Page 25 - KobiEfor-Ocak-2021
P. 25

kampanyaların değişmesi, analitik ve teknolojik alan-  üretimi ve yeni pazarlar bulmak önemli. Türkiye’de
                 larda veri toplama, birleşme, satın alma ve yeniden   tarımın üretimdeki ve istihdamdaki payı giderek
                 yapılandırmalar gündeme gelmeli. Firmalar, dijital   azalıyor, öncelikle ithalatı düşürecek şekilde orga-
                 dönüşüm konusunda vizyon ve strateji belirlemeli.   nize olmalıyız. Önce üretim. Türkiye, uzun vadede
                   Makine sektörü: Bütün dünyada KOBİ yapısında   tarımsal politikaları ortaya çıkarmada bir gün bile
                 olan makine sektöründe dijitalleşme önemli, sektör   kaybetmemeli. Havza modeli uygulanmalı, kırsal
                 hem kendini hem de sanayi, tarım, hizmet sektörleri-  standartları geliştirerek, genç çiftçiler yetiştirmeli ve
                 ni dönüştürüyor. Yüksek öğrenim programlarında ya-  Türkiye’nin tarımını sürdürülebilir hale getirmeliyiz.
                 pay zeka, makina öğrenmesi ve otomasyonda uzman   Türkiye, katmadeğerli üretim ve ihracatla kazana-
                 kadrolara ihtiyacın artacağı dikkate alınmalı. Dijital   cak, dünya gıda sektöründen ciddi pay alacak. Gıda
                 dönüşüm, sadece firmaların imalat süreçlerinin di-  sektörü, Ar-Ge ve markalaşma konusunda eksik
                 jitalleşmesi ya da ürün veya sistemlerin akıllanması   kaldı, ihracat düşünülerek üretim planlaması gereki-
                 olarak değil, sektörel dijital iş modellerinin kurgu-  yor, devlet tarım politikalarını buna göre düzenleme-
                 lanmasını da içermek durumunda. Sürdürülebilirlik   li. Türkiye’nin dünya gıda ihracatındaki payı potansi-
                 için dönüşümün olabildiğince geniş tabanda olması   yelinin altında kalmaktadır. Satışa ve pazarlamaya
                 ve içselleştirilmesi gerekiyor. Sektörü daha rekabetçi   çok önem verilmeli, hayvansal üretim tarıma bağlı
                 ve katma değerli hale getiren, niş alanlarda tekno-  olduğundan Türkiye tarımsal ürünlerini artırmalı,
                 loji üreten KOBİ’lerin sorunları, kırılganlıkları, stra-  devlet bu konuda makro proje yapmalı. Katmadeğer-
                 tejileri daha iyi analiz edilmeli, üzerine çalışılmalı.   li ürünlerin satıldığı pazarlara yönelmeliyiz. Meyve
                 Pandemi’de işverenin sorumluluğunun net bir hu-  havzası projesi ile Türkiye “nar”da dünya havzasında
                 kuki çerçeveye oturtulması, nitelikli işgücü istihdamı   söz sahibi oldu; zeytin, kayısı ve şeftali için de yapı-
                 yüksek olmakla birlikte finansmana erişimde deza-  lan aynı çalışma desteklenmeli. Tarımsal ürünlerde
                 vantajlı durumdaki KOBİ yapısı bakımından sektörde   sürdürülebilir üretimi sağlarsak kazanacağız. Tarım-
                 önemli bir endişe oluşturuyor. Makine teçhizat yatı-  sal üretimi stratejik hale getirmeliyiz, uluslararası
                 rımlarındaki düşüş, çok hızlı artan ithalatla birleşe-  regülasyonlara uyum sağlamak ihracatçılar açısın-
                 rek ölçekler ve verimlilikte önemli zaaf oluşturuyor.   dan çok önemli. Meyve havza modelini uygulamalı,
                 Üretim ve konfor teknolojilerimizi geliştirmekte olan   modeli güncellemeli ve dünyanın ihtiyaçlarına yanıt
                 sektörün, en azından ileri ülkelerdeki rakipleri kadar   vermeliyiz. Dünyaya hizmet verirken itidalli, akılcı,
                 desteklenmesi gerekiyor.                      çözümcü olmalıyız.
