banner565

banner472

banner458

banner457

01.02.2023, 00:02 16534

Lokal Yönetici Küresel Marka Yaratamaz

Şirketinizin ‘küresel lider olmak’ veya ‘küresel marka olmak’ gibi bir vizyonu varsa, buna ancak öncelikle kendinizi küresel seviyede bilgi sahibi bir yönetici haline getirmeniz halinde başarma şansınız olabilir. Aksi takdirde, ‘küresel olma’ vizyonunuz meslek hayatınızın sonuna kadar ulaşılmaz bir hayal olarak kalır.
Yaklaşık yirmi yıl önce başlayan toplam kalite çalışmaları kapsamında şirketlerimiz vizyon bildiriminde bulunuyorlar. Neden belirlediğimizi ve ne faydası olacağını pek de fazla irdelemeden hazırladığımız bu vizyon bildirimleri, bu konuda danışmanlık desteği verenlerin de ateşlemesi ile mutlaka ‘küresel lider olmak’ veya ‘küresel marka olmak’ şeklinde tamamlanıyor. Bu tür vizyon bildirimlerini internette bolca görebilirsiniz.
Herhangi bir şirket üst yöneticisi veya patronu ‘ben şirketimi küresel marka haline getireceğim’ diyorsa, buna hiç kimse ‘hayır, yapamazsın’ diyemez. Böyle olumsuz bir görüş bildirmeye zaten kimsenin hakkı veya yetkisi de yoktur. Diğer taraftan, ‘küresel marka olma’ vizyonuna sahip yüzlerce, hatta binlerce şirketimiz var ama bir tane küresel markamız yok. Neden?
Nedeni çok basit. Şirket tepe yöneticilerimiz veya patronlarımız öncelikle kendilerine sormaları gereken ‘küresel şirket veya marka yaratma iddiam var ama ben küresel bir yönetici miyim?’ sorusunu sormadıklarını düşünüyorum.
Ülkemizde genel alışkanlık, gençlikte bir süre eğitim görmek ve sonra meslek hayatı boyunca çalışmaktan ibarettir. Oysa, özellikle yönetim konusunda bir tepe yöneticisinin ihtiyaç duyduğu bilgi seti çok geniştir, evrenseldir ve sürekli gelişir. Şirketini küresel hale getirme mücadelesi veren yöneticilerimiz bunu genellikle göz ardı ederler.
Faaliyet gösterdikleri alandaki küresel değişim ve yeniliklerden, güncel küresel siyasal ve sosyal gelişmelerin ticarete yansımalarına, dijital pazarlamanın bir internet sitesi kurup sonra ürünlerimizi o siteye doldurmasından ibaret olmadığı gerçeğinden, ancak etkin bir ERP sistemi ile orta ölçekten büyük ölçeğe geçilebileceğine, z kuşağının özelliklerinden, küresel pazarlama stratejilerine kadar birçok konuda kendisini sürekli geliştirmeyen ve devamında etkin bir şekilde uygulayamayan bir yöneticinin küresel marka yaratma şansı yoktur. Küresel bir yöneticinin bilmesi gereken konu başlıklarını arttırmak hiç şüphesiz mümkündür.
Güncel küresel siyasi veya ticari gelişmeleri yabancı kaynaklardan rahatlıkla takip edemeyen veya yabancı ülkelerdeki müşteri, tedarikçi veya paydaşları ile ihtiyaç olması halinde rahatlıkla sohbet edecek ve onları gerektiğinde ikna edecek kadar yabancı dil bilmeyen veya entelektüel seviyede olmayan yönetici veya patronların lokalden, küresele giden yolda başarılı olabileceklerini söylemek çok zor, hatta imkansızdır.
Kendisini çok iyi geliştirmiş her yöneticinin küresel bir marka yaratma becerisi olmayabilir ama sahip olduğu geleneksel bilgi seti ile şirketini ancak lokal pazarda ayakta tutabilen bir yöneticinin küresel bir şirket veya marka yaratma şansı hiç yoktur. İstisnalar kaideyi bozmaz!
Kısaca, şirketinizin ‘küresel lider olmak’ veya ‘küresel marka olmak’ gibi bir vizyonu varsa, bunu ancak öncelikle kendinizi küresel seviyede bilgi sahibi bir yönetici haline getirmeniz halinde başarma şansınız olabilir. Aksi takdirde, ‘küresel olma’ vizyonunuz meslek hayatınızın sonuna kadar ulaşılmaz bir hayal olarak kalır. En sonunda faturayı da sizi bu vizyona yönlendiren danışmanınıza çıkarırsınız.

Yorumlar (0)
banner557