banner345

İhracat Modeli ihraç ediyoruz!

Köşe yazarımız Stratejist ve Paradigma Consultancy Kurucusu Haluk Ünaldı, geliştirdiği ihracat modelini dünyaya sunacak. Ünaldı, yakın zamanda uluslararası bilimsel ekonomi kongrelerinde ‘Model HEDEF PAZAR (TarMAR)’ı anlatacak. Biz de Haluk Ünaldı ile TarMAR üzerine konuştuk.

HABER 01.11.2019, 07:13 30.11.2019, 11:05 KobiEfor
11522
İhracat Modeli ihraç ediyoruz!

Yıllarca strateji ve kurumsallaşma konularında köşe yazılarımızı yazan Haluk Ünaldı’nın son dönemde ihracata yoğunlaştığını ve ülke olarak ihracatımızı arttırmaya yönelik yazılar da yazdığını ve ihracatçılarımıza ‘ışık tuttuğunu’ biliyoruz. Aynı zamanda değişik ihracatçı birlik ve kurumlara ihracat raporları da hazırlayan Ünaldı’nın kendi geliştirdiği ihracat modelini uluslararası bilimsel ekonomi kongrelerinde anlatmaya hazırlandığını öğrendik. Haluk Ünaldı ile kendi geliştirdiği ihracat modeli üzerine konuştuk.

KobiEfor: Son dönemde ihracata yönelmenizin özel bir nedeni var mı?
Haluk Ünaldı: Ülkemizin gelişmiş ülkeler düzeyine çıkabilmesi ve toplumumuzun refah düzeyinin artması için ihracatımızın da artması gerektiği konusunda sanırım hemfikiriz. Cumhuriyetimizin yüzüncü yılı için hepimize heyecan veren ihracat hedeflerimiz var ancak diğer taraftan dünya ihracatında rekabet her geçen gün biraz daha artmakta ve herhangi bir üründe pazar payı arttırmak giderek zorlaşmaktadır. Bu durumun bir yansıması olarak, ihracatımız sürekli artmasına rağmen dünya ihracatından aldığımız pazar payı artmamaktadır. Bu nedenle ihracatta ‘ön hatlarda savaşan’ ihracatçılarımıza hepimizin bilgi ve becerilerimiz doğrultusunda destek olmamız gerektiğine inanıyorum.

KobiEfor: Son zamanlarda üzerinde çalıştığınız analitik ihracat modelini değişik ihracat raporlarında da kullandınız. Bu modelinizin amacı nedir?
Haluk Ünaldı: İhracat ile ilgili bütün kurumlar, sektör dernek ve birliklerimiz ihracat gayretlerini yoğunlaştırmak üzere hedef pazar belirlemeye çalışıyorlar ancak problem çok karmaşık olduğundan ne yazık ki yeteri kadar etkin olamıyorlar. Bunun en güzel işareti; ihracat konsantrasyonumuzun  0.03 değeri ile ihracat yapan ülkeler arasında en düşük değerde olmasıdır. Kısaca, ihracat yapmaya çalışıyoruz ancak ihracatımızı ürün gruplarımız doğrultusunda doğru pazarlara odaklayamıyoruz. İşte, hazırlamış olduğum ‘Model HEDEF PAZAR (TarMAR)’ belli bir ürün grubu için verilen bir senaryo içinde hedef pazarı ve ihracat stratejilerini tanımlıyor.

KobiEfor: ‘Model HEDEF PAZAR (TarMAR)’ ile ilgili olarak teknik detayları anlatır mısınız?
Haluk Ünaldı: Belirli bir ürün grubu için en uygun hedef pazar, aynı senaryo içindeki diğer pazarlardan daha cazip (High Market Attractiveness) ve bizim o pazarda rekabet gücümüzün (Competitive Strength) yüksek olduğu pazardır. Her iki parametrenin de birbirinden farklı birçok bileşeni vardır. Örneğin; pazar cazibesinin bazı bileşenleri; pazar büyüklüğü, kısa ve uzun dönem pazar büyüme hızı, ekonomik ortam, ticari ortam, vergi rejimi, kurumsal yapı ve altyapıdır. Benzer şekilde, hedef pazardaki rekabet gücümüzün bazı parametreleri ise; hedef pazardaki pazar payımız, kısa ve uzun dönem büyüme hızımız, pazarın ithalatındaki sıralamamız ve pazara uzaklığımızdır.
Burada sorun; bu farklı parametreler arasındaki sayısal ilgiyi kurabilmek ve analitik modeli oluşturabilmektir. Ben bu problemi, 1980’li yıllarda Thomas Saaty tarafından geliştirilen ‘The Analytic Hierarchy Process (AHP) ve Türkçemize ‘Analitik Hiyerarşi Modeli’ olarak giren tekniği ‘Yön Belirleme Matrisi’ne (Directional Policy Matrix) iki eksenli olarak uygulayarak çözdüm. Kullandığım AHP tekniğini yurt dışında eğitim olarak da vermiştim.

KobiEfor: Modelinizin uluslararası camiada da kabul gördüğünü belirttiniz. Kısaca bilgi verir misiniz?
Haluk Ünaldı: Modeli özet olarak iki bilimsel kongreye gönderdim. Her ikisinden de kabul aldım. Kasım ayının 14’ünde Prag’a gidip, bu ihracat modelini orada uluslararası bilim ortamında anlatmaya hazırlanıyorum. Bu kongre; ‘47th International Scientific Conference on Economic and Social Development at Prague’. Kabul aldığım diğer konferans ise; ‘International Academic Conference on Economics, Business Management & Social Science, (IACEBMSS), 2019.’

