6. Bölge Teşvik Sisteminde En Avantajlı İl Gümüşhane

Gümüşhane’nin Yatırım Teşvik Sisteminde 6. Bölge olarak belirlenmesinden sonra bölge oldukça hareketlendi. 12 yıl süreyle geçerli olacak bu teşvik programı, istihdam ve ihracat odaklı yatırımların artmasına doğrudan katkı sağlayacak gibi görünüyor.

Nisan sayısındaki yazımda “Arsa Maliyetlerinin Yatırıma Etkileri”ni ele almıştık. Konunun çözümünde yeni sanayi alanlarının oluşturulması ve teşvik kapsamlarının genişletilmesinin gerektiğini vurgulayarak yeni yatırım bölgelerini açılmasının önemini dile getirmiştim.
30 Mayıs tarihinde Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile 6. Bölge Teşvik Sistemi’ne yeni iller eklendi. Eklenen bu illerden bir tanesi de Gümüşhane.
Bu yazımda Anadolu’nun geçiş illerinden birisi olan Gümüşhane’den ve 6. Bölge avantajlarından bahsetmek istiyorum.
Gümüşhane; İç Anadolu’yu, Karadeniz’e ve Kafkasya’ya bağlayan lojistik olarak önemli bir bölgede yer alıyor. 2 milyon kapasiteli Gümüşhane Bayburt Havalimanı hizmete açılmak üzere. Son yıllarda kara yolları ve enerji sektöründe önemli yatırımlar alan Gümüşhane, ulaşım olarak oldukça avantajlı bir konumda. Zira yeni Zigana Tüneli’nin açılmasıyla limana ulaşım yaklaşık bir saat. Bunun için Gümüşhane’ye denizi olmadan limanı olan il desek yanlış olmaz.
Geçmişten bu yana maden şehri olarak bilinen Gümüşhane’de madencilik hala kentin önemli istihdam alanlarından birisi. Pesti&Köme ve diğer gıda işletmeleri yerel halkın en büyük geçim kaynağı diyebiliriz. Bu sebeptendir ki merkezde halihazırda faaliyette olan Gümüşhane Organize Sanayi Bölgesi’nin (OSB) birçok işletmesini de bu tür işletmeler dolduruyor. Yaklaşık %50’lik doluluk oranına sahip bu OSB’ye ek olarak Kelkit Organize Sanayi Bölgesi kurulmak üzere. Gümüşhane’nin bir diğer ilçesi Şiran’da da Organize Sanayi Bölgesi kurulum çalışmaları devam ediyor.
Gümüşhane’nin Yatırım Teşvik Sisteminde 6. Bölge olarak belirlenmesinden sonra bölge oldukça hareketlendi. Görüşme yaptığım Gümüşhane Ticaret Odası Başkanı Sayın İsmail Akçay ve Kelkit Ticaret Odası Başkanı Sayın Mustafa Servet Daltaban beyler, son iki ayda Türkiye’nin en önemli sanayi şehirleri olan İstanbul, Bursa ve Kocaeli’den gruplar halinde birçok sanayiciyi ağırladıklarını ve bundan duydukları memnuniyeti dile getiriyorlar. Özellikle büyümekte olan orta ölçekli işletmelerin, hem arsa maliyetini sıfırlamak hem de diğer teşvik kalemlerinden faydalanarak büyümeyi hedeflemeleri, Bölgede Organize Sanayi Bölgeleri’nin de hızlanmasının ana sebeplerinden bir tanesi. Peki 6. Bölge avantajları kısaca neleri kapsıyor?
- Vergi indirimi
- Yatırım katkı oranı avantajı
- Sigorta primi işveren hissesi desteği (10 Yıl)
- Gelir vergisi stopaj teşviki
- Faiz/kar payı desteği
- KDV istisnası ve gümrük vergisi muafiyeti
- Yatırım yeri tahsis.

12 yıl süreyle geçerli olacak bu teşvik programı, istihdam ve ihracat odaklı yatırımların artmasına doğrudan katkı sağlayacak gibi görünüyor.
Doğu Karadeniz bölge illerinden olan ve tek teşvik kapsamlı il olan Gümüşhane’nin bir diğer avantajı ise; coğrafi koşullardan dolayı özellikle Trabzon’da sanayi kurulabilecek arazilerin olmayışı, ya da sınırlı olması. Her yönden birbirleri ile bütünleşmiş bu iki komşu ilin Ticaret ve Sanayi Odaları’nın iş birliği yapmaları durumunda Gümüşhane, Kelkit ve Şiran OSB’leri bu iki ile de hizmet verebilecek büyük bir potansiyeli barındırabilecek gibi duruyor. Bu iki il arasında buna benzer bir iş birliği yakın zamanda Turizm Master Planı ile başlamışken, aynı iş birliğinin, yatırımlarını bölgeye kaydırılması ve bölgenin üretim değeri kazanması da en az Turizm Master Planı kadar önemli. Organize Sanayi Bölgeleri’nin (OSB’leri) belki de isimleri bile bu iki il ile anılacak OSB’ler olabilmesi muhtemeldir. Öyle ya hava limanlarımız ortak yapılabiliyorsa artık bu tür yatırım üslerinin de ortak adlarla yapılmasının son derece yerinde olacağı kanaatindeyim. Umarım bu çağrımızı bölge Sanayi Odaları ve sanayiciler duyar ve hayata geçer de, bölgeyi çok ciddi bir yatırım üssüne dönüşebilir.