banner565

banner472

banner458

banner457

E-ticarette KOBİ'ye destek var

Dijitalleşmenin yaygınlaşması ve yeni iş modelleriyle e-ticarete olan ilgi artıyor. 2019 yılında sektörün hacmi yüzde 39 büyüyerek 83.1 milyar TL’ye ulaştı.

DOSYA 01.06.2020, 00:01 24.06.2020, 10:20
12901
E-ticarette KOBİ'ye destek var

Ekonomi Bakanlığı ve TOBB, KOBİ ölçekli işletmelerin daha fazla e-ticaret ile tanışması için ‘E-Ticaret Olarak KOBİ’lerin Yanındayız’ kampanyasını başlattı.Teknolojinin gelişimi, hayatı kolaylaştırması ticaretin yapısını değiştirdi. E-ticaretin tüm dünyada yukarı yönlü ivmesi pandemi sürecinde şaha kalktı. TÜBİSAD’ın “Türkiye’de Ticaret Pazar Büyüklüğü” Raporu’na göre 2019 yılında e-ticaret hacmi yüzde 39 büyüyerek 83.1 milyar TL’ye ulaştı. 2015 yılı 2019 yılı arasında sektörün ortalama yıllık büyüme hızı ise yüzde 35. Rapora göre e-ticaret sektörü dijital sektörlerin sağladığı çarpan etkisiyle büyümesini ve gelişimini sürdürecek. Özellikle pandemi sürecinde mobil internetin daha sık kullanılması sektörde mobil ticaretin payını artırdı. E-ticaret ciroları içerisinde mobil payı yaklaşık yüzde 60'a kadar çıktı. Kullanıcıların mobil deneyimlerinin artması ve firmaların bu alanlara yatırımlarının devam etmesiyle yüzde 60'lık ciro payının her sene yüzde 5 ila 10 bandında artması bekleniyor. Türkiye’de e-ticaret sektörü ağırlıklı büyük işletmeler tarafından yürütülüyor. Sektörde ilk 10 şirketin sektör içindeki payı yüzde 40’lardan yüzde 55’lere yükselmiş bulunuyor.
Ticaret Bakanlığı ve TOBB, KOBİ ölçekli işletmelerin daha fazla e-ticaret ile tanışması için bir kampanya başlattı. "E-Ticaret Olarak KOBİ'lerin Yanındayız’ dayanışma kampanyasının dijital lansman toplantısına Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu ve e-ticaret sitelerinin üst düzey temsilcileri katıldı. Bakan Pekcan, ‘E-Ticaret Olarak KOBİ’lerin Yanındayız’ kampanyasının daha fazla KOBİ'yi e-ticaretle tanıştırmanın yanı sıra internet ve e-ticaretin daha nitelikli kullanılmasını teşvik etmeyi amaçladığını belirterek, “Bu kampanya sayesinde pazarlama sıkıntısı çeken küçük işletmelerimize çözüm getirmeyi amaçlıyoruz. KOBİ'lerimizin e-ticaret sayesinde büyümesini ve kurumsallaşmasını, emeklerinin karşılığını alabilmelerini arzu ediyoruz. Yerel ürünlerin ve yerel üreticilerin e-ticaret sayesinde ürünlerini etkinlikle pazarlayabilmelerini, katmadeğer elde etmelerini ümit ediyoruz” dedi.
Kampanyanın hedeflerine ulaşması için Bakanlık olarak projenin takipçisi olacaklarının altını çizen Pekcan, “KOBİ'lerimizi bu kampanyanın getirdiği imkanlardan faydalanmaya davet ediyorum. Tüm firmalarımızı, KOBİ’lerimizi her zaman e-ticaret olanaklarını irdelemeye, dijital teknolojileri takip etmeye davet ediyorum. Ticaret Bakanlığı olarak her zaman firmalarımızın destekçisi olmaya devam edeceğiz” bilgisini verdi. e-ticaretin, işletmelerin küresel ölçekteki potansiyel müşterilere kapsamlı, hızlı ve etkin bir şekilde ulaşabilmeleri için büyük imkanlar sağladığını dile getiren Pekcan, şunları söyledi: “Vatandaşlarımızın e-ticarete duyduğu ilgi giderek artmakta. Yine bu çerçevede ülkemizde çevrim içi platform sağlayıcılarından ödeme sistemlerine ve lojistik dağıtım sağlayıcılarına kadar sistemin tüm unsurlarıyla güçlü biçimde geliştiğini yerli firmalarımızın çoğaldığını memnuniyetle görüyoruz. Vatandaşlarımızın internet kullanım eğilimini, ülkemizin jeopolitik stratejik konumunu ve özellikle de genç ve dinamik nüfusumuzu dikkate aldığımızda Türkiye'nin küresel e-ticaret pazarında önemli ve belirleyici bir aktör olabileceğini değerlendirmek güç değil.”

