banner565

banner472

banner458

banner457

Türkiye Otomotiv Sektörü Sürdürülebilirlik Eylem Planı açıklandı

İhracat rekortmeni Türkiye otomotiv sektörü, EV yatırımları ile yeşil ve dijital dönüşüme odaklanıyor. OİB Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, Türkiye Otomotiv Sektörü Sürdürülebilirlik Eylem Planı’nı (OSEP) açıkladı: “OSEP hedeflerimizle Türkiye orta vadede karbon nötr araçlar için önemli üretim merkezi ve cazip bir pazar olacak. En büyük pazarımız Avrupa’yı kaybetmemek ve rekabet gücümüzü korumak için yeni teknolojilere ve elektrikli araçlara (EV’ler) yatırım yapmalıyız.” 6 başlıktaki OSEP hedefleri 5 yılda tamamlanacak.

HABER 01.05.2023, 00:00 24.05.2023, 09:15
21518
Türkiye Otomotiv Sektörü Sürdürülebilirlik Eylem Planı açıklandı

Mart’ta 3.3 milyar dolar ihracata imza atarak aylık bazda tarihi rekor kıran otomotiv sektörü, Sürdürülebilirlik Eylem Planı’nı açıkladı. ‘Türkiye Otomotiv Sektörü Sürdürülebilirlik Eylem Planı (OSEP)’, Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) tarafından Ticaret Bakanlığı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) öncülüğünde TAYSAD (Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği) ve OSD’nin (Otomotiv Sanayii Derneği) katkılarıyla hazırlandı. Mart ayı ihracat rakamları ve OSEP’e ilişkin detaylar, OİB Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik evsahipliğinde TİM Başkanı Mustafa Gültepe, TAYSAD Başkan Yardımcısı Berke Ercan, OSD Başkanı Cengiz Eroldu ve OİB Sürdürülebilirlik Komitesi Üyesi Kemal Yazıcı ile ihracatçıların katıldığı basın toplantısında paylaşıldı

