Page 8 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 8
EDİTÖR
POTANSİYELLİ FIRSAT
edbirlere, kısıtlamalara ve aşıya ğiştirme potansiyeli taşıdığı bu dönem-
rağmen Pandemi kontrol altına de Dünya artık tek bir bölgeden, tek bir
T alınamadı. Türkiye’nin, Dünya’da fabrikadan çıkan ürünlere bağımlı ola-
nüfusuna oranla ön sıralarda olduğu- mayacağının farkında. Tedarik krizinin
nu gördüğümüz yeni vaka ve ölümleri; zirve yaptığı anlarda, ülkemiz alternatif
Covid-19’un bulaşıcılığı fazla yeni var- bir güvenilir tedarikçi olarak öne çıktı.
yantlarının ve açılımların da etkisiyle Türkiye ‘Tedarik Zinciri Yönetim Mer-
ürkütücü boyutlara ulaştı. Bu nedenle kezi’ olma fırsatını değerlendirme gü-
<DOoÖQ 6|QPH] ‘Tam Kapanma’ tedbirleri uygulama- cüne ve potansiyeline sahip. ‘Tedarik
ya girdi. Bu süreçten başarılı çıkmak Zinciri Yönetimi’nde Türkiye’nin güçlü
yalcinsonmez@kobiefor.com.tr
ve toplumsal bağışıklık için herkesin bir ekosistemle merkez ülke rolü üst-
biraz daha sabrına, dikkatine, özveri- lenmesi; her ürününe ve hizmetine re-
Her dört
sine, sağduyusuna, sorumluluğuna ve kabette avantaj ve yüksek katmadeğer
operasyondan duyarlılığına ihtiyacımız var. Daha önce kazandıracaktır. Küresel tedarik zinciri
birinin hastalığı atlatmış ve aşılanmış olsak ağlarında yer değiştirmenin ve yeniden
yer değiştirme bile, tekrar hastalanma riski olduğunu yapılanmanın beklendiği bir süreci ya-
potansiyeli da unutmadan ‘Maske, Mesafe, Temiz- şıyoruz. Türkiye, fırsat olarak uluslara-
lik’ kurallarına özenle uyarak; aşımızı rası ticaret dinamiklerine uygun altya-
taşıdığı
da yaptırarak tedbiri bir an olsa bile pı, işgücü ve teknoloji uygulamalarıyla
bu dönemde elden bırakmamalıyız. Fedakar sağlık doğal olarak sahip olduğu jeostratejik
Dünya artık çalışanlarımıza sonsuz teşekkürler. potansiyelini gerçeğe dönüştürebilir.
tek bir bölgeden, Bu ay dergimizin Kapak konusunda daha Türkiye küresel tedarik yapılarındaki
tek bir fabrikadan önceki yazılarımda Türkiye’nin üretim ve değişimden en çok yararlanabilecek ül-
ticaretinde stratejik hedefi ve vizyonu keler içinde yer alıyor. Türkiye’nin üretim
çıkan ürünlere
olarak önerdiğim, Pandemi ile birlikte ve ihracatta alt yapıya ve rekabet avan-
bağımlı potansiyelinin ve fırsatının daha da art- tajlarına sahip olduğu çok sayıda sektör-
olamayacağının tığı ‘Tedarik Zinciri Yönetim Merkezi’nin de tedarik değişimlerinin yüksek olması
farkında. omurgasını oluşturan ‘Lojistik ve Taşı- bekleniyor. Türkiye’nin küresel tedarik
Tedarik krizinin macılık’ sektörünü işledik. Konuyla ilgili zincirinde dönüşüm sürecinde güçlü
önemle vurgulamak istediklerimi pay- yönleri; sanayi üretiminde ürün ve sektör
zirve yaptığı
laşıyorum: “Pandemi, uluslararası ve çeşitliliği ile gelişmiş yan sanayine sahip
anlarda, ulusal ticaretin sürdürülebilmesi adına olması. Esnek ve hızlı üretim yapısı, yük-
ülkemiz ‘Lojistik ve Taşımacılık’ sektörünün ha- sek ürün standartları ve standartlarda
alternatif bir yati önemde olduğunu bir kez daha gös- AB ile uyumu, güçlü lojistik firmalara ve
güvenilir terdi. Pandemi sürecinde ve sonrasında hizmetlere sahip olması, yüksek liman
işletmelerin ve ülkelerin başarısının ve taşımacılık kapasitesi (kara-deniz,
tedarikçi olarak
sırrı; sürdürülebilir, verimli, kaliteli, hızlı demir, hava yolları) ile gelişmiş ihracat
öne çıktı. ‘Tedarik Zinciri Yönetimi’nde yatıyor. finansman olanaklarının bulunması.
Türkiye Tek bir coğrafyada yoğunlaşan tedarik Türkiye’nin küresel tedarik zincirinde
‘Tedarik ağları kriz anlarında darboğazların ya- dönüşüm sürecinde fırsatları; Tedarik
Zinciri Yönetim şanmasına neden oluyor. Yıllık 135 mil- güvenliği eğilimi kapsamında potansiyel
yar dolar değer yaratan 180 ürünün ana ülke olarak öne çıkması, emisyon sınır-
Merkezi’ olma
tedarikçisi tek bir ülke: Çin. Çok uluslu lamaları kapsamında gelişen yakından
fırsatını şirketlerin ise binlerce tedarikçisi olabili- tedarik eğilimi içinde Avrupa pazarına
değerlendirme yor ancak tedarik ağlarının iç içe geçmiş yakınlık avantajı, bölgeselleşme eğilimi
gücüne ve olmasından ötürü bunların çoğu görü- içinde Avrupa için en güçlü potansiyel
nür değil. Bu ağın ölçeği, karmaşık ve tedarikçi olması, AB pazarı için Gümrük
potansiyeline
birbirine bağlı yapıları düşünüldüğünde Birliği ile sağlanan vergi avantajıyla yük-
sahip. değer zincirlerini yeniden yapılandırmak sek navlun fiyatları karşısında yakından
oldukça zor. Küresel çapta ihraç edilen tedarikte Avrupa için en önemli potansi-
ürünlerin yüzde 15-25’i (ki bu yıllık 2.9- yel ülke olması.”
4.6 trilyon dolar ticaret demek) gelecek 5 Ramazan Bayramı’nı ve Anneler Günü’nü
yılda başka ülkelere taşınabilir. kutlar; sağlık, huzur, barış, bereket, ba-
Her dört operasyondan birinin yer de- şarı, mutluluk ve esenlikler dilerim.
8 KobiEfor 0D\ÜV