banner345

01.02.2020, 08:00 8696

İhracatta Konumlanma

Algı Haritası (Perceptual Map)’, şirketlerin kalite ve fiyat olarak pazarda nasıl konumlanması gerektiğini gösteren önemli bir strateji geliştirme aracıdır.
Algılama haritasının alt ekseni ‘Rakip ürünler ile fark edilen fiyat farklılığı’dır. Müşteri tarafından algılanan fiyatı pahalı olarak algılanıyorsa söz konusu ürün sola, ucuz olarak algılanıyorsa sağa yakın demektir.
Algılama haritasının dikey ekseni ‘Rakip ürünler ile fark edilen kalite farklılığı’dır. Müşteri tarafından algılanan kalite yüksek ise söz konusu ürün daha yukarıda, düşük ise aşağıda konumlanıyor demektir. Fiyat algısına benzer şekilde, kalite algısına da müşteri karar verir. Örneğin; hoş bir iç tasarıma sahip bir otomobil, 30 yıl paslanmaz bir şasiye sahip bir otomobilden daha kaliteli olarak algılanabilir.
Algılama haritasının sol üst köşesinde (1 numara) marka olarak bilinen genelde çok uluslu şirketlerin ürünleri konumlanırlar. Pahalı ancak kaliteli olma özellikleri ile hemen tanırlar.
Sağ üst köşede (2 numara) konumlanmanın imkansız olduğu kabul edilebilir. Günümüzün bu yoğun rekabet ortamında, en kaliteli ürünü en ucuza vermenin çok da kolay olmadığını söylemek mümkündür.
Sağ alt köşede (3 numara) ucuz ancak kalitesiz ürünler konumlanır. Damping ürünler dediğimiz bu ürünler pazarın bozulmasına da neden olabilirler.
Sol alt köşede (4numara) pahalı ve kalitesiz ürünler yer alır. Böyle bir ürünle, pazarın ilk oluşma dönemi hariç, başarılı olunamayacağı açıktır.
Algılama haritanın ortasında (5 numara) fiyat ve kalite olarak birbirine benzer ürünler yer alır. ‘Araya sıkışıp kalmak’ dediğimiz bu konum şirketler için en zor durumdur. Nereye doğru hareket edilse, o bölgenin hakimi ile çatışılır.
Üst orta noktada (6 numara) konumlanan markalar, benzer fiyata kaliteli ürün/hizmeti sunarlar. Bu markaların amacı, fiyat savaşına girmeden en kaliteli olarak algılanmaktır.
Sağ orta noktada (7 numara) konumlanan markalar, benzer kaliteyi en ucuza vermeyi hedeflerler. Bu şirketler, standard ürün/hizmeti savunurken, bütün enerjilerini daha ucuz olmaya yoğunlaştırırlar.
Hemen anlaşılabileceği gibi, her ürün grubunda ve her pazarda 6 veya 7 numaralı bölgede konumlanmak için mücadele edilir.
Aynı tablo ülkelerin ihracat politikalarını belirlemek içinde kullanılabilir. Örneğin; Çin ürünleri önce 1980’li yılların Japon otomobillerine benzer şekilde 3 numaralı konumdan başlamış ve kalite iyileştirerek 7 numaraya yükselmiştir. Daha sonra hızla 6 numaraya da yükselmiş ve son zamanlarda kendi markalarını üreterek 1 numarada konumlanmaya başlamışlardır.
İhracat ürünlerimize pazar belirlerken hedef pazardaki rakip ülkelere ilave olarak aynı zamanda rakip ürünlerin farklılık haritasında hangi konuma hakim olduklarını da dikkate almak gerekir.
Unutulmamalıdır ki ayrıntılı bir hedef pazar analizi sonuçlarına bağlı olarak uygun politika ve stratejileri belirlemeden ihracat yapmaya çalışmak kaynak israfıdır.

Yorumlar (0)
10°
hafif yağmur
Namaz Vakti 04 Nisan 2020
İmsak 05:07
Güneş 06:35
Öğle 13:12
İkindi 16:48
Akşam 19:39
Yatsı 21:01
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 26 53
2. Başakşehir 26 53
3. Galatasaray 26 50
4. Sivasspor 26 49
5. Beşiktaş 26 44
6. Alanyaspor 26 43
7. Fenerbahçe 26 40
8. Göztepe 26 37
9. Gaziantep FK 26 32
10. Denizlispor 26 31
11. Antalyaspor 26 30
12. Gençlerbirliği 26 28
13. Kasımpaşa 26 26
14. Konyaspor 26 26
15. Malatyaspor 26 25
16. Çaykur Rizespor 26 25
17. Ankaragücü 26 23
18. Kayserispor 26 22
Takımlar O P
1. Hatayspor 28 53
2. Erzurum BB 28 47
3. Bursaspor 28 46
4. Adana Demirspor 28 45
5. Akhisar Bld.Spor 28 45
6. Fatih Karagümrük 28 43
7. Altay 28 43
8. Ümraniye 28 40
9. Giresunspor 27 38
10. Keçiörengücü 28 35
11. Balıkesirspor 28 35
12. Menemen Belediyespor 28 35
13. İstanbulspor 27 33
14. Altınordu 28 31
15. Boluspor 28 25
16. Osmanlıspor 28 24
17. Adanaspor 28 20
18. Eskişehirspor 28 17
Takımlar O P
1. Liverpool 29 82
2. Man City 28 57
3. Leicester City 29 53
4. Chelsea 29 48
5. M. United 29 45
6. Wolverhampton 29 43
7. Sheffield United 28 43
8. Tottenham 29 41
9. Arsenal 28 40
10. Burnley 29 39
11. Crystal Palace 29 39
12. Everton 29 37
13. Newcastle 29 35
14. Southampton 29 34
15. Brighton 29 29
16. West Ham 29 27
17. Watford 29 27
18. Bournemouth 29 27
19. Aston Villa 28 25
20. Norwich City 29 21
Takımlar O P
1. Barcelona 27 58
2. Real Madrid 27 56
3. Sevilla 27 47
4. Real Sociedad 27 46
5. Getafe 27 46
6. Atletico Madrid 27 45
7. Valencia 27 42
8. Villarreal 27 38
9. Granada 27 38
10. Athletic Bilbao 27 37
11. Osasuna 27 34
12. Real Betis 27 33
13. Levante 27 33
14. Deportivo Alaves 27 32
15. Real Valladolid 27 29
16. Eibar 27 27
17. Celta de Vigo 27 26
18. Mallorca 27 25
19. Leganés 27 23
20. Espanyol 27 20