Page 23 - KobiEfor-Haziran-2021
P. 23

Panel konuşmacılarından Türkiye Makine Fede-  yaralarını sarmasını, mağaza açılışlarını yeniden
           rasyonu (MAKFED) Başkan Yardımcısı Sefa Targıt,   bekliyoruz” dedi.
           üretiminin yüzde 60’ını ihraç eden, olumlu geliş-  Koton olarak yapay zeka, CRM, PLM gibi önemli
                           me gösteren ihracatıyla makine   dijital dönüşüm yatırımları gerçekleştirdiklerini ak-
                           sektörününün iç pazardan yüz-  taran Yılmaz, pandeminin başında 2020 Nisan-Mayıs
                           de 33 gibi az bir pay aldığına   aylarında tasarımlarını yeniden yapılandırdıklarını,
                           değindi. 2020’de Özbekistan ve   gelmekte olan talebi öngörebildiklerini, verimli ma-
                           Ukrayna’ya ihracatın yüzde 100   ğazalarını bırakarak, diğerlerini kapattıklarını, de-
                           arttığını, Türkiye’nin küresel te-  polarını büyüttüklerini, böylece bu doğru hamlelerin
                           darik zincirinde önem kazandı-  geri dönüşlerini alabildiklerini anlattı: “E-ticaret ka-
           Sefa
           Targıt          ğını belirten Targıt, pandemide   nalımız yurtdışında yüzde 62, yurtiçinde yüzde 50 art-
                           MAKFED’in sık aralıklı anketlerle   tı. Markalar, dijitalleşmenin yanı sıra sürdürülebilir
           sektörün nabzını tuttuğunu, firmaların kırılganlıkla-  olmalı. Markalar, dönüştürme gücünün de farkında
           rının arttığını gördüklerini, kapasite kullanımlarının   olmalı. Yaşama Saygı ürünlerini koleksiyonlarımıza
           kritik noktaların, yüzde 50’nin altına indiğini ancak   yerleştirdik. Dünya dalış rekortmeni Milli Sporcumuz
           şimdi kapasite kullanımlarının artarak yüzde 75’ler   Şahika Ercümen sürdürülebilirliğin yüzü oldu, Suya
           civarına geldiğini anlattı.                    Saygı Projemizi yakında açıklayacağız. Moda endüst-
             Kur hareketliliğinin sektöre zarar verdiğini, seya-  risinin de çözümün bir parçası olması için biz de ken-
           hat engellerinin, girdi fiyatlarının çok hareketli olma-  di tarafımızda çabalıyoruz.” Mağazalarında, depola-
           sının belirsizlik ve dalgalı ortam oluşturduğunu ifade   rında, genel merkezleri dahil TSE Covid-19 Güvenli
           eden Targıt, Endüstri 4.0 ile makinaların ruhunda bir   Hizmet Belgesi’ni alan ilk perakende şirketi olduk-
           yenilenme olduğunu, gıda sektörünün ihtiyaç duydu-  larını vurgulayan Yılmaz, “Çevik bir şekilde değişme
           ğu makinaların hızla arz edilmesi gerektiğini vurgu-  becerisini gösterebildiğimiz için süreçten öğrenerek
           ladı. Targıt, yüzde 99’u makine imalatı ve KOBİ’ler ta-  ve fayda sağlayarak çıkmayı başardık” dedi.
           rafında bulunan sektördeki son derece nitelikli insan   Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üre-
           gücünün çok yenilenebilir olmadığına dikkat çekti.   tenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı
           Sektörde yüzde 99’u kayıtlı istihdamın korunabilmesi   Emre Eldener, Pandemi’de lojistik sektörünün ciddi
           için destek gerektiğinin de altını çizen Targıt, KDV ala-  deprem geçirdiğini söyledi. Hizmet ihracatında çok
           caklarının hızla tahsilinin önemine de değindi.    önemli payı olan sektörün net
             Koton Yönetim Kurulu Üyesi Gülden Yılmaz, pan-  ihracatçı konumunda olduğunu
           demi öncesine göre e-ticaretin yaygınlaştığını, bu   belirten Eldener, can kayıpları,
                           dönemde Çin’de görülen ‘inti-  Avrupa Birliği ülkeleri arasın-
                           kam alışverişi’ davranışının yay-  da yaşanan nakliye sorunlarına
                           gınlaştığını, online alışverişlerde   değinerek, pandemide temassız
                           yüzde 70 artış gerçekleştiğini,   taşıma yöntemlerinin öneminin
                                                                                                  Emre
                           yeterli hammadde bulunamaz     bir kez daha farkedildiğine dikkat    Eldener
                           hale geldiğini, pamuk sıkıntısı-  çekti. Eldener, Türkiye’de karayo-
                           nın da başladığını, makul fiyatlı   lu altyapısının gelişkin olduğunu, 2023’te demiryolu
           Gülden
           Yılmaz          kumaşlara yönelindiğini, ürün   taşımacılığının arttırılacağını ifade etti: “Daha ucuz,
                           fiyatlarında engelleyemedikleri   güvenli ve çevreci olması nedeniyle bizim demiryo-
           fiyat artışı gerçekleştiğini  aktardı. 2020’de marka-  lu taşımacılığına daha önem vermemiz gerekiyor.
           ların bir kısmının mağazalarını kapatarak tamamen   Haziran’da aşılamanın artmasıyla beraber, sektörün
           e-ticarete döndüğünü, bir kısmının da mağazalarını   aşılanmamış kısmı acilen aşılanmalı. Şu anda Avru-
           çok azalttığını kaydeden Yılmaz, “Perakendecilikten   pa taşımalarında kota ve geçiş taşımaları serbestliği
           toptancılığa geçiş yapıyoruz. 2021 sonunda sektörün   sorunları yaşıyoruz, çifte standart var.”



         pandemi sonrasında, öncesinden de kötü durumda   Türkiye, küresel değer zincirlerinin bir parçası
         olacaklarını ifade etti: “Türkiye, OECD’de en yük-  olmak zorunda. Şu anda kırılgan olan sektörler,
         sek bölgesel eşitsizliğe sahip ülke. Türkiye bunu   daha etkin hale gelebilir, teknoloji ile güçlendirile-
         ortadan kaldırmak zorunda. Güneydoğu Anadolu     bilir. İhtiyacımız olan şu; Covid-19 büyük bir zorluk
         Bölgesi’nde  veya  en dezavantajlı  Doğu Anadolu   teşkil ediyor. Türkiye’nin bu zorluğun üstesinden
         Bölgesi’nde daha dar odaklı yaklaşımla, örneğin;   gelirken avantaj çıkarması, fırsatlara odaklanması
         Akdeniz’de daha geniş ve karmaşık yaklaşımla     özel sektörle entegre çalışması gerekiyor. Bütün-
         çalışılabilir. En hassas gruplara odaklanmak çok   cül bir devlet yaklaşımı gerekiyor. Kimse geride
         önemli. Dünya gittikçe daha entegre hale geliyor.   kalmasın.”
                                                                                    Haziran 2021 KobiEfor 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28