banner565

banner472

banner458

banner457

İşletmelere ve bireylere maliyet avantajı sunan sektör; Filo ve araç kiralama

TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, sektörün işletmelere ve bireylere sağladığı maliyet avantajları nedeniyle operasyonel kiralamaya olan talebin artacağını söylüyor.

HABER 01.11.2019, 07:53 30.11.2019, 10:50
12028
İşletmelere ve bireylere maliyet avantajı sunan sektör; Filo ve araç kiralama

TOKKDER (Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, sektöre ilişkin şu bilgileri veriyor: “Ülkemiz için zor geçen 2018 yılından sonra 2019 yılı da birçok zorluğu önümüze serdi. 2018’in ikinci yarısından itibaren yaşanan olumsuzluklar, bir yandan ekonomide daralmaya yol açarken diğer yandan da enflasyon ve faizlerde artışa neden oldu. Bu gelişmeler doğal olarak ticaret hayatını olumsuz etkiledi. 2018’de 2017’ye göre yüzde 35 daralan Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı 2019 yılının ilk dokuz ayında 2018’in aynı dönemine göre yüzde 39 küçüldü. 2018’de bir önceki yıla göre yüzde 11.5 daralan Türkiye operasyonel kiralama sektörü ise 2019’un ilk yarısında 2018 sonuna göre yüzde 9 oranında küçüldü. 2018 sonunda filosunda yaklaşık 324 bin aracı olan sektörümüzün araç sayısı 295 bin adede geriledi.”
İnan Ekici, tüm bu gelişmelere rağmen operasyonel kiralama sektörünün genel olarak diğer iş kollarına nazaran ekonomik daralmadan daha az etkilendiğini ifade ediyor: “Sektör olarak hem bu krizi hem de sonrasındaki hukuksal ve mevzuata ilişkin konuları diğer sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yaparak doğru yönettik; bu sayede krizin etkisini azalttık. Bundan sonra atılacak adımlar için de hep birlikte çalışıyoruz. Daralma öncesi kiralama satın almaya nazaran ne kadar daha avantajlıysa, yaşanan bu süreçte ve sonrasında da o kadar avantajlı. Daha uygun maliyetlerle araçları sağlıyor, hasar yönetimi, bakım, kış lastiği gibi pek çok unsuru yöneterek işin maliyet avantajını müşterimize yansıtıyoruz. Düşmeye başlayan kredi faizleri, şirketlerin ve bireylerin ötelenen araç ihtiyaçları ve ekonomide beklenen toparlanmanın da etkisiyle işletmelere ve bireylere birçok faydayı sunan operasyonel kiralamaya olan talebin bugünlerde artmaya başladığını söyleyebiliriz.”
İnan Ekici, kısa dönem araç kiralama sektörünün geçtiğimiz sene ekonomik daralma başladığında mevsimsel yatırımlarını tamamlamış olmasından ötürü ve yabancı yolcu sayısı da iyi düzeyde olduğu için operasyonel araç kiralama sektörüne kıyasla 2018 yılını daha dengeli ve iyi bir şekilde bitirdiğini söylüyor: “2019 yılında ise kısa dönem araç kiralama sektörü çok fazla araç yatırımı yapmayacağı için, araçları elde tutma süreleri 7-8 aylardan 12 ay ve üzerine çıktı. Kısa dönem araç kiralama sektörünün, 2019 yılını yaklaşık yüzde 10 civarında bir daralma ve yıllık ortalama 35 bin adetlik araç parkı ile kapatacağını tahmin ediyoruz. Ekonomimizin kısa zaman içinde rayına oturmasıyla birlikte fonlama ve işletme maliyetlerinin makul seviyelere geleceğini, buna bağlı olarak kısa dönem araç kiralamaya olan talebin de hızla artacağını düşünüyorum. Sektörün, 2020 yılından itibaren tekrar büyüme ivmesini yakalayacağını ve 2023 yılında 51 bin adetlik araç parkına ulaşacağını tahmin ediyorum.”

“Sektöre olan talep artacak”
İnan Ekici, sektörün geleceğine ilişkin öngörülerini de paylaşıyor: “İşletmelere ve hatta bireylere birçok faydayı sunan operasyonel kiralamaya olan talebin artacağını, operasyonel kiralama sektörünün araç parkının 2023 yılında 400 bin adede yaklaşacağını düşünüyoruz. Önümüzdeki dönemde turizmin gelişmeye devam edeceğine ve havayolu taşımacılığının daha da yaygınlaşacağına yönelik öngörümüz çerçevesinde, kısa dönem araç kiralamaya olan talebin de artacağını, kısa dönem araç kiralama sektörünün 2023 yılında 51 bin adetlik bir araç filosuna erişeceğini tahmin ediyoruz.
T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı’mızın da yönlendirmesi ile araç kiralama sektörünü temsil edecek bir ‘birlik’ kurulması yönünde TOKKDER olarak çalışmalara başladık.”

