Page 9 - KobiEfor Dijital Haziran 2022
P. 9

Eliaçık, “Üyelerimizin öncü vazi-
               fesi üstlendiği fintek sektörü son   Temassız ödeme nedir?
               dönemin en cazip sektörlerinden
               biri halini alırken, Üyelerimizce   Temassız ödeme; “Kullanı-   ile tanımlama-RFID) gönderi-
               sunulan ürün ve hizmetlere olan   cı ödeme aracı (kredi kartları,   lir” diye tanımlanıyor.
               ilgi de gözle görülür bir şekil-  banka kartları, akıllı telefonlar,   Bir başka tanıma göre; “Te-
               de arttı. Nitekim sanal cüzdanın   akıllı saatler, akıllı yüzükler   massız ödemeler, RFID  veya
               yanı sıra temassız ve/veya  dijital   gibi tüm diğer mobil cihazlar ve   NFC (yakın alan iletişimi) tek-
               ödeme imkanı sunan ön ödeme-     akıllı cihazlar da dahil) ve POS   nolojilerinden birisiyle çalışan,
               li kart, elektronik para ve mobil   cihazı arasında temas olma-  kredi kartları ve akıllı cihazlar-
               ödeme gibi Üyelerimizce sunulan   dan yapılan ödeme işlemleri.   la yapılan ödemelerin POS ci-
               ürün ve hizmetler, önemli dijital   Temassız ödemede, kullanıcı   hazıyla fiziksel etkileşime ge-
               ödeme yöntemleri arasında yer    temassız  kartını  veya temassız   çilmeksizin tamamlanmasını
               almakta ve söz konusu ürünlerin   ödeme yapabilen (NFC özellikli)   sağlayan ödeme yöntemi.” Te-
               kullanım ve popülaritesinin de   telefonunu  veya  akıllı cihazını;   massız ödemeler, alışverişler-
               arttığı görülmekte” dedi.        işyeri POS cihazına yakın mesa-  de ve perakende sektörünün
                  Eliaçık, şu bilgileri verdi: “Ban-  fede (maksimum 4 santimetre   yanı sıra toplu taşıma sistem-
                                                uzaklık) tutar ve ödeme bilgileri   lerinde de uzun süredir yoğun
               kalararası Kart Merkezi’nin (BKM)
                                                kablosuz olarak (radyo frekansı   kullanılıyor.
               2021 yılına ilişkin yıllık faaliyet ra-
               porunda yayınlanan verilerden,
                                                                                yacaktır. Sonuç olarak, sektöre
               2021 yılında ön ödemeli kartların
                                                                                yeni ve etkili oyuncuların da dahil
               ödemelerde kullanımının; bir ön-
                                                                                olmasını, her geçen gün gelişen
               ceki yılın 2.5 katına, temassız ön
                                                                                ve değişen ürün ve hizmet yelpa-
               ödemeli kart sayısının ise yüzde
               19 oranında artarak 25 milyon                                    zesiyle dijital ürün ve hizmetle-
               adete ulaştığı görülebilirken,                                   re olan mevcut ilginin, ilerleyen
               e-ticaret işlemlerinin kartlı iş-                                dönemlerde de artarak devam
                                                                                etmesini ve bunun da ödeme ve
               lemler içerisindeki payının ise
                                                                                elektronik para sektörüne olan
               %25’e eriştiği anlaşılmakta. 2024   “2022 sektörün büyüme
               yılı sonuna kadar ise e-ticaretin   ivmesinin artacağı bir yıl   ilgiyi daha da artırmasını bekledi-
               ülkemizde %20.2 oranında büyü-                                   ğimizin altını çizebiliriz. Bu nok-
                                                  olacak”                       tada gelişen ihtiyaçlara göre yeni
               mesi öngörülmekte.
                                                  Burhan Eliaçık, “2022 yılının sek-  sektörel standartların geliştiril-
                  Ülkemizde kurulmuş fintek gi-
                                               tör gelişimi açısından son derece   mesi ve uygulanması bakımından
               rişimlerinin büyük çoğunluğunun
               halen faaliyetlerini sürdürdüğü   olumlu bir yıl olacağını öngörüyo-  TÖDEB, tüm Üyeleri ve yetkili ka-
               ve içinde bulunduğumuz yıl içinde   ruz. Hiç şüphesiz bunda bireylerin   musal otoritelerle işbirliği içinde
               karekod, açık bankacılık, servis   dijital ödemelere olan ilgilerinin   çalışmalarına devam edecektir.”
               bankacılığı gibi yeni iş modelleri-  gün geçtikçe artması rol oynaya-
               nin de hayata geçeceği ve sektö-  cağı gibi, mevzuatsal gelişmeler
               re yeni oyuncuların dahil olacağı   ve yeni ürün geliştirmek için üye-
               birlikte dikkate alındığında, eko-  lerimizin girişimcilik potansiyeli
               sistemin sürdürülebilir ve parlak   de etkili olacaktır” dedi.
               bir geleceğe sahip olduğu görü-    Burhan Eliaçık, 2022’nin; yük-
               şündeyiz. Öte yandan, Pandemi’de   sek kalite ve güvenlik standartları
               edinilen tecrübelerin de etkisiyle   altında karekod, FAST, IBAN, açık
               ödeme alışkanlıklarında dijital   bankacılık, dijital bankacılık ve
               ödeme yöntemi tercihinin kalıcı   servis bankacılığı gibi modellerin   Zaman ve maliyet
               olacağını ve bunun Üyelerimizin   gündelik yaşamda kolaylaştırıcı   tasarrufuyla hızlı, kolay
               işlem hacimlerine olumlu yansı-  etkilerini yavaş yavaş görmeye
               yacağını öngörmekteyiz.”        başlayacağımız, ayrıca açık ban-   güvenilir alışveriş
                  Eliaçık, çalışmalarını sürdür-  kacılık alanında yeni oyuncuların   Alternatif ödeme çözümlerine
               dükleri veri tabanı projesiyle bu   sektöre gireceği bir yıl olacağını   duyulan ihtiyacı besleyen en önemli
               yıl içerisinde sektörün işlem hac-  söyledi: “Bu anlamda, 2022’nin   unsurun, günümüzde kaçınılmaz
               mi ve diğer bazı istatistiki verile-  sektörün büyüme ivmesinin ar-  bir hızda ilerleyen teknolojiyle haya-
               rini kamuoyunun bilgisine suna-  tacağı bir yıl olarak kayıtlara ge-  tımızın hemen hemen her alanında
               bileceklerini kaydetti.         çeceğini söylemek yanlış olma-   hissedilen dijitalleşme olduğuna
                                                                                       Haziran 2022 KobiEfor Dijital 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14