Page 31 - KobiEfor Ocak 2022
P. 31

eksiklik oldu. Kuruluş yönetmeliklerinde uzaktan eğitim   şitli üyelerine yeni bir meslek edinmek, mevcut mes-
           gerçekleştirmeye dair bir açıklama bulunmayan bazı   leki pozisyonunu korumanın yanısıra çalıştığı kurum
           devlet üniversitesi SEM’leri yönetmeliklerinde revizyon   veya firmada dikey olarak ilerlemek veya mevcut mes-
           yapmak durumunda kaldılar” diye konuşuyor.      lekten başka bir mesleğe geçiş yapabilmek için önemli
             Bununla beraber gerek devlet gerekse vakıf olmak   ve değerli fırsatlar sunuyor.
           üzere birçok üniversitenin SEM’lerinin yüzyüze eğitimin   Hüseyin Kaygın, günümüzde artık birçok ülkede eğiti-
           yanı sıra uzaktan eğitim yoluyla da faaliyet gösterdiği gö-  min topluma arzı noktasında gerek yöntem gerekse süre
           rülebiliyor. Bazı üniversite SEM’leri bu konuda kendi im-  bağlamında köklü değişimler yaşandığını dile getirerek,
           kanlarını ve altyapısını kullanıyor, bazı üniversiteler üni-  şu bilgileri veriyor: “Bu değişimler ise sürekli eğitim mer-
           versite bünyesinde mevcut olan uzaktan eğitim merkezi   kezlerini çok daha önemli hale getiriyor. Meslek edinme
           ile işbirliği yaparak bu bağlamda faaliyetlerini yürütüyor,   bağlamında üniversite eğitiminin süresinin uzunluğu tar-
           bazı üniversite SEM’leri ise piyasada uzaktan eğitim   tışılmaya başlandı. Yakın geçmişte çok talep gören birçok
           alanında faaliyet gösteren firmalarla işbirliği yaparak   meslek hızla eskimeye, popülerliğini ve güncelliğini yitir-
           topluma eğitimlerini ulaştırıyor. Kaygın, bu noktada kul-  meye ve haliyle yok olmaya başladı. Hatta bazı yeni mes-
           lanıcıları çevrimiçi ortamda merdiven altı olarak tabir   lekler bile hızla eskime ve sistemden silinme tehdidiyle
           edilebilecek sertifika programları düzenleyen firmala-  karşı karşıya. Bilgi çok çabuk eskiyor ve mevcut bilgilerin
           ra dikkat etmeleri konusunda uyarırken, sürekli eğitim   sürekli güncellenmesi gereksinimi doğuyor haliyle. Çok
           merkezlerince düzenlenen çevrimiçi eğitimlerin bu ko-  kazançlı ve popüler bazı meslekler için sadece 6 aylık bir
           nuda güvenilir seçenekler oluşturduğunun altını çiziyor.  eğitim yeterli olabiliyor, 4 yıl süren bir eğitim almanız ge-
             Bu dönemde özellikle Pandemi’nin yol açtığı sorun-  rekmiyor artık ya da 4 yıl boyunca aldığınız eğitimi çeşitli
           lara da bağlı olarak sağlıklı                                         başka yetkinliklerle destekle-
           yaşam ve beslenme, zihinsel                                           meniz gerekebiliyor.”
           ve psikolojik sağlığın korun-                                           Bu noktada son dönemde
           ması, çocukların siber ba-                                            sıklıkla gündeme gelen mik-
           ğımlılık, siber zorbalık, vb.                                         ro yeterlilik kavramına dik-
           çeşitli olumsuz etkilerden                                            kat çeken Kaygın, görüşlerini
           korunması gibi konuların                                              şöyle açıkladı: “Mikro yeterli-
           yanısıra dijital okuryazarlık,                                        lik, görece olarak kısa süreli
           finansal okuryazarlık, çevri-                                          bir eğitimi takiben katılımcı-
           miçi kamusal hizmetlerden                                             ların yeterliliğinin ölçülmesini
           yararlanma gibi çeşitli konu-                                         içeren bir sınav sonrasında
           larda talepler olduğunu belirten Kaygın, iş dünyasınday-  başarı gösterenlerin elde ettikleri kazanımlar olarak ifa-
           sa hem işveren hem de çalışanların özellikle yeni tekno-  de edilebilir. Bu yeterlilik sayesinde insanlar istihdama
           lojiler, uygulamalar ve yaklaşımları içeren programlara   katılabilme, mevcut pozisyonunu koruma veya daha üst
           ilgi gösterdiğine değindi.                      pozisyonlara ilerleyebilme imkanı bulabiliyorlar. Bu bağ-
             Bazı alanlara ilgi olmasına rağmen uzaktan eğitim,   lamda üniversitelerin daha zengin bir eğitim çeşitliliğine
           kurumların mevzuatlarının izin vermemesi nedeniyle   sahip olabilmesi ve elbette esnek olabilmesi gerekiyor ki
           gerçekleşmiyor. Online eğitimin kullanıcılar açısın-  bu esnekliği sağlayabilecek en önemli birimler SEM’ler.”
           dan büyük imkan yarattığını paylaşan Kaygın, ülkenin
           coğrafyadan bağımsız olarak SEM’lerdeki eğitimleri   SEM’ler dijital dönüşüme yoğunlaşıyor
           inceleme ve katılma şansına sahip olduğunu açıklıyor.   SEM’ler yüz yüze, uzaktan veya karma yollarla ve
           Kaygın, yurtdışındaki kullanıcıların online eğitimlerden   daha esnek zaman diliminde eğitim sunabilmenin ya-
           yararlanabildiğini belirtiyor.                  nısıra eğitim programlarını çok hızlı güncelleyerek yeni
             SEM’lerin yurt dışında önemli üniversitelerin sunduğu   bilgiyi kullanarak gerek mesleki gerekse kişisel geli-
           popüler çevrimiçi eğitimleri başarıyla gerçekleştirdiğini   şim bağlamında yeni eğitim programları geliştirebilme
           belirten Kaygın; sanal gerçeklik, yapay zeka, mikro cerra-  noktasında çok hızlı hareket edebiliyor. Kaygın, bu artı-
           hi gibi konularda çevrimiçi eğitimler verebilen SEM’lerin   ların sürekli eğitim merkezlerini çok değerli kılan fak-
           yakın gelecekte arttırılmış gerçeklik, makine öğrenmesi   törler olduğunu kaydederek, şu açıklamayı yaptı: “TÜ-
           gibi konularda da eğitimler verebileceğini öngörüyor.   SEM Konseyi olarak en önemli konu başlıklarımızdan
                                                           birisi de bu oldu bu yıl. Mikro yeterliliklerin yanı sıra
             Eğitimin süresi ve niteliği değişiyor         özellikle son dönemde Pandemi’nin de etkisiyle hız ka-
             Sürekli eğitim merkezleri üniversitelerde üretilen   zanan bireysel, mesleki ve toplumsal dönüşüm bağla-
           bilginin topluma ulaştırılmasında bir köprü olma göre-  mında SEM’lerin sunduğu eğitimlerin günden güne ar-
           vine sahip. Bunun yanında bu yeni bilgiler yeni meslek-  tan öneminin farkındayız ve eğitim süreçlerimizi içerik,
           ler ve çeşitli mesleklerde yeni gelişmeler anlamına da   yöntem, değerlendirme ve belgelendirme bağlamında
           geldiği için SEM’ler sunduğu eğitimlerle toplumun çe-  daha nitelikli hale getirmenin yollarını arıyoruz.”
                                                                                       Ocak 2022 KobiEfor 31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36