banner459

banner345

banner457

banner458

banner402

banner462

Pandemi sonrası çalışma hayatı; Hibrit ofislerin yükselişi

Pandemide dijital dönüşüm fırtınası hızlanırken gündeme Pandemi sonrası gelecek planları oturdu. Pandeminin Ekonomi Günlüğü’nde gündemin nabzını tutmaya devam ediyoruz.

HABER 01.06.2021, 00:01 21.06.2021, 10:06
16899
Pandemi sonrası çalışma hayatı; Hibrit ofislerin yükselişi

Pandemide çalışanlar artık ofisten ve evden çalışma arasında bir denge kurarak ne zaman ve nereden çalışacakları konusunda daha fazla söz sahibi olmak istiyor.  Şirketler dijital işyeri dönüşümüne yatırım yapıp hibrit modeller kurdukça, konumdan bağımsız olarak çalışan deneyimini gerçek anlamda dönüştüren teknolojik çözümler ve hizmetler, bulut temelli işbirliği platformları öne çıkıyor.

Yeni işyeri modelleri ve ofise güvenli dönüş için iş planlamaları devam ediyor olsa da güçlü bir şirket kültürü, yeni çalışma biçimlerinin uzun vadede sürdürülebilir olmasını sağlayan kritik bir unsur olacak. Cisco’nun Avrupa Ortadoğu Afrika Rusya (EMEAR) bölgesinde yaptığı Geleceğin İş Gücü araştırmasının sonuçlarına göre; sık ve etkili iletişim, daha fazla takdir ve mesleki gelişime yönelik eğitimler, çalışanların en önemli bulduğu kültürel matris içerisinde yer alıyor.

Çalışanların gündelik işlerinde teknoloji yetkinliğinin her zamankinden daha fazla gerekli olmasıyla eğitim ve gelişim, kişiler için en öncelikli konu haline geldi. EMEAR bölgesinde çalışanların yüzde 80’i yöneticilerin teknoloji eğitimlerine öncelik vermesini isterken, yüzde 58’i yeni normalde bu durumun daha iyiye gitmeyeceğinden endişeli.

Cisco Orta Doğu ve Afrika Bölgesi Başkan Yardımcısı Reem Asaad, “Evden çalışmaya devam ederken ve birçok durumda hibrit çalışmanın getirdiği yeni sorun ve fırsatlarla karşılaşırken kapsayıcı olup bu yolculukta herkesi yanımıza almamız gerekir. Bölgedeki şirketlerin, işgücünde yer alan herkesin kendisine yatırım yapıldığını hissetmesini sağlamak için ekstra adımlar atması gerekirken; işbirliği teknolojisi gibi araçlar, akıllı işyerlerinin oluşturulmasında ve birbirinden uzaktaki çalışanların ve ekiplerin arasındaki bağın kopmamasında hayati bir rol oynayacak” diye konuştu.

Dijital medya yatırımlarının yüzde 70’i mobile yapılıyor
Deloitte tarafından hazırlanan Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları Raporu’na göre, 2020’de dünya genelinde medya yatırımları yüzde 7.4 azaldı.
Türkiye’de 2019 ile karşılaştırıldığında 2020’de dijital mecralar 7 milyar 528 milyon TL yatırımla yüzde 39 büyüdü. 2020’de toplam medya yatırımları içinde geleneksel medyanın payı yüzde 46 olurken; dijitaldeki oranın yüzde 54’ü bulması dikkat çekiyor.
Türkiye’de dijital medya yatırımlarının yüzde 70’i mobile yapılıyor. Mobilde en çok yatırım alan dijital pazarlama reklam formatı ise 2.071 milyon TL ile arama motoru reklamcılığı.
EG Bilişim Teknolojileri CEO’su Gökhan Bülbül, “Dijital medya yatırımları içinde yüzde 70 payı bulunan mobil platformlarda arama motoru, gösterim bazlı, video ve influencer pazarlama reklam formatları ön planda” diye konuştu.

Türk start-up’lar katlanarak büyüyor
KPMG Türkiye, 212 işbirliği ile hazırladığı 2021”in ilk çeyreğine ilişkin açıkladığı ‘Türkiye Start-up Yatırımları Raporu’na göre pandeminin olumsuz etkilerine rağmen Türkiye’de start-up yatırımları ciddi anlamda artış gösterdi. İlk çeyrekte Türk start-up’lar toplamda 508.5 milyon dolar yatırım aldı. Yılın başında 428 milyon dolar yatırım alarak değerlemesini 2.6 milyar dolara çıkaran Getir, Peak Games’ten sonra Türkiye’nin ikinci unicorn’u oldu.