                   Ambalaj ve plastik sektörü: Ambalaj sektörü ima-  Tekstil ve hazır giyim sektörü: Pandemi sürecin-
                 latında daha sürdürülebilir ve daha çevreci mater-  de ihracatta ve talepte artış yaşandı ancak pazarlar
                 yaller oluşturmak en önemli konuların başında gel-  değişti. Markalı üretim ve e-ticaret teşvik edilmeli.
                 mektedir. Türkiye, ambalaj tasarımında, makine ve   Yeni Normal’le birlikte hızlı toparlanma yaşanıyor,
                 üretim gücümüzün gerisinde, bunu geliştirmek için   ihracatta rekor kırıldı, maske üretiminde Türkiye,
                 çalışmalıyız. Bütün dünyada yoğun bir plastik ambalaj   Çin’den sonra en büyük ikinci üretici. Tekstil sektö-
                 talebi yaşanıyor, tek kullanımlık ürün ve ambalajların   ründe yoğun kullanılan tehlikeli kimyasallar, özellik-
                 kullanımı daha da artacak. Dünyada malzeme akışı   le akıllı tekstil ürünlerinde kullanılan kalıcı organik
                 Doğu’dan Batı’ya doğru aktı. Lojistik hatların regüle   kirleticiler (KOK) yani dayanıklı kimyasallar insan
                 edilmesi konusunda bir çalışma yapılmalı. Plastiğin   sağlığı için zararlı ve kalıcı hasarlar verebiliyor. Bu
                 geri dönüştürülerek ekonomide yer bulması bir so-  konuda farkındalık artırılmalı, izleme araçları geliş-
                 rumluluk. Eski normale dönemeyeceğiz, biraz daha   tirilmeli, veri sağlanmalı ve bu kimyasallara maruz
                 temkinli olacağız, işin devamlılığı ve kırılmalar yaşan-  kalmayı azaltacak önlemler alınmalı, yasaklama, kı-
                 maması için önümüzdeki dönemlerde de yeni çalış-  sıtlama ve protaktif yaklaşım geliştirilmeli.
                 ma alışkanlıklarından vazgeçilmeyecek. Kullanılmış   Kimya sektörü:  Dünyada kimya sanayi bölge-
                 plastiklerin çevreyi kirletmesini önlemeliyiz, geri dö-  leri, lojistik avantajların olduğu yerlere kuruluyor,
                 nüşüme kazandırmalıyız.                       Türkiye’de de kimya sanayisi bir kalkınma hamle-
                   Bilişim ve hizmet sektörü: Sektörün gelişmesi ve   si olarak planlamalı ve hamle yapmalıyız. Pandemi
                 kalkınmamız için ihracat yapmalıyız. Yazılımcıların sa-  sonrasında da benzeri süreçler yaşanabilir, bu ne-
                 nayici sayılması ve desteklerden faydalanması yararlı   denle çalışma ve yaşam tarzlarımızı daha çok hijyen
                 oldu. Yazılım ihracatı da finanse edilmeli ve Eximbank   şartlarına çekmeliyiz, bu süreçte halk sağlığını teh-
                 desteği verilmeli. Destek mekanizmaları güven üzeri-  likeye atacak firmaların üretimine izin verilmemeli.
                 ne kurulmalı ve bilişim okuryazarlığı artmalı. Bilişim   Kimya sektöründe yerli sermaye, kamu tarafından
                 ve yazılım ürünleri küresel marka haline dönüşmeli.   daha fazla desteklenmeli. Kimya endüstrisinde KO-
                 Sektörde girişimciler teşvik edilmeli, yazılım alanında   Bİ’lere yapılacak yatırımlar kritik önemde. Milli bir
                 birtakım giderlere destek verilmeli.          kimya endüstrisi oluşturmamız çok önemli, sektörde
                   Gıda sektörü: Gıda sektöründe katmadeğerli ürün   kümelenmeye önem verilmeli.

                                                                                           Ocak 2021 KobiEfor 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30