Page 15 - KobiEfor Ocak 2022
P. 15
ya, güven ortamına, çok şıyacak gümrük kapısı yok. Kapılarımız konaklama
daha fazla çalışmaya ihti- ve ticareti gidermede eksik kalıyor. 72 saat bekleme
yaç bulunduğunu söyledi. yaşanıyor. Tır parkı olmasa bu, 40 km kuyruk demek.
Kartaloğlu, asgari üc- İhracatla kalkınma modelini seçmiş bir ülkede güm-
rete ilişkin TBMM’de yap- rük kapılarında iyileştirme yapılmalı. Avrupa Birliği
tıkları çalışmalara değine- (AB) tedarik zinciri dizlerinin üstüne çökmüş durum-
rek, “Meclis Plan ve Bütçe da. Lojistik, uluslararası ticareti artırmak için kaldı-
Komisyonu’ndaydık. Tüm raç olarak kullanılabilir. Türkiye’ye, Gümrük Birliği
çalışanların ücretlerinin ile malların dolaşımı serbest ancak malları taşıyan
Gelir Vergisi’nden muaf araçların serbest değil. Türkiye lojistik olarak yatırım
olması sağlandı. Asgari cazibesini kaybediyor.”
ücretin üstünde alacağına dair; ikrami-
ye ve fazla mesai sorun olacaktı ama
olumlu adımlar atılmış oldu.”
“17 yıldır yapmadığımız enflasyon dü-
zenlemesini 17 Şubat’a kadar yapmak
zorundayız” uyarısını yapan Kartaloğlu,
bu konuda TOBB ile çalıştıklarını, düzen-
lemenin 17 Şubat’a kadar yapılmazsa
işletme ve meslek mensupları için ciddi
sorun oluşturabileceğini aktardı. 2021
sonu itibariyle şartlar gerçekleşirse enf-
lasyon düzenlemesinin 2022 sonunda
yapılmasını isteyen Kartaloğlu, bu önerinin TOBB Vergi ETİD (Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği)
Konseyi’nin ve TÜRMOB’un görüşü olarak Hazine ve Yönetim Kurulu Üyesi Emre Çizmecioğlu, KOBİ’lerin
Maliye Bakanlığı’na iletildiğini paylaştı. Tüm destekle- sadece ihracatla değil e-ihracatla da desteklenmesi-
rin hayata yansımasında işletmelere ciddi katkılar su- ni; tedarik zinciri altyapısında kara, hava, demir yol-
nan ancak hiçbir destekten yararlanamayan TÜRMOB ları, depolama alanları ve serbest bölgeleri ile mak-
üyelerinin KOSGEB desteklerinden yararlanmasını is- ro olarak büyük bir resme bakmak gerektiğini ifade
tediklerini dile getiren Kartaloğlu, KOBİ’lere rehberlik etti. Türkiye’de üretimin Marmara Bölgesi ve Ege’nin
ve teknik danışmanlık yaptıklarını vurguladı. bir kısmında yoğunlaştığını, pazarlara yakınlığın
Dijital dönüşümle ilgili de meslektaşlarının önemli Türkiye’nin güneyine sıkışmış durumda bulunduğu-
bir emek verdiğini paylaşan Kartaloğlu, küçük ima- nu kaydeden Çizmecioğlu, bunun için özel teşebbüsü
latçıları e-dönüşüme hazırlamak, finansal okuryazar- suçlamanın haksızlık olacağını söyledi: “Samsun ve
lık kavramına çok ağırlık vermek gerektiğini söyledi: Trabzon’da büyük çıkış var ama üretim içlere yayıl-
“Pandemi engel oldu ama girişimcilik eğitimi önemli. mıyor. Türkiye’de taşımacılık karayolu ile yapıyor. Al-
Girişimci, finansal okuryazarlık eğitimi almalı. İnsan manya ve İngiltere’de demiryolunun aldığı pazar payı
vergilendirilir, tüm dünya vergi sistemleri şahsi kazan- içeride yüzde 20-25’lerde, Türkiye’de yüzde 3-4 sevi-
cı vergiler. Bilimin arkasında durarak, mükellefin mali yesinde. Eğer siz ihracat hedefi koyuyorsanız, üretimin
eğitimini, işe başlamadan önce zorunluluk olarak gün- verilen teşvikle ülkenin içlerine gitmesi isteniyorsa de-
deme getirirsek çok hayırlı bir iş yapmış oluruz.” miryolu ağının Anadolu’nun içine kadar genişletilmesi
gerekiyor.” Çizmecioğlu, Türkiye’nin e-ihracatta büyük
Tedarik Zinciri bir şansı olduğunu vurguladı ve cari açık hedefi için lo-
(Sorunlar ve Çözüm Önerileri) jistiğin; karayolu ile desteklenen limanların demiryolu
Tedarik Zinciri (Sorunlar ve girişinin sağlandığı bir dünyaya doğru gitmenin, üre-
Çözüm Önerileri) oturumunun tim ve aktarmada önemli avantajlar sağlayabileceğini
moderatörlüğünü yürüten UND söyledi: “E-ihracat altyapısı olunca bölgesel avantajlı
Yönetim Kurulu Başkan Yar- şehirler dışında Anadolu’nun her noktasındaki küçük
dımcısı Fatih Şener, Türkiye’nin üreticinin rekabette yer alacağını ve avantaj sağlayaca-
Avrupa’da dolaşan filosunun 20 ğını düşünüyorum.”
bin araçtan oluştuğunu belirte- TİM Başkan Vekili ve MAİB Yönetim Kurulu
rek, bölgeyi tedarik zinciri mer- Fatih Başkanı Kutlu Karavelioğlu, Pandemi öncesinde
kezi olmaktan alıkoyan zorlukla- Şener süreçleri geri çevirme gayretlerinin başladığını, ye-
ra değindi ve uyardı: “58 ülkeye niden sanayileşme, yerlileşme ve kutuplaşmanın
kara yolu ile ulaşabiliyoruz ama ihracat hacmini ta- konuşulduğunu, tedarik zincirinde daha maliyetli
Ocak 2022 KobiEfor 15