Yıl sonu hedefi; 34 milyar dolar ihracat
OİB Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, 550 bin kişilik istihdam gücü ve yüzde 15 payla ihracatın lider sektörü otomotivin Mart’taki rekorla önemli bir motivasyon kazandığını söyledi: “Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100. yılını kutlayacağımız 2023 yılı şerefine 34 milyar dolarlık ihracatla tarihimizdeki en yüksek ihracat rakamına ulaşmayı hedefliyoruz. Deprem felaketi başta olmak üzere küresel çapta yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen ülkemizin ihracat odaklı büyümesine katkı sunmaya devam ediyoruz. Mart’ta 3.3 milyar dolarla aylık bazdaki en yüksek ihracat rakamına ulaşmamız bizlere motivasyon kazandırdı. Yılın ilk 3 ayındaki ihracatımız da yüzde 15 artışla 8.5 milyar dolar oldu. Yılın ikinci yarısında çip krizinin etkilerinin daha da azalması ile yine tarihi bir rekora imza atarak 34 milyar dolarlık yılsonu hedefimize ulaşacağımızı öngörüyoruz.”
OSEP, 8 bin ihracatçıya yeşil dönüşümde ‘rehber’ olacak: Baran Çelik, Türkiye Otomotiv Sektörü Sürdürülebilirlik Eylem Planı’nı açıkladı: “TİM’in Sürdürülebilirlik Eylem Planı hedefleri kapsamında hazırlanan ve İklim Değişikliği, Avrupa Yeşil Mutabakatı gibi önemli hedeflere uyum sağlamak için oluşturduğumuz plan, aylar süren çabalar sonucu sektör temsilcilerinin görüşleri de alınarak kapsayıcı ve hedef odaklı bir şekilde hazırlandı. Otomotiv sektöründe faaliyet gösteren yaklaşık 8 bin ihracatçıya rehberlik edecek olan OSEP, endüstrimize yol gösterecek ve gelecek hedeflerimize katkı sunacak bir belge niteliği taşıyor. OSEP, altı başlık halindeki hedeflerden oluşuyor: 1) Farkındalık, 2) Mevcut Durum Tespiti, 3) Yeşil Dönüşüm için Finansa Erişim ve İşbirlikleri, 4) Çevresel Etkilerin Azaltılması ve Döngüsel Ekonomiye Geçiş, 5) Çevreci Araçlar için Yeni Teknolojilere Geçiş 6) Sosyal Sürdürülebilirlik. Tüm başlıklarda hedeflerimizin tamamlanmasının 5 yıl süreceğini öngörüyoruz. Devletimiz, sektör paydaşlarımız ve ihracatçı firmalarımızın oluşturacağı sinerji ile ‘Yeşil Dönüşüm’ün başarıyla gerçekleştirileceğine, Türkiye’nin orta vadede karbon nötr araçlar için önemli bir üretim merkezi ve cazip bir pazar konumuna geleceğine inanıyoruz.”
Türkiye’de elektrikli araçların pazar payı yüzde 1 civarında: Baran Çelik, Türkiye otomotiv endüstrisinin yaklaşık yüzde 77 payı ile en büyük pazarı olan Avrupa ülkelerinin sürdürülebilir gelecek sağlayan bir mobilite çerçevesi geliştirmeye öncülük ettiğine dikkat çekti: “Fosil yakıtlı araçları hızla terk eden Avrupa ülkelerinde hedef, 2035’te tüm yeni araçların sıfır emisyonlu olarak satışa sunulması. Halihazırda AB pazarında 2022’de benzinli araçların pazar payı %36’ya gerilerken, alternatif enerjili araçların toplam pazar payı %45’i aştı. Elektrikli araçların (EV’ler) payı bu oranın içinde %12’ye ulaştı. AB, Avrupa Yeşil Mutabakatı ile ‘Sürdürülebilirlik’ konusundaki sınırlarını belirledi. Türkiye otomotiv sektörünün ise rekabette ayakta kalabilmek için bu dönüşümün güçlü bir parçası olması gerekiyor. En büyük pazarımız olan Avrupa’yı kaybetmemek ve rekabet gücümüzü korumak için yeni teknolojilere ve elektrikli araçlara yatırım yapmalıyız. Sektörümüzün temel öncelikleri AB araç emisyon azaltım hedeflerine uyum sağlamak, batarya yatırımlarını artırmak ve şarj istasyonu altyapısını geliştirmek. Türkiye’de halen elektrikli araçların pazar payı henüz %1 civarında. AYM ile getirilen zorunluluk hali göz korkutsa da aslında ülkemiz için büyük fırsatlar barındırıyor. Ülkemizin yenilenebilir enerji potansiyelinin yüksek olması, Avrupa pazarına yakın konumu, sanayicisinin dönüşüme istekli olması değerlendirilirse yeşil bir kalkınma hedefiyle geleceğe ilerleyebiliriz.”

