Page 9 - KobiEfor_Agustosl_2017
P. 9

ED‹TÖR



                                     YEN‹ fiEYLER!


                                                 arihten   ö¤rendi¤i-   üreten bir devrim karakterinde
                                    T            mizdir; “Toplumlar     de¤il, insan›n özgür zekas› ve yük-
                                                                        sek becerisi sayesinde üretiliyor.
                                                 sadece çözebilece¤i
                                                 sorunlar› gündemine
                                                                        cuklara, gençlere, onlar›n e¤itimi-
                                                 al›r.”                 Bu noktada konu do¤al olarak ço-
                                     Türkiye son otuz y›ld›r sürekli    ne ve e¤itim sisteminin bizzat
           Yalç›n Sönmez             olarak “teknoloji”, “ileri teknolo-  kendisine ba¤lan›yor.
                                     ji”, “yüksek teknoloji”, “bilgi ve  Açarsak; Türkiye’nin e¤itim soru-
           yalcinsonmez@kobiefor.com.tr
                                     iletiflim teknolojileri”, “inovas-  nu fludur:  OECD, 15 yafl›ndaki ö¤-
                                     yon” gibi konular› ve sorunlar›    rencilerin matematik ve fen bilim-
                                     konufluyor.                         leri testlerine göre yapt›¤› 2015 y›-
                                     Demek ki, özendi¤imiz, hayal etti-  l› araflt›rmas›nda Türkiye’nin 76
                                     ¤imiz, uzun vadeli hedef olarak    ülke aras›nda 41. s›rada yer ald›-
                                     seçti¤imiz de¤il, bizzat içinde ya-  ¤›n› tespit etti. Portekiz, Litvanya,
                                     flad›¤›m›z ve çözebilece¤imiz so-   Macaristan, ‹zlanda, Rusya, H›rva-
                                     runlar› konufluyoruz. Türkiye için  tistan, Slovakya, Yunanistan ve
                                     “eriflilebilir” olan amaçlardan sö-  emsali bir çok ülkenin Türkiye’den
                                     zediyoruz.                         önde olduklar› görüldü. Bizim için
                                     Son bir iki y›l içinde “Nesnelerin  daha uyar›c› olan›, 2015 y›l›nda
                                     ‹nterneti” ve “Endüstri 4.0” gibi  Türkiye’nin gerisinde olan ‹ran’›n
                                     konular› ve sorunlar› da ekledik   2017 y›l›nda matematik ve fen bi-
           Okullar fabrika,
                                     gündemimize.  O halde bunlar da    limleri e¤itiminde önümüze geç-
           fabrikalar okul gibi      Türkiye’nin çözebilece¤i sorun-    mifl olmas›d›r.
           çal›flacaksa baflka         lard›r.                            Bu tabloyu h›zla de¤ifltirmemiz
           çaremiz yoktur,           “Bilgi teknolojileri” ve “Endüstri  gerekiyor. Ancak konu sadece hü-
           özgür ve h›zl›            4.0” dedi¤imizde yeni bir durum-   kümet ve e¤itim kurumlar›n›n ya-
           e¤itim iflini              dan söz ediyoruz, o da fludur:  Sa-  pacaklar› ile s›n›rl› de¤ildir. E¤i-
                                     nayi Devrimi’nin önceki bütün afla-  tim, ifl dünyas› ve bu dünyan›n bel-
           ya baflaraca¤›z,
                                     malar›n› Türkiye 2-3 yüzy›l geriden  kemi¤ini oluflturan KOB‹’lerin de
           ya da baflaraca¤›z!
                                     izlemiflken bilgi teknolojilerine da-  gündeminde ilk s›ray› almal›d›r.
                                     yal› bugünkü “Dijital Dönüflüm”     Olay basittir; geleneksel olan ge-
                                     Devrimi’ne,  en geliflkin ülkelerden  ride b›rakt›r›yor, yeni olan ise iler-
                                     sadece 5-10 y›l sonra bafllam›fl ve  letiyor.
                                     hemen adapte olarak aradaki bu     Bu say›m›z›n kapak konusu olarak
                                     k›sa süre fark›n› da kapatm›fl bu-  “Nesnelerin ‹nterneti”ni (IoT) seç-
                                     lunmaktad›r. Örne¤in; bu konuda    tik. Okurlar›m›z göreceklerdir; IoT
                                     ‹ngiltere veya Çin Türkiye’den ne  ‘yüksek h›z temelinde’ yeni bir
                                     ileridedir, ne de geride.          dünya yarat›yor. Bugünkü dünya
                                     Ancak göz ard› edilmemesi gere-    ile 10 y›l sonraki dünya, ça¤ fark›
                                     ken flöyle bir nokta var: “Dijital  kadar farkl› olacak. Bugün bildi¤i-
                                     Dönüflüm” Devrimi, ‘afl›r› h›zl›’ bir  miz ve yapt›¤›m›z 700 meslek türü
                                     devrim, nerede ise günübirlik baz-  10 y›l sonra ortadan kalkacak. Yo-
                                     da bile dolu dolu yaflan›yor. Bu ne-  kolanlar›n yerine ayn› say›da veya
                                     denle bir gün geride kalmak bile   daha fazla yeni meslek oluflacak.
                                     “geri kalm›fll›k” anlam›na geliyor.  “E¤itim” ile “özgürlük” ve “h›z”
                                     Bu durumda Türkiye’nin devlet,     kavramlar›n› yan yana koymam›-
                                     siyaset ve toplum olarak baz› ‘in-  z›n as›l nedeni budur. Okullar fab-
                                     san odakl›’ özelliklerini güçlendir-  rika, fabrikalar okul gibi çal›fla-
                                     mesi gerekiyor. Çünkü ‘Dijital Dö-  caksa baflka çaremiz yoktur, bu ifli
                                     nüflüm Devrimi’ kendi kendini       ya baflaraca¤›z, ya da baflaraca¤›z!
                                                                                      A€ustos 2017 KobiEfor 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14