Page 9 - KobiEfor_Agustosl_2017
P. 9
ED‹TÖR
YEN‹ fiEYLER!
arihten ö¤rendi¤i- üreten bir devrim karakterinde
T mizdir; “Toplumlar de¤il, insan›n özgür zekas› ve yük-
sek becerisi sayesinde üretiliyor.
sadece çözebilece¤i
sorunlar› gündemine
cuklara, gençlere, onlar›n e¤itimi-
al›r.” Bu noktada konu do¤al olarak ço-
Türkiye son otuz y›ld›r sürekli ne ve e¤itim sisteminin bizzat
Yalç›n Sönmez olarak “teknoloji”, “ileri teknolo- kendisine ba¤lan›yor.
ji”, “yüksek teknoloji”, “bilgi ve Açarsak; Türkiye’nin e¤itim soru-
yalcinsonmez@kobiefor.com.tr
iletiflim teknolojileri”, “inovas- nu fludur: OECD, 15 yafl›ndaki ö¤-
yon” gibi konular› ve sorunlar› rencilerin matematik ve fen bilim-
konufluyor. leri testlerine göre yapt›¤› 2015 y›-
Demek ki, özendi¤imiz, hayal etti- l› araflt›rmas›nda Türkiye’nin 76
¤imiz, uzun vadeli hedef olarak ülke aras›nda 41. s›rada yer ald›-
seçti¤imiz de¤il, bizzat içinde ya- ¤›n› tespit etti. Portekiz, Litvanya,
flad›¤›m›z ve çözebilece¤imiz so- Macaristan, ‹zlanda, Rusya, H›rva-
runlar› konufluyoruz. Türkiye için tistan, Slovakya, Yunanistan ve
“eriflilebilir” olan amaçlardan sö- emsali bir çok ülkenin Türkiye’den
zediyoruz. önde olduklar› görüldü. Bizim için
Son bir iki y›l içinde “Nesnelerin daha uyar›c› olan›, 2015 y›l›nda
‹nterneti” ve “Endüstri 4.0” gibi Türkiye’nin gerisinde olan ‹ran’›n
konular› ve sorunlar› da ekledik 2017 y›l›nda matematik ve fen bi-
Okullar fabrika,
gündemimize. O halde bunlar da limleri e¤itiminde önümüze geç-
fabrikalar okul gibi Türkiye’nin çözebilece¤i sorun- mifl olmas›d›r.
çal›flacaksa baflka lard›r. Bu tabloyu h›zla de¤ifltirmemiz
çaremiz yoktur, “Bilgi teknolojileri” ve “Endüstri gerekiyor. Ancak konu sadece hü-
özgür ve h›zl› 4.0” dedi¤imizde yeni bir durum- kümet ve e¤itim kurumlar›n›n ya-
e¤itim iflini dan söz ediyoruz, o da fludur: Sa- pacaklar› ile s›n›rl› de¤ildir. E¤i-
nayi Devrimi’nin önceki bütün afla- tim, ifl dünyas› ve bu dünyan›n bel-
ya baflaraca¤›z,
malar›n› Türkiye 2-3 yüzy›l geriden kemi¤ini oluflturan KOB‹’lerin de
ya da baflaraca¤›z!
izlemiflken bilgi teknolojilerine da- gündeminde ilk s›ray› almal›d›r.
yal› bugünkü “Dijital Dönüflüm” Olay basittir; geleneksel olan ge-
Devrimi’ne, en geliflkin ülkelerden ride b›rakt›r›yor, yeni olan ise iler-
sadece 5-10 y›l sonra bafllam›fl ve letiyor.
hemen adapte olarak aradaki bu Bu say›m›z›n kapak konusu olarak
k›sa süre fark›n› da kapatm›fl bu- “Nesnelerin ‹nterneti”ni (IoT) seç-
lunmaktad›r. Örne¤in; bu konuda tik. Okurlar›m›z göreceklerdir; IoT
‹ngiltere veya Çin Türkiye’den ne ‘yüksek h›z temelinde’ yeni bir
ileridedir, ne de geride. dünya yarat›yor. Bugünkü dünya
Ancak göz ard› edilmemesi gere- ile 10 y›l sonraki dünya, ça¤ fark›
ken flöyle bir nokta var: “Dijital kadar farkl› olacak. Bugün bildi¤i-
Dönüflüm” Devrimi, ‘afl›r› h›zl›’ bir miz ve yapt›¤›m›z 700 meslek türü
devrim, nerede ise günübirlik baz- 10 y›l sonra ortadan kalkacak. Yo-
da bile dolu dolu yaflan›yor. Bu ne- kolanlar›n yerine ayn› say›da veya
denle bir gün geride kalmak bile daha fazla yeni meslek oluflacak.
“geri kalm›fll›k” anlam›na geliyor. “E¤itim” ile “özgürlük” ve “h›z”
Bu durumda Türkiye’nin devlet, kavramlar›n› yan yana koymam›-
siyaset ve toplum olarak baz› ‘in- z›n as›l nedeni budur. Okullar fab-
san odakl›’ özelliklerini güçlendir- rika, fabrikalar okul gibi çal›fla-
mesi gerekiyor. Çünkü ‘Dijital Dö- caksa baflka çaremiz yoktur, bu ifli
nüflüm Devrimi’ kendi kendini ya baflaraca¤›z, ya da baflaraca¤›z!
A€ustos 2017 KobiEfor 9