Page 15 - KobiEfor-Ekim-2020
P. 15

senaryolarını inceleyerek şokların maliyetlerini ve         TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
         üretimde olası değişimi ele alan bir çalışma yayın-
         ladı. ‘Risk, Dirençlilik ve Global Değer Zincirlerini   Tedarikçiler                Dağıtım Merkezi
         Yeniden Dengelemek’ adlı rapor, özetle; küresel
         tedarik zincirinde dirençlilik ve karlılık için hare-  İmalat Tesisi  Depolama Tesisi  Nakliye Araçları  Perakendeciler
         kete geçme zamanı olduğuna işaret ediyor.
            Dirençlilik, endüstride başarının temel faktör-  Üretim Planlama ve Stok Kontrol  Dağıtım ve Lojistik
         lerinden biri oldu. Rapora göre, endüstriler ortala-
         ma her 3.7 yılda, bir ay süren yıkıcı etkilere maruz   yerli imalatına karar verilmesi gibi politik nedenler.
         kalıyor. MGI’nın hazırladığı kriz senaryolarına göre   Kurumlarda dirençliliği artırmanın etkili yolla-
         çoğu endüstri, ortalama on yılda bir, yıllık karlarının   rı: Rapora göre; tedarik zincirinde dirençlilik ka-
         yüzde 40’ını yaşanan şoklarda kaybetme potansiyeli   zanmak için üretim lokasyonlarını değiştirmenin
         taşıyor. Krizlerde, hasar gören fiziksel varlıkların ye-  yanında pek çok farklı faktör de değerlendirilmeli.
         niden yapılanma maliyetleri, operasyonlarını devam   Örneğin; operasyonel seçimler ve tedarik ağı yapı-
         ettirme başarısı gösteren rakiplere karşı pazar payı   sı, yıkıcı koşullar karşısında şirketin kırılganlıkla-
         kaybetme gibi kurumsal bazda riskler, aynı zamanda   rını artırabilir ya da azaltabilir. Sıfır-stoklu üretim,
         insanların hayatlarını kaybetmeleri, işsizlik, gıda vb.   tek bir tedarikçiye bağlı kalmak, ikamesi az olan
         temel ihtiyaçlara erişememek gibi toplumsal refahı   özel mallara bağlı üretim ve borç yükü gibi faktör-
         yaralayan riskler de kurumları derinden etkiliyor.   ler kriz anlarında güçlü finansal şoklar yaşanma-
            Ekstrem bir krizde ise bu, çok daha büyük bir   sına sebep olabilir. Şirketler bu riskleri önleyecek
         maliyet kaybı demek. Bu yıkıcı etkilerden korun-  adımları kriz gelmeden atabilir: Tedarik zincirle-
         mak isteyen kurumların tedarik zincirlerini yeni-  rinde yer alan alt tedarikçilerini detaylıca listele-
         den yapılandırmaları gerekiyor. Pek çok kurum ve   mek ve onları daha iyi bir görünürlük ve şeffaflık
         hükümetin aksiyon aldığı bu alanda, gelecek 5 yıl-  için dijital bir yapıda birbirine bağlı bir sistem ola-
         da küresel ticaret akışı yüzde 25’e varan oranlarda   rak yapılandırmak, çoklu üretim üslerini kullana-
         farklı ülkelere taşınabilir.                     rak esnek bir üretim ağı kurmak, envanter tutmak
                                                          ve şirket bilançolarını güçlendirmek gibi…
                                                 ları:
             d
           Te
           Tedarik Zinciri Yönetim süreci aşamaları:        Hükümetler de yaşanan bu değişimden güçle-
               Planlama, Uygulama, Bilgi teknolojileri,   nerek çıkmak için üretim ağlarını ülkelerine çe-
                                                          kecek aksiyonlar alabilir. Örneğin; daha güçlü bir
                     Örgütlerarası yapı, Ölçüm
                                                          tedarikçi ekosistemi geliştirmek, alanında uzman-
                                                          laşmış bir istihdam yaratmak, altyapıları güçlen-
            Tedarik ağlarında güçlü değer zinciri yarat-  dirmek ve iş dünyası için cazip bir ticari ortam sun-
         mak: Kurumların tüm bu risklere karşı dirençliliğini   mak bunlardan birkaçı.
         ve kârlılığını artırabilmelerinin temel faktörlerinden   Uluslararası ticaret alanında güçlü fırsatlar ve
         biri de tedarik ağlarında güçlü bir değer zinciri ya-  riskler: Her dört operasyondan birinin yer değiştir-
         ratmak. Bugün tek bir coğrafyada yoğunlaşan teda-  me potansiyeli taşıdığı bu yeni dönemde Türkiye’nin
         rik ağları kriz anlarında darboğazların yaşanmasına   fırsatlar ve risklerle karşı karşıya olduğuna deği-
         neden olabiliyor. Rapora göre, yıllık 135 milyar dolar   nen McKinsey & Company Türkiye Ülke Direktörü
         değer yaratan 180 ürünün ana tedarikçisi tek bir   Can Kendi; bugün yöneticilerin yüzde 90’ının teda-
         ülke: Çin. Öte yandan çok uluslu şirketlerin binlerce   rik zincirinde dirençliliğe yatırım yapmayı planla-
         tedarikçisi olabiliyor ancak tedarik ağlarının iç içe   dığını söyledi. Can Kendi, tedarik zinciri ağlarında
         geçmiş olmasından ötürü bunların çoğu görünür    kısmi de olsa yeniden yapılanmanın, küresel ticaret
         değil. “Tedarik zinciri baştan mı yapılanacak?” soru-
         sunun yanıtı hem “evet” hem de “hayır”. Endüstriyel
         tedarik ağlarının bugünkü şeklini almasının ardında
         ekonomik bir mantık var. Bu ağın ölçeği, karmaşık
         ve birbirine bağlı yapıları düşünüldüğünde değer
         zincirlerini yeniden yapılandırmak oldukça zor. Kü-
         resel çapta ihraç edilen ürünlerin yüzde 15 ilâ 25’i
         (ki bu yıllık 2.9-4.6 trilyon dolar değerinde ticaret
         demek) gelecek 5 yılda başka ülkelere taşınabilir.
         Bu kararların alınmasında ise temelde iki faktör et-  İşletmeler ve KOBİ’ler için tedarik zinciri yönetimi
         kili olacak: 1) Üretimi başka yere taşımanın maliyeti   hayati önemde. Minumum maliyetle maksimum fayda
         gibi ekonomik nedenler 2) Kritik bulunan ürünlerin   yaratmanın yolu; doğru kurgulanmış bir tedarik
                                                                        zincirinden geçiyor.
                                                                                      Ekim 2020 KobiEfor15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20