“AB’ye ayak uydurmak zorunluluk”
OSD Başkanı Cengiz Eroldu, şunları ifade etti: “Global otomotiv sektörü dönüşüm içinde. Otomotiv sanayinin başarılı konumunu korumak, rekabetçiliğini güçlendirmek ve bu dönüşüme ayak uydurmak önemli. En büyük pazarımız AB’deki gelişmelere ayak uydurmak bir tercih değil zorunluluk. İkiz dönüşüm olarak tanımlanan yeşil ve dijital dönüşüm olarak adlandırdığımız bu süreçte sanayimiz çalışmalarına devam ediyor. AB ‘2050 Karbon Nötr’, Türkiye ‘2053 Net Sıfır ve Yeşil Kalkınma’ hedeflerini destekliyoruz. Bu çalışmalarımızın en somut sonuçlarını geçtiğimiz günlerde ikincisini yayımladığımız Sürdürülebilirlik Raporumuzda paylaştık. En iyi teknolojilerin uygulanması ve çevresel performansımız, Avrupa’daki tesislerle yarışır durumda. Son 4 yılda ortalama araç başına kapsam 1 ve kapsam 2 sera gazında yüzde 27.5 düşüş sağlandı. OSD üyesi tesislerde atıkların geri kazanım oranı yüzde 99’a ulaştı. Sürekli iyileşme prensibiyle yeni yatırımlara devam ediyoruz. Hem istihdamımızı hem de kadın istihdamımızı arttırdık. Otomotiv sanayi faaliyetlerini uzun dönemli planlar üzerine kurgulayan bir sanayi kolu. Bizler bugünden 5-10 yıl sonrasını çalışmak ve planlamak zorundayız. Dünya ticaret ortamının dönüşüm hızı ve dönüşümün boyutu dikkate alındığında planlama her zamankinden daha da önemli hale geldi. Bu Eylem Planı da ana sanayimizin perspektifini yansıttığımız çok önemli ve değerli bir referans. Eylem Planlarının, Yol Haritalarının ve Stratejilerin sıkı takibinin yapılması, aralıklarla güncellemelerinin yapılması şarttır. Şimdi bizlerin üzerine düşen görev; bu plandaki eylemlerin hayata geçmesinin takipçisi olmak ve hedeflere ulaşmak için gerekli koordinasyonu sağlamak” dedi.

“Sektörün gelişimi için planı uygulamak zorundayız”
TAYSAD Başkan Yardımcısı Berke Ercan, “Plan, tüm paydaşlarla otomotiv sektörünün varlığını koruması, rekabetçiliğini geliştirmesi, aynı zamanda büyümesi ve ülkemize katkı sağlaması için hazırlandı. Plan dahilinde sektörümüzün disiplin ve çalışma anlayışı açısından durum tespiti, hareket planı ve performans göstergeleri hazır. Bizlere bu planı uygulamak ve takip etmekten başka yapacak bir şey kalmıyor. Sektörün gelişimi ve sürdürülebilirliği için bu planı harekete geçirmeliyiz” diye konuştu.

Çevreci araçlara geçiş: Mart 2026’da
Toplantıda OİB Sürdürülebilirlik Komitesi Üyesi Ali Kemal Yazıcı da ‘Türkiye Otomotiv Sektörü Sürdürülebilirlik Eylem Planı’nın sunumunu yaptı. Plana göre; Temmuz 2023-Haziran 2024’te ‘Yeşil Dönüşüm İçin Finansa Erişim ve İşbirlikleri’, Temmuz 2023-Haziran 2025’te ‘Çevresel Etkilerin Azaltılması ve Döngüsel Ekonomiye Geçiş’, Nisan 2023-Mart 2026’da, ‘Çevreci Araçlar İçin Yeni Teknolojilere Geçiş’, Nisan 2023-Mart 2028’de ‘Sosyal Sürdürülebilirlik’ eylemleri uygulamaya alınacak
“Türk Ticaret Bankası yeşil dönüşüme finansman sağlayacak” “Yeşil dönüşüm kritik önem taşıyor”: TİM Başkanı Mustafa Gültepe, en büyük pazarımız Avrupa Birliği’nin, Yeşil Mutabakat dahilinde adımlarını hızlandırdığını belirterek, şunları söyledi: “Hem otomotiv hem de diğer sektörlerimiz adına çok daha hızlı hareket etmek zorundayız. İleri teknolojiye sahip olanlar rekabette bir adım önde olacak. AB, alternatifi olmayan büyük bir pazar. Dönüşüme seyirci kalma şansımız yok. Yeşil dönüşümümüz kritik önem taşıyor. Bu anlamda yerli otomobilimiz olan TOGG, aynı zamanda Türk otomotiv sektörünün yeşil üretim gücünü de gösteriyor. Otomotiv ihracatımızın büyümesi, cari denge açısından önemli.”
Yeşil dönüşümün finansmanına da değinen Gültepe, TİM’in kurucu ortak olduğu İGE A.Ş. tarafından satın alınan Türk Ticaret Bankası ile özellikle ihracatçı firmaların getireceği projelerle ihracata finansman desteği sağlayacaklarını ifade etti.

Yorumlar (0)