Page 34 - KobiEfor Mayıs 2022
P. 34

$<,1 .218ã8



         test ve doğrulama gibi süreçlerde sektör firmaları-
         nın ortak faydasına yönelik olarak maliyet azaltıcı
         bir çözüm merkezi görevi görerek işletmelerimizin
         rekabet güçlerinde vites yükseltmelerini sağlaya-
         cak önemli bir proje olacak ve kısa süre içinde hiz-
         met vermeye başlayacaktır.
            • İlimize kısa süre içinde bir model fabrika da
         kazandırılacak ve sanayicilerimize hizmet vermeye
         başlayacaktır.”

            Kocaeli’nin sektörel zenginliği
            ve dijitalleşme atağı
            Kocaeli’ye 2001’den bu yana gerçekleşen teşvik bel-
         geli yabancı sermayeli yatırımlar içinde öne çıkan sek-
         törleri; ‘lastik imalatı; gıda ürünleri, otomotiv ana ve yan
         sanayi; lojistik, plastik ürünler; gemi inşa ve eczacılık
         ürünleri’ olarak sıralayan Vali Yavuz, Kocaeli’nin başlı-
         ca ihtisas sektörlerinden; petrokimya, motorlu taşıtlar,   Kocaeli’nin çekim gücü
         ana metal sanayi, kimyasal ürünler, eczacılık ürünleri   1/100.000 İstanbul Çevre Düzeni Planı’nın,
         ile kauçuk ve plastik ürünlerin öne çıktığını, bu sektör-  İstanbul’da yer alan sanayi gibi ekonomik ve sosyal
         lerde halihazırda kurulmuş değer zincirleri bulunduğu-  yoğunluk getiren kullanımların Marmara Bölge-
         nu aktarıyor: “Bu sektörlere yatırım yapan yatırımcılar,   si’ndeki kentlere desantralizasyonunu temel aldığını
         diğer alternatiflere göre hem tedarik hem de nitelikli   belirten Vali Yavuz, bu sayede İstanbul’un hizmetler
         insan kaynağı açısından sıkıntı çekmemektedirler. Bu   sektöründe yoğunlaşmasının sağlanacağı ve Mar-
         klasik sektörlere tüm sektörlerde az ya da çok rekabet   mara kentleriyle arasındaki eşitsiz gelişmişlik dü-
         gücünde kaldıraç etkisi oluşturan dijital dönüşümün   zeyinin azalacağının düşünüldüğünü, İstanbul’da sa-
         tetiklemesiyle birlikte bilişim, robotik, elektronik ve   nayinin desantralizasyonu sürecinin en çok etkilediği
         yazılım gibi sektörler de eklenmiştir. Kocaeli ili mevcut   illerden birinin de doğu komşusu Kocaeli olduğunu
         sanayi kuruluşlarının oluşturduğu dijital dönüşüm ta-  ifade ediyor: “Kocaeli, planlı OSB’lerinin varlığı, mo-
         lebi sayesinde bu alanlardaki girişimlere ve yatırımlara   dern altyapısı, limanları ve lojistik imkanları ve insan
         da cazip piyasa fırsatları sunmaktadır. Bu alanlarda fa-  kaynağına erişim olanaklarıyla İstanbul’dan ayrıla-
         aliyet gösteren yerli ve yabancı girişimci ve yatırımcılar,   rak yeni destinasyonlar arayan işletmelerin en başta
         başta Bilişim Vadisi ve TÜBİTAK Teknoloji Serbest Böl-  değerlendirdiği alternatiflerden biridir. SGK verile-
         gesi dahil ilin 5 teknoloji geliştirme bölgesi olmak üzere   rine göre imalat sanayi işyerlerinin %48.5’u Marma-
         Kocaeli’yi mercek altına almaktadırlar.”         ra Bölgesi’nde bunların %24.5’i Kocaeli’dedir. Diğer


             Dünden bugüne Kocaeli sanayisi
             Vali Yavuz, Kocaeli’nin ekono-                             re yapılan vapur seferlerinin ken-
           mik değer üretme serüvenine di-                              tin deniz ulaşımını düzenli hale
           ğer illerden daha önce başlamış                              getirdiği bilinmektedir. Ardından
           olmasının ilde imalat ve üretim                              1873’te de 89 km’lik İzmit-Haydar-
           alanında nesilden nesile akta-                               paşa demiryolu ulaşıma açılmıştır.
           rılan yerleşmiş bir kültür ve de-                            1843’te Hereke’de yeni yapılmakta
           neyimin gelişmesini sağladığını                              olan sarayların döşemelik ve per-
           kaydediyor: “Kocaeli’de güncel                               delik ihtiyacını karşılamak üzere
           manasıyla sanayileşme ve taşımacılığın ilk adımları   Hereke Fabrika-i Hümâyûnu üretime geçmiştir.
           Osmanlı döneminde atılmıştır. Orhan Gazi zamanın-  Cumhuriyet döneminde ise 1934’te kurulan SEKA
           da kurulan tersane daha sonraları Kanuni Sultan   Kâğıt Fabrikası ve 1960’ta kurulan İPRAŞ  önem-
           Süleyman tarafından geliştirilmiş ve Karamürsel’de   li yatırımlar olarak kayda geçmiştir. 1960’lı yıllarda
           kurulan tersanelerle birlikte Osmanlı donanma-  Dilovası’nda, 1980’lerde ise Gebze’de sanayileşme
           sına hizmet etmeye başlamıştır. 1833’e gelindi-  büyük bir ivme göstermiştir. 2000’li yıllara gelindiğin-
           ğinde Üsküdar’dan İzmit’e ilk düzenli posta seferi   de ise İstanbul’da sanayinin il dışına kayması (desant-
           başlatılmış ve bu ilk posta yolu olmuştur. 1855’te   ralizasyonu), Kocaeli’nin sanayi yatırımları açısından
           İstanbul-İzmit arasında haftada 3 kez olmak üze-  tercihli konumunu güçlendirmiştir.”


         34 KobiEfor 0D\ÜV
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39