Page 24 - KobiEfor_Eylul_2020
P. 24

UZMAN


                                   Plastik Sektöründe KOBİ’lerin Ağırlığı Artıyor

                                       stanbul Sanayi Odası’nın “Türkiye’nin   ilk 500’deki plastik sektörü işletmeleri-
                                       500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2019”   nin ortalamanın çok altında performans
                                   Iaraştırmasının  verilere göre, ilk 500   gösterdiğini de gözden kaçırmamak gere-
                                   büyük arasında yer alan plastik sektörün-  kiyor” dedi. Gülsün, İSO İlk 500 listesinde
                                   deki firmaları Plastik Sanayicileri Derneği   bulunan 11 üyelerini tebrik etti: “Gelecek
                                   (PAGDER) Yönetim Kurulu Başkanı Sel-  yıllarda plastik sektörünün daha iyi nok-
                                   çuk Gülsün’ün, İkinci 500’e giren plastik   talara gelmesi adına bu işletmelerimizin
                                   firmalarını ise Türk Plastik Sanayicileri   katkılarını çok önemsiyoruz.”
         Hilmi Develi              Araştırma  Vakfı’nın (PAGEV) değerlendir-  Plastik sektörüne ilişkin bir  değerlen-
                                   mesinden derlediğim bilgileri sizlere sun-  dirme de PAGEV’den. İSO İkinci 500 lis-
         hilmideveli@gmail.com     mak istiyorum.                     tesine  “Plastik Ürünleri Sanayi” altında
                                   İSO 500’deki 13 plastik sanayi işletmesi   giren 25 plastik firmasından, verilerini
                                   içerisinde, 2018 ve 2019’da listede yer ala-  veren 21 firmanın değerlendirmesini PA-
         Ülkemiz                   rak verilerini şeffaf şekilde paylaşan işlet-  GEV, “2019’da toplam olarak cari fiyat-
         istihdamında,             melerin üretimden satışları yüzde 3.7, net   larla, 3 milyar 829 milyon TL üretimden
                                   satışlarının ise yüzde 2.7 artış gösterdiği   satışlar, 4 milyar 225 milyon TL net satış
         sanayisinde ve
                                   görülmekte. PAGDER Başkanı Selçuk Gül-  hasılatı, 366 milyon TL brüt katmadeğer,
         ekonomisinde              sün, “NACE koduna göre plastik sektörün-  758 milyon TL öz sermaye, 1 milyar 909
         çok önemli                de faaliyet gösteren ve ilk 500 listesindeki   milyon TL net aktif, 78 milyar TL vergi
         katkıları olan            13 plastik sanayisi kuruluşunun geçen yıl   öncesi net kar, 167 milyon dolar ihracat
                                   en çok vergi öncesi dönem karında sıkıntı   ve 3.334 kişiye istihdam sağladıkları gö-
         plastik                   yaşadığını gözlemliyoruz” dedi.    rülmektedir. İSO  İkinci 500’e giren imalat
         sektöründe                “Maliyet artışı dönem karını eritiyor!” söz-  sanayii firmaları, 2019’da 2018’e kıyasla
         faaliyet gösteren         leriyle devam eden Gülsün, “İşletmelerin   cari fiyatlarla, tüm göstergelerde pozitif
                                   verilerini döviz cinsinden değerlendirdiği-  performans sağlamıştır. İkinci 500’e gi-
         tüm firmalarımızı
                                   mizde gerçeği daha net anlatan bir tablo   ren ve verilerini veren 21 plastik firması
         kutluyor,                 ile karşı karşıya kalıyoruz. 2018-2019   ise 2019’da 2018’e kıyasla cari fiyatlarla
         başarılar                 yılları arasında ortalama döviz kurunda   ihracat dışında tüm göstergelerde negatif
         diliyorum.                yüzde 17.8 artış yaşandı. Oysa her iki yılda   performans göstermiştir.
                                   verilerini şeffaf olarak paylaşan işletme-  Nitekim, 2019’da İkinci 500 firma içine gi-
                                   lerimizin üretimden satışları Türk Lirası   ren 21 plastik firmasının, 2018’e kıyasla
                                   bazında yalnızca yüzde 3.7 artış kaydet-  ve cari fiyatlarla toplam bazda; üretim-
                                   miştir. Aynı dönemde İSO 500 listesindeki   den satışları yüzde 14, net satış hasılat-
                                   tüm işletmelerin performansına baktı-  ları yüzde 12, brüt katmadeğerleri yüzde
                                   ğımızda üretimden satışların yüzde 16.4   16, öz sermayeleri yüzde 25, net aktifleri
                                   oranında arttığını görüyoruz. Yani plastik   yüzde 32, vergi öncesi dönem karları yüz-
                                   sektörümüz 2019’da önemli bir ciro kaybı   de 72, istihdamları yüzde 21 gerilerken
                                   yaşamış ve maliyetlerinde yaşanan artışı   sadece ihracatları yüzde 49 artmıştır. İSO
                                   fiyatlara yansıtamamıştır. Sektörümüzün   sıralamasında ilk 1000’e giren plastik
                                   lokomotifi olan ölçek büyüklüğünü ya-  sektör firmalarının toplam sektör üretimi
                                   kalamış bu işletmelerimizin cirolarını ve   içinden yüzde 8, toplam ihracatından da
                                   karlılıklarını arttırarak küresel pazardan   yüzde 12 pay alması, ilk 100’e giremeyen
                                   daha fazla pay almaları ülkemiz ve sek-  ve çoğu KOBİ düzeyindeki firmaların top-
                                   törümüz için önem arz etmektedir” dedi.   lam üretiminin yüzde 92’sini toplam ih-
                                   İhracat tarafında ise yüzde 10’un üzerinde   racatın da yüzde 90’ını gerçekleştirdiğini
                                   bir gerileme yaşandığının altını çizen Gül-  göstermektedir” denilmekte.
                                   sün,  “Plastik sektörünün ihracatının art-  Değerli okurlarımız, İSO İlk 500 ve İkinci
                                   tığı bir dönemde ilk 500 sanayi kuruluşu   500 araştırmasında, plastik sektöründeki
                                   listesindeki plastik işletmelerinin bu ih-  firmaların değerli kuruluşları PAGDER
                                   racattan aldığı payda önemli bir gerileme   Başkanı Selçuk Gülsün’ün açıklaması ve
                                   yaşanmıştır. Bu işletmeler, 2018’de sek-  PAGEV’in kamuoyuyla paylaştığı veriler,
                                   törün toplam ihracatından yüzde 7.8 pay   bilgiler özetle bunlar.
                                   alırken bu oranın 2019’da yüzde 6.6’ya ge-  Ülkemiz istihdamında, sanayisinde ve
                                   rilediğini görüyoruz. Hızlı değişen piyasa-  ekonomisinde çok önemli katkıları olan
                                   lara daha çabuk adapte olabilen KOBİ’le-  plastik sektöründe faaliyet gösteren
                                   rin bu dönemde ihracatımıza önemli katkı   tüm firmalarımızı kutluyor, başarılar
                                   yaptıklarını görmek sevindirici olsa dahi   diliyorum.

         24 KobiEfor (\OÖO
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29