşık 700 milyon dolarlık bir işlem hacmi sağladık. Ayrıca bu ürünleri ilk kez kullanacak ve aşina olmayan firmalarımıza; doğacak taahhütler, maliyetler ve diğer finansman alternatiflerine göre sağlanan avantajlar konusunda birebir destek olduk.”
Danismanim@anadolubank.com.tr mail adresi üzerinden ulaşılabilen ‘Dış Ticaret Danışmanım’ uygulamasına değinen Divrikli, “Müşterilerimizin,  ithalat ve ihracat işlemlerindeki ödeme şekillerinden akreditif işlemlerine; yerel mevzuattan uluslararası mevzuata kadar her konuda sorularını yanıtlayarak tüm süreçlerinde yanlarında oluyoruz” dedi.

Yapı Kredi, KOBİ’leri dijital dünya da destekliyor
Yapı Kredi Grup Direktörü Pınar Salcı, Yapı Kredi olarak ekonominin lokomotifi olan KOBİ’lerin her şartta işlerini kesintisiz sürdürebilmesi için dijital dünyaya hızlı adapte olabilmesini önemsediklerini söyledi.
Pınar Salcı, Yapı Kredi olarak sunduklarıçözümleri şöyle anlattı: “Geniş işlem setine sahip dijital bankacılık kanallarımız sayesinde müşterilerimiz diledikleri yerden 7/24 bankacılık hizmetlerimize erişebiliyor, finansman ihtiyaçları için Yapı Kredi Mobil ve Kurumsal İnternet Şubesi aracılığıyla kredi kullanabiliyor, esnek ticari hesap işlemlerini yapabiliyor. World Business kart başvurularını, SGK ve fatura ödemelerini kolaylıkla gerçekleştirebilen müşterilerimiz tahsile ve teminata verilen çeklerini, alacaklısı veya borçlusu olduğu senetleri takip edebiliyor ve ödeme yapabiliyorlar. Şahıs işletmesi nitelikli müşterilerimiz Yapı Kredi Mobil’de bireysel ve kurumsal kullanıcıları arasında kolayca geçiş yaparak hem bireysel hem de ticari ürünlerine kolayca erişebiliyor. Ayrıca QR kod ile ATM’ye hiç dokunmadan para çekip yatırabiliyorlar.”

Pınar Salcı, e-ticarete adım atarak işini büyütmek isteyen KOBİ’ler için IdeaSoft ile bir ‘E-Ticaret Paketi’ hazırladıklarını belirterek, “Müşterilerimiz bu paket ile e-ticaret sitesi kurulumu, pazaryeri entegrasyonu, arama motoru optimizasyonu ve kargo yönetimi gibi çok geniş bir yelpazede hizmet alabiliyor. Ayrıca paket dâhilindeki e-ticaret hizmetlerine ek olarak Sanal POS’ta avantajlı fiyatlardan da yararlanabiliyor” dedi. Trendyol ile yaptıkları işbirliği ile alacak ödemelerini Yapı Kredi’ye taşıyan KOBİ’ler, 1 yıl boyunca yapacakları 50 adet EFT ve 150 adet havale işlemini ücretsiz gerçekleştirebiliyor. 1 adet 25 yapraklı çek karnesine de ücretsiz olarak sahip oluyor. Maaş ödemelerini 2 yıllık protokol ile bankamıza taşıyan firmalara ise çalışanları için iş geliştirme ödemesi olarak belirli bir tutarda katkı payı ödemesi avantajını da sunuyoruz. Ayrıca firma çalışanları, havale işlemlerini de ücretsiz bir şekilde gerçekleştirebiliyor.

Yorumlar (0)