KPMG Türkiye Birleşme ve Satın Alma Danışmanlığı Lideri Gökhan Kaçmaz, 2021’in ilk üç ayındaki işlemlerle yeni rekorlar kırıldığını ve ilk çeyrekteki yatırımların girişim ekosisteminin büyümeye devam edeceğini gösterdiğini paylaştı. 212 Kurucu Ortağı Ali Karabey, “2021’in ilk çeyreğinde 60 girişimin aldığı toplam yatırım, 2020’de alınan yatırımın yaklaşık 3.5 katına çıktı ve son 10 yılın rekorunu kırarak 509 milyon dolara ulaştı” dedi.

Covid-19 sonrası toparlanmada ‘7 engelli’ koşu
Euler Hermes’in yayınladığı yeni rapora göre, Covid-19 sonrasında ülkelerin ekonomik olarak toparlanması için 7 önemli engeli aşması gerekiyor.
Toparlanma sürecindeki en önemli 7 engel şöyle sıralanıyor: ‘Aşılamada Formula 1 yarışı’, ‘Tasarruf fazlaları’, ‘Destek mekanizmalarının aşamalı olarak kaldırılması’, ‘Yatırım üzerindeki yer açma ve dışlama etkileri’, ‘Küresel tedarik zincirindeki darboğazlar’, ‘Enflasyonun geçici olarak çok artması’, ‘Piyasa reflasyonu.’

COVID-19’un tüketiciler üzerindeki kalıcı etkileri
McKinsey’nin işletme ve ekonomi araştırma kolu McKinsey Global Enstitüsü’nün yayınladığı (MGI), Fransa, Almanya, İngiltere ve ABD’de yapılan araştırmalara dayanan ‘Tüketici Talebindeki İyileşme ve COVID-19’un Kalıcı Etkileri’ raporuna göre; biriken tasarruflarla beslenen bastırılmış talep, hızlı bir toparlanma sürecine işaret ediyor.
McKinsey & Company Ortağı İlke Bigan, “Şirketlerin ve politika yapıcıların, üst gelir gruplarındaki baskılanmış talebin açığa çıkışıyla, alt gelir grupları ve genç aileler için devam eden belirsizliklerin yaratacağı talep baskısını doğru yönetmeleri gerekecek” dedi.
Rapora göre, seyahat, eğlence ve yemek kategorileri uzun vadede büyüyor, pandemiden sonra güçlü bir talep toparlanması sözkonusu, çevrimiçi market alışverişi, sanal sağlık hizmetleri ve tüketicilerin ev için yaptıkları yeni düzenlemeler kalıcı olacak.

İlk çeyrekte 520 milyon dolar yatırım yapıldı
Global Startup topluluğu StartupCentrum’un yayınladığı 2021-1.Çeyrek Türkiye Startup Ekosistemi Yatırım Raporu’nda Türkiye startup ekosisteminde ilk çeyrekte 63 yatırım turunda 62 girişime 520 milyon dolar yatırım yapıldı. Yatırım adedi olarak son çeyreğe göre yüzde 26’lık bir artış söz konusuyken yatırım miktarı açısından bakıldığında son çeyreğe göre 18 kat artış yaşandı.
Rapora göre yatırım alan girişimlerin yüzde 77’si İstanbul, yüzde 14’ü Ankara merkezli. StartupCentrum, 2021’in 1-1.5 milyar dolar aralığında bir yatırım miktarı ile kapanacağı tahmininde bulunuyor.
Bir diğer önemli veri ise satın alınan girişimler. 2021’in ilk çeyreğinde girişimlerin exit sayısı önceki yıllara göre bir nebze düşük kalmış, 6 girişim exit etmiş. Bu girişimleri satın alan 6 şirketin 5’i ise yurt dışından.

Kişisel finans yönetiminde yapılan 5 kritik hata
Generali Sigorta, kişisel finans yönetiminde sıkça yapılan ve uzak durulması gereken kritik hataları ve çözüm önerilerini paylaştı.
Bütçe planlaması yapmamak: Bütçe planlaması yapmak; mevcut gelir ve gider kalemlerini net olarak görmeyi ve para yönetimini doğru şekilde yapmayı başarılı kılar.
Mevcut bütçenin fazlasını harcamak: Özellikle ipin ucunun kaçtığı harcamaları engelleyememek, mevcut gelirin giderleri karşılayamamasına neden olarak, borçlanmayı beraberinde getiriyor.
Borçlanarak yaşam kalitesini artırmak: Ancak hayatın getirebileceği olumsuz durumları ve koşulları göz önünde bulundurmadan borçlanarak yaşam standartlarını yükseltmeye çalışmak, kısa vadede olumlu gözükse de uzun vadede birçok soruna neden olabiliyor.
Bilinçsiz harcamalar yapmak: Özellikle yaşanan dijital dönüşümle e-ticaret platformlarının sundukları cazip indirimler ve kampanyalar, tüketicilerin zaman zaman ihtiyaçları olmayanı da almasını beraberinde getiriyor.
Tasarruf yapmamak: Kaynakları tüketirken özen göstermek, her şeyi yerinde ve yeterince kullanmak hem kısa hem de uzun vadede kişisel finans yönetimine olumlu yansıyor.

Yorumlar (0)