ETBİS oluşturuldu
Bakanlık olarak doğrudan e-ticaret alanına yoğunlaşan önemli çalışmalar yaptıklarına işaret ederek, bu alana duyulan güvenin artırılmasına yönelik Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi'ni (ETBİS) oluşturduklarını dile getiren Pekcan, e-ticarette güvenilir olmanın önemli olduğunu söyledi. Pekcan, “e-ticaret yapanların sayısının ve e-ticaret hacminin artırılabilmesi için tüketicilerin güven algılarının gözetilmesi gerekmektedir” dedi. Pekcan, kampanya kapsamında, e-ticaret siteleri, altyapı sağlayıcıları ve ödeme kuruluşlarının e-ticaret sitelerine üye olacak veya mevcut e-ticaret faaliyetlerini artıracak KOBİ'lere finansal ve teknik anlamda yeni kolaylıklar sağlayacağını belirterek, kampanyaya destek veren sektör kuruluşlarına teşekkür etti.

Kampanyayı destekleyen kuruluşlar
Kampanyaya 16 elektronik ticaret sitesi, 3 elektronik ticaret altyapı sağlayıcısı, 2 sanal market, 1 sanal yemek servisi, 2 ödeme kuruluşu ve 1 sivil toplum kuruluşu destek veriyor. Söz konusu kuruluşlar şöyle: " İyzico.com, Sahibinden.com, Yemeksepeti.com, Amazon.com, Gittigidiyor, Getir.com, Hepsiburada, Arçelik, Cimri.com, N11.com, Trendyol, Akakçe, Safamerve, Modanisa, Migros Sanal Market, Epttavm, Globalpiyasa.com, İdeasoft, Elektronik Ticaret İşletmeleri Derneği, İpara, Farmasi, Chemorbis, Steelorbis, Stemia.com, Mutlubiev.com ve Platin Market."

10 Adımda E-ticaret Yol Haritası
TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi, Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucusu Cenk Çiğdemli, e-ticaret dünyasına adım atmak isteyen KOBİ’ler için, 10 maddelik tavsiye listesi hazırladı:
• Rekabette öne geçmek için önce altyapı. E-ticaret altyapısını mutlaka profesyonel bir altyapı firmasından sağlamalısınız.
• Veri yedeklemeyi unutmayın.
• Müşterilerinizin sitenizden güvenle alışveriş yapabilmesi için SSL ve 3D Secure mühim. Bir e-ticaret sitesinde SSL sertifikası mutlaka olmalıdır. Yanı sıra 3D Secure hizmetinin de açık olması tavsiye edilir. Çünkü 3D Secure ile müşteri, ödemeyi yaptığına dair bir SMS onaylaması yapmak zorundadır. Bu onaylama, hem müşteri hem de satıcı için güveni artırır. Garantici müşteri 3D Secure uygulamasının olduğu siteyi daha güvenli buluyor.
• Yardım sayfaları aktif olmalı. İnternet sitenizin tasarımı basit ve net olmalı. Ara, göz at ve ürün al gibi bölümlerin kullanımı kolay olmalı.
• Reklam taktikleri. Pazaryerlerine ürün koyarak sitenize müşteri çekebilir veya sosyal medya platformlarına, Google’a reklam vererek görünür olabilirsiniz. Facebook, Google, Youtube, Instagram gibi platformlara sitenizin reklamını vermeniz kısa zamanda çok sayıda müşteriye erişmek için öncelikli platformlardır. Bu platformlarda bütçenize göre reklam verebilirsiniz. Örneğin; 20 liraya bile reklam vermeniz mümkün. Ürünlerinizin Google aramalarda üst sıralara yükselmesi için SEO çalışması da yaptırmalısınız. Yaptığınız işle ilgilenebileceğini düşündüğünüz sosyal medya ünlülerine, fenomenlere veya popüler sosyal medya sayfalarına ürünlerinizden birer tane göndererek sosyal medyada paylaşım yapmalarını da rica edebilirsiniz.
• Kargoculara toplu teklif iletin. Kargo maliyetlerinizi düşürmek için tüm kargo firmalarından toplu gönderim için teklif almalısınız. Böylece en uygun teklifi veren firma ile anlaşabilirsiniz. Kredi kartı kullanmak istemeyen müşteriler için kapıda ödeme seçeneği de sunmayı ihmal etmeyin.
• Depo yönetimi uygulamaları. Depo yönetiminde 'akıllı depo ve operasyon yönetimi’ uygulamalarından faydalanabilirsiniz. Böylece ticaretinizin her aşamasını takip edilebilir hale getirebilirsiniz.
• 7/24 açık mağaza. Satıştan sonra müşteri memnuniyeti, başarınızın garantisi olacaktır. Talep ve şikayetlerin çoğunlukla chatbot ve sosyal medya üzerinden yöneltildiğini unutmayın. Çağrı merkezleri bile artık yazılı alana kaydı. Sosyal medya hesaplarınızda müşterilerinizle aktif iletişim halinde olun. Müşteri memnuniyetini anlık olarak izleyin. Sitenizde chatbot servisi kullanmayı ihmal etmeyin. Hatta bütçeniz varsa yapay zeka ile geliştirilen bir chatbot kullanmalısınız. Ayrıca e-ticaret siteniz 7/24 açık bir mağaza olduğundan, siz de altyapı sağlayıcı firmaya 7/24 ulaşabilir olmalısınız.
• Kişisel Verileri Koruma Kanunu’na (KVKK) göre adım atın.
• Video eklentileri kullanın. Google’ın son verilerine göre bir ürünü satın almadan önce o ürünle ilgili video izleme oranı yüzde 50’lerin üzerine çıkmış durumda. E-ticaret sitelerinin de kendi web siteleri üzerinden ürün inceleme videoları paylaşmaları, video eklentileri kullanmaları ciroları artırmaya yardımcı olacaktır.