KobiEfor: Siz bir ihracatçı değilsiniz. Bu modelin operasyonel olarak kullanışlı olduğunu neye dayanarak söyleyebilirsiniz?
Haluk Ünaldı: Evet, ben bir ihracatçı değilim ama sahip olduğum her iki master derecem de sistem analiz ve MBA olarak, böyle bir modeli hazırlayabilmeye yöneliktir. 90’lı yıllarda 10 yıl yurt dışındaki bir araştırma merkezinde de analitik model geliştirme üzerine çalıştım, proje yöneticilikleri üstlendim. Bu yaptığım sadece ihracata yönelik bir uygulama.
Operasyonel gerçekliliğe gelince, bu konuda çalıştığım çok değerli bir çalışma arkadaşım var. Sayın Hıfsı Soydemir, senelerce ihracat yapan bir şirketin patronu ve CEO’su olarak ihracat konusunda çok deneyimli bir iş insanı. Kendisi ayrıca bir sivil toplum kuruluşunda yönetim kurulu üyeliği yapmakta olup, ihracatı geliştirmekten sorumludur. Değişik ürün gruplarına göre geliştirdiğimiz model sonuçlarının ‘operasyonel gerçekçiliği (Operasyonel Realizm)’, Hıfsı Soydemir tarafından kontrol ediliyor ve onay alıyor. Kısaca; analitik bir model geliştirmek ve uygulamak üzere ideal bir ikili oluşturuyoruz.

KobiEfor: Son olarak, ihracat dünyamıza ne söylemek istersiniz?
Haluk Ünaldı: Umarım, ihracat ile ilgili sektörel dernek, birlik ve kurumlarımız bu modeli kullanarak belirledikleri doğru hedef pazarlara yönelir, pazarlama gayretlerini doğru yöne konsantre ederler ve ülke olarak ihracatımızı beklentilerimizin de üzerinde çıkartabilirler.
Diğer taraftan marka tescilini de yaptırdığımız bu modelin ihracat imkanlarını da araştırıyoruz. İhracat modeli ihraç etmek enteresan olsa gerek!

Yorumlar (3)
Ahmet angın 5 ay önce
Böylesi vizyonerlerimiz olduğu için ülkeme güvenim artıyor.
Cengiz Erenoğlu 5 ay önce
Çok çağdaş bir vizyon.Başıralarının devamını dilerim.
Ekmel Totrakan 4 ay önce
Bu ilerlemelere hiç şaşırmıyorum.Selam ve sevgiler.
10°
parçalı bulutlu
Namaz Vakti 30 Mart 2020
İmsak 05:17
Güneş 06:44
Öğle 13:14
İkindi 16:46
Akşam 19:34
Yatsı 20:55
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 26 53
2. Başakşehir 26 53
3. Galatasaray 26 50
4. Sivasspor 26 49
5. Beşiktaş 26 44
6. Alanyaspor 26 43
7. Fenerbahçe 26 40
8. Göztepe 26 37
9. Gaziantep FK 26 32
10. Denizlispor 26 31
11. Antalyaspor 26 30
12. Gençlerbirliği 26 28
13. Kasımpaşa 26 26
14. Konyaspor 26 26
15. Malatyaspor 26 25
16. Çaykur Rizespor 26 25
17. Ankaragücü 26 23
18. Kayserispor 26 22
Takımlar O P
1. Hatayspor 28 53
2. Erzurum BB 28 47
3. Bursaspor 28 46
4. Adana Demirspor 28 45
5. Akhisar Bld.Spor 28 45
6. Fatih Karagümrük 28 43
7. Altay 28 43
8. Ümraniye 28 40
9. Giresunspor 27 38
10. Keçiörengücü 28 35
11. Balıkesirspor 28 35
12. Menemen Belediyespor 28 35
13. İstanbulspor 27 33
14. Altınordu 28 31
15. Boluspor 28 25
16. Osmanlıspor 28 24
17. Adanaspor 28 20
18. Eskişehirspor 28 17
Takımlar O P
1. Liverpool 29 82
2. Man City 28 57
3. Leicester City 29 53
4. Chelsea 29 48
5. M. United 29 45
6. Wolverhampton 29 43
7. Sheffield United 28 43
8. Tottenham 29 41
9. Arsenal 28 40
10. Burnley 29 39
11. Crystal Palace 29 39
12. Everton 29 37
13. Newcastle 29 35
14. Southampton 29 34
15. Brighton 29 29
16. West Ham 29 27
17. Watford 29 27
18. Bournemouth 29 27
19. Aston Villa 28 25
20. Norwich City 29 21
Takımlar O P
1. Barcelona 27 58
2. Real Madrid 27 56
3. Sevilla 27 47
4. Real Sociedad 27 46
5. Getafe 27 46
6. Atletico Madrid 27 45
7. Valencia 27 42
8. Villarreal 27 38
9. Granada 27 38
10. Athletic Bilbao 27 37
11. Osasuna 27 34
12. Real Betis 27 33
13. Levante 27 33
14. Deportivo Alaves 27 32
15. Real Valladolid 27 29
16. Eibar 27 27
17. Celta de Vigo 27 26
18. Mallorca 27 25
19. Leganés 27 23
20. Espanyol 27 20