İnan Ekici, sektörün sorunları ve çözüm önerilerini şöyle anlatıyor:
“• Ani ve sık vergi indirimleri, araçların ikinci el değerlerini olumsuz yönde etkiliyor. Bu tip ivmelenmeler, filosunda yüksek sayıda aracı olan şirketlerin ve araç kiralama firmalarının mali yapılarını olumsuz etkileyebiliyor.
• Türk Lirası’nın tüm mal ve hizmetlere karşı değer kaybetmesi, yani enflasyon nedeniyle özellikle uzun süre elde tutulan araçlar reel olarak değer kaybettiği halde değer kazanmış gibi gözükmekte. Bu yapay değer artışı da vergiye neden olmaktadır. T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı ile bu konuda düzenleme yapılması için görüşmelerimizi sürdürüyoruz.
• Bakanlığımızdan bir diğer beklentimiz de Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı Kararın 17 ve 17/A maddeleri kapsamında döviz kredisi kullanma hakkı tanınan kişilerle yapılacak taşıt kiralama sözleşmelerine ilişkin bedellerin döviz cinsinden kararlaştırılmasının mümkün kılınması yönünde bir düzenleme yapılmasıdır.
• Günlük / kısa dönem araç kiralamalarında, motorlu aracı kiralayanın söz konusu motorlu araç ile bir kimsenin ölümüne veya yaralanmasına yahut bir şeyin zarara uğramasına sebep olması durumunda motorlu aracın sahibi olan kiralama şirketi aracın işleteni kabul edildiğinden doğan zarardan müştereken ve müteselsilen sorumlu tutulmaktadır. Bu düzenleme günlük / kısa dönem araç kiralama sektörü için büyük sorun teşkil etmektedir. Bu sorun ancak, araç kiralamalarında, kiralamanın bir sözleşme ile belgelendiği durumlarda, günlük / kısa dönem veya uzun dönem kiralama ayrımı yapılmaksızın, kiralama sözleşmesinde belirtilen kiralama süresi boyunca işleten sıfatının, sadece aracın kiracısında olması yönünde kanuni bir düzenleme yapılması ile çözülebilecektir.”

“KobiEfor, KOBİ’ler için yol gösterici çalışmalara imza atıyor”
Ülke ekonomisine sundukları katkı, yarattıkları katmadeğer ve istihdam açısından sosyal ve ekonomik kalkınmada önemli bir rol üstlenen KOBİ’lerin Türkiye ekonomisi açısından çok kıymetli bir yere sahip olduğu kanaatindeyiz. Ekonomimizin önemli yapı taşları arasında yer alan bu işletmelerin sahip oldukları girişimci ruh ile önemli başarı hikayelerine imza attığına çoğu kez tanık olduk ve tanık olmaya da devam ediyoruz. Tüm bu gerçeklerden yola çıkarak okuyucuları ile buluştuğu 1999 yılından bu yana izlediği yayın politikası ve KOBİ’lerin küresel dönüşümde gücünü daha da ileri seviyeye taşımaya yönelik misyonuyla hareket eden KobiEfor Dergisi’nin son derece kıymetli çalışmalara imza attığını yıllardır biliyor ve keyifle takip ediyoruz. 20 yılı geride bırakan KobiEfor Dergisi, ekonomi alanında farklı konuları ele aldığı haberleriyle okuyucular için de önemli bir kaynak olma özelliğini fazlasıyla taşımaktadır. Bu kapsamda ve KOBİ’ler için yol gösterici çalışmalara imza attığını düşündüğümüz KobiEfor Dergisi’ne nice başarı dolu yıllar diliyoruz.

EMRE AYYILDIZ
Garenta ve ikinciyeni Genel Müdürü
İnovatif çözüm sunacağız

Biz Garenta markamızla araç kiralama sektöründe faaliyet gösterirken ikinciyeni.com markamız ile de online ikinci el otomobil satışı gerçekleştiriyoruz. Dolayısıyla yılın son çeyreğinde toparlanma sinyalleri veren otomotiv sektörü ile hemen hemen aynı kulvarda hareket ediyoruz. Dolayısıyla önümüzdeki yıl sektörümüzün daha hareketli geçeceğini düşünüyoruz. Garenta ve ikinciyeni.com olarak ise müşterilerimize çok daha inovatif, çok daha keyifli deneyimler yaşatmayı hedefliyoruz.

“İş dünyasının nabzını tutuyorsunuz”
Özellikle ekonominin vazgeçilmez gücü KOBİ’lere yönelik haberleri ile dikkat çeken KobiEfor’un 20. yılını kutluyorum. Uzun yıllar yayıncılık faaliyetlerinize devam ederek, iş dünyasının nabzını tutmaya devam etmenizi temenni ediyorum.

ÖZGÜR CEM HANCAN
Bor Holding Yönetim Kurulu Başkanı
Yüzde 100 yerli sermayeli bir grubuz

Bor Holding çatısında, filo kiralama sektöründe faaliyet gösteren Borlease, bireysel araç kiralama şirketimiz Popy Car, kurumsal kısa süreli araç kiralama şirketimiz Urban Fleet ve yazılım şirketimiz Tardigrad, Türkiye’nin güçlü sigorta acentelerinden olan Metrobor Sigorta ile 2013’ten beri hizmet veriyoruz. 2018 yılında, sigorta sektöründe daha geniş kitlelere ulaşabilmek ve sektörün gelişimine katkıda bulunabilmek adına 175 yıllık geçmişe sahip Magdeburger Sigorta’yı satın aldık. Yüzde 100 yerli sermayeli grup olarak ülke yatırımlarımıza uzman olduğumuz sektörlerde devam edeceğiz.
Derginizin 20. yılını kutlar, başarılarınızın devamını dilerim.

Yorumlar (0)