iPara’dan KOBİ’lere özel kampanya
Kampanyanın destekçileri arasında yer alan iPara, KOBİ’lere özel yüzde 0.88'den başlayan avantajlı komisyon oranları sunulurken ilk yıl hizmet bedeli de almıyor. iPara Genel Müdürü Tarık Onat, “Pandemi sürecinde B2B çalışan sektörler, yerel marketler, manavlar, küçük ölçekli şirketler, kitap ve kırtasiyeler dijital sisteme ayak uydurmak zorunda kaldı. Pandemi sürecinde portföyümüze aralarında KOBİ ölçeklilerin de olduğu 400 yeni şirket katıldı. iPara olarak KOBİ’lere biz sadece altyapı hizmeti vermiyoruz, bir nevi danışmanlık da veriyoruz. Satış ekiplerimiz sürekli olarak müşterilerimizi online sistem hakkında bilgilendirmektedir. Bu yöntemle özellikle dijitalleşmeye uzak olan firmaların değişimini hızlandırdık. Önümüzdeki dönemde daha çok sayıda dijital ödeme sistemlerine geçen firma olacağını öngörüyoruz” diye konuştu.

Chemorbis’ten plastik sektörü KOBİ’lerine destek
Kamyanya kapsamında Chemorbis, normal koşullarda ücretli olarak yayınlanan içeriklerinin bir kısmını ücretsiz yayınlayarak plastik sektöründeki KOBİ’lere destek olmaya çalışıyor.
Chemorbis Genel Müdürü Alp Özdenler, plastik piyasalarındaki global gelişmeleri, hammadde fiyat değişimlerini ve eğilimleri kapsayan makaleleri web sitesi, sosyal medya ve eposta kanalları üzerinden yayınlayarak sektör profesyonellerine ulaştırdıklarını söyledi. Chemorbis’in 18 Mart 2020'den beri uygulamada olan üç farklı desteği bulunuyor; • Plastik haberlerine ücretsiz erişim, • Talep eden üyelerine e-ticaret platformunun ücretsiz kullandırılması. • Pandemi kaynaklı koşullardan olumsuz etkilenen üyelerine geçici ücretsiz üyelik uzatılması. Firmanın destek verdiği firma sayıları ise şöyle: Plastik haberlerine ücretsiz erişim: 390, talep eden üyelere e-ticaret platformunun ücretsiz kullandırılması: 2, pandemi kaynaklı koşullardan olumsuz etkilenen üyelerimize geçici ücretsiz üyelik uzatılması: 4.

n11.com KOBİ’nin yanında
‘E-Ticaret olarak KOBİ'lerin yanındayız’ kampanyasına katılan n11.com, Twitter hesabından açıklama yaptı. Şirket 180 bini aşkın kayıtlı iş ortaklarının yanında olduklarını söyledi. Sahip olduğu "Açık Pazar" iş modeliyle ekonominin bel kemiği olan yüz binin üzerinde KOBİ'yi e-ticaret ekosistemine dahil eden n11.com, dijital eğitim ve destek merkezi platformu Mağaza Destek Merkezi'ni hayata geçirdi.
KOBİ’ler üyelik, ürün yükleme, sipariş yönetimi, entegrasyon, muhasebe, lojistik ve akıllı ürünlere kadar e-ticarette gerekli tüm çözümlerin yer aldığı Mağaza Destek platformunda; kargo, satış süreç yönetimi ve kampanya hazırlamanın yanı sıra satışlarını artırma ipuçlarına da ulaşabiliyor. KOBİ’ler platform üzerinden, Mağaza Destek noktalarında yer alan stüdyolardan online randevu ile ücretsiz olarak fotoğraf çekimlerini gerçekleştirebiliyor.
Aynı zamanda eğitim programlarının da rahatlıkla takip edebileceği bir sistem kuran n11.com; KOBİ’lerin sınıf içi ve online eğitimlere tek bir noktadan ulaşabilmelerine, sistem üzerinden ücretsiz rezervasyon yaptırabilmelerine ve yerel eğitimlerin takvimine ulaşabilmelerine de olanak sağlıyor. KOBİ’ler ayrıca platform üzerinden e-ticaretle ilgili tüm süreçler ve çözümler hakkında bilgiye ulaşıp, Türkiye genelinde düzenlenecek e-ticaret sınıf eğitimleriyle sektörü ilgilendiren regülasyonları da takip edebilecek.

Yorumlar (0)