Page 21 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 21
Pandemi’de birçok sektör sönümlenirken sağlık,
gıda, kimya ve e-ticaret, perakende sektörleri hız-
la yükselişe geçti. TÜİK verilerine göre; Türkiye’nin
tek kullanımlık tıbbi maske ihracatı 2019’da 1.8 mil-
yon dolarken; 2020’de 123 kat artarak 216 milyon
678 bin 896 dolara çıkarak rekor kırdı. Nitelikleri ve
taşınma koşulları nedeniyle soğutma sistemli yeni
nesil lojistik teknolojilerine ihtiyaç duyan özel bir
taşımacılık gerektiren ‘koronavirüs aşı’ pazarı, pa-
zar araştırma şirketi Brandessence’e göre 2021’in
sonunda 75.75 milyar dolara ulaşacak. Bu sektör- Taşımacılık’ sektörüne ciddi yansımaları oldu.
lerdeki hızlı yükseliş, ‘Lojistik ve Taşımacılık’ sektö- Hızlı dijitalleşme sonucunda, uzmanların önü-
rünün yükselişinin de kaynağı oldu. Pandemi, ulus- müzdeki 5 yılda gerçekleşmesini beklediği dijital
lararası ve ulusal ticaretin sürdürülebilmesi adına dönüşüm tüm dünyada Pandemi ile geçen 1 yılda
‘Lojistik ve Taşımacılık’ sektörünün hayati önemini hızla gerçekleşti. E-ticaret ve temassız alışveriş pa-
bir kez daha gösterdi. zarları hızla büyürken Endüstri 4.0 ve Toplum 5.0,
Ülkelerin kendi içlerinde ve uluslararası ticaret- işletmeler için gelecek öngörüsü olmaktan çıktı,
te; gıda, ilaç, aşı, dezenfektan, kişisel hijyen ürün- ‘bugün ve şimdi’ anlamına geldi. İnsanlık, 1763’te
leri, kolonya, maske, cerrahi maske, önlük, tulum, buharlı makinenin bulunuşu ile birlikte başlattığı
kişisel koruyucu ekipmanlar, solunum cihazları gibi Sanayi Devrimi’nde yaklaşık 250 yıldır sırtını çe-
medikal ürünler ve tıbbi cihazlar en çok talep gören virdiği doğaya yeniden yüzünü döndü. İki yüzyıldan
ürünlerin başında yer alıyor. Bütün bu ihtiyaçların fazladır doğaya verilen zararın telafi edilmesi nok-
yanı sıra iş dünyasındaki hızlı değişimin, uzaktan tasında hız kazanıldı.
çalışma modelinin ve dijitalleşmenin yaygınlaşması- Lojistik ve taşımacılık sektörünü etkileyen Avru-
nın, e-ticaret pazarının hızlı büyümesinin, drone ile pa Yeşil Mutabakatı, getireceği değişiklikler ve ilave
hava kargo taşımacılığı, IoT (Nesnelerin İnterneti) ve maliyetlerin şimdiden düşünülmesi, e-ticaretin yanı
Yapay Zeka ile lojistik ve taşımacılık süreçlerinin diji- sıra e-ihracatın geliştirilmesine de büyük önem
talleşmesi gibi yeni nesil teknolojilerin de ‘Lojistik ve verilmesi, temassız taşımacılık, proje taşımacılığı,
“Ulaştırma projeleri 2021’de de artarak devam edecek”
Ulaştırma ve Altyapı Baka- dürülmesine katkı yapmıştır. Marma-
nı Adil Karaismailoğlu, 2020 Yılı ray, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim
Yatırım Programı’nda Bