banner565

banner472

banner458

banner457

01.02.2014, 07:50 4247

Liderlik

KalDer olarak misyonumuzu “Mü kemmellik kültürünü yaşam biçimine dönüştürerek, ülkemizin rekabet gücünün ve refah düzeyinin yükseltilmesine katkıda bulunmak” diye tanımlarız. Bu konuda liderlerden  beklentilerimizi paylaşacak olursak;EFQM Mükemmellik Modeli’nde birinci kriter ‘Liderlik’tir. Tanımına baktığımızda mükemmel kuruluşlar;  geleceği şekillendiren ve gerçekleştiren, kuruluşun  değerleri ve etik anlayışı doğrultusunda örnek olan ve sürekli  güven  aşılayan liderlere  sahiptir. Mükemmel kuruluşların liderleri  esnektir, kuruluşun sürekli başarısını sağlayacak biçimde gerekenlerin zamanında öngörülmesini ve gerçekleştirilmesini güvence altına alır. KalDer mükemmellik  anlayışı kapsamında Liderlik eğitimleri sunmaktadır. Lider olarak tanımladığımız  kişi  ister kurum veya kuruluş  yöneticisi,  CEO, Genel Müdür, Yönetim Kurulu Başkanı, Ekip Lideri olsun;
- Kuruluşun vizyon, misyon, değerler ve etik kurallarını oluşturur ve davranışlarıyla örnek olmalıdır.
- Kuruluşun yönetim  sistemi  ve  performansına ilişkin  iyileştirmeleri tanımlar, izler, gözden geçirir ve yönlendirir.
- Liderler dış paydaşlarla ilişkileri yürütür. 
- Mükemmellik kültürünü  kuruluşun çalışanlarıyla sağlamlaştırır.
- Kuruluşun esnek olmasını ve değişimi etkili biçimde yönetmesini sağlar.
Ancak unutulmamalıdır ki kalite veya mükemmellik bütünsellik ister. Kamu da yerel idareler de işletmeler de kısaca her yerde bütüne bütünleşmiş, ortak amaca yönelik hedeflere, vizyona odaklanılmalıdır.

Başarılı kuruluşlarda liderlerlerin başarıdaki rolü;
Başarının göstergelerinden biri olan Türkiye Mükemmellik Ödülü tek bir performansın, belirli bir zaman diliminden alınan değerlerin ötesinde, işletmeyi sürdürülebilir başarının nedeni olan tüm faktörlerle değerlendiren bir yapıya sahip olma özelliğine sahiptir. Pek çok sürecin değerlendirilmesi  ve  sonuç  çıktılarının mükemmele ulaştırılması arayışlarının karşılığıdır. Bu özelliği  nedeniyle ‘Ödül’  bir  amaç olarak değil, kalıcı başarıya işletmeyi götüren bir araç olarak algılanmaktadır. Liderlik bu sürecin başlangıç noktasıdır. Liderin inanmadığı, destek vermediği ve hatta  katılımcı olmadığı bir süreç kalıcı olamaz. Kaptansız gemi, rotasız yolculuk, belirsizlik ve olumsuzluklarla dolu  bir  yolculuk  olur.  Günümüz iş dünyasının buna sabrı yoktur.
Değişen liderlik anlayışı;
Daha önceleri hedefleri yakalama peşinde koşan kuruluşlarımız artık günümüzde hedefleri aşan başarıları kovalamaktadır. Bir anlamda savunmacı konumdan, hücum konumuna geçiş süreci kuruluşlarda önemli kültür değişikliklerine yol açar. Kurum kültürü liderlik ve öncülük güdüleri ile pekişir. Liderlik önde olmak demektir. “Mükemmellik Liderliktir.”  Başkalarını izleyerek lider olunmaz, mükemmel olunmaz.  Klasik bir deyiş ile   “mükemmel doğulmaz, mükemmel  olunur.”   Biz  kuruluşlarımıza bu kapsamda önderlik ediyoruz.
Lider olmak için mükemmel ve kusursuz mu olmalıyız;
Benim anlayışıma göre liderlik örnek alınabilecek iyi özellikleri barındıran bir bütünlüktür. Liderlerin çoğunu dinlediğiniz zaman, kendilerini bu noktaya getiren faktörün  yaptıkları yanlışlıklardan kazandıkları deneyimler olarak ifade ederler. Dolayısıyla liderlik  baştan sona kusursuzluğu değil giderek kusursuzluğa giden bir yolculuğu tanımlar. Liderler kurumlarının vizyonuna yön veren kişilerdir. Gün ve geleceği görerek işletmelerini doğru yöne sevk ederler. Zaman içindeki dalgaları yakalayarak ve hatta bazen dalgaları yaratarak sürdürülebilirliği  sağlayanlardır. ‹şletmelerini devamlı zinde “fit” tutarlar. Kıyaslama ve yenileşim (inovasyon) fırsatlarını kovalar ve yaratırlar.
Tüketicilerin bir ürün ya da hizmetle ilgili kalite algısındaki liderin rolü;
Bu ürün veya hizmetin türüne göre bazı esneklikler göstermekle birlikte  esas olan sürdürülebilirliği sağlayacak kurumsal yaklaşımla odaklıdır. Kalite anlayışı ve algısı duyulan güven bağlamında yol alır. Müşterinin  algısı beklentilerinin  karşılanmadığı zamanlarda olumsuz dönüşleri yaratır. Tekrar satınalma, başkalarına tavsiye etme, yeni arayışlara geçiş bu beklentilerin tatmin derecesi ile hareketlenir. Etkin liderlik güven duygusunu pekiştirir. Günümüzde “marka” kavramı sürece katılan yeni bir faktördür.
Geleneksel lider tipi; otoriterdi, sert mizaçlıydı, günümüz lideri farklı;
Mükemmel kuruluşlar; geleceği şekillendiren ve gerçekleştiren, kuruluşun değerleri ve etik anlayışı doğrultusunda örnek olan  ve sürekli  güven aşılayan liderlere sahiptir. Mükemmel kuruluşların liderleri esnektir, kuruluşun sürekli başarısını sağlayacak biçimde gerekenlerin zamanında öngörülmesini ve gerçekleştirilmesini güvence altına alır.
- Kuruluşun vizyon, misyon, değerler ve etik kurallarını oluşturur ve davranışlarıyla örnek olur.
- Kuruluşun yönetim  sistemi  ve  performansına ilişkin  iyileştirmeleri tanımlar, izler, gözden geçirir ve yönlendirir.
- Liderler dış paydaşlarla ilişkileri yürütür.
- Mükemmellik kültürünü  kuruluşun çalışanlarıyla sağlamlaştırır.
- Kuruluşun esnek olmasını ve değişimi etkili biçimde yönetmesini sağlar. Günümüz liderlerinin  çalışmalarında artık önemli bir bölümü ilişkilere ayırdıkları zaman dilimidir. Bu giderek artmaktadır. Günün sosyal medya anlayışı bunun etkin bir iletişim aracı olarak kullanımı hepimizi etkiliyor. Ancak ben yine de yüz yüze temasın sıcaklığını koruduğuna inananlardanım. Onun  için  liderlerin,  dolaşarak  yönetim, takdir, motivasyon gibi uygulamaları önemlidir. Onlar sizi, siz onları organizasyonun bir parçası gibi görmek ve sahiplenme  olgusunu  pekiştirmek   zorundasınız. Çalışanlarla başarma mükemmellik modelinin ilkelerinden biridir.

Asıl olan sert görünmek değil, hedeflerinizden, ilkelerinizden vazgeçmeyeceğiniz algısını yaratan  bir  lider  olmaktır.  KalDer’in Sivil Toplum Liderliği anlamındaki en büyük başarısı “Yaşam Kalitesi”  kavramını ülkemize ve toplumumuza kazandırmaktır.

Yorumlar (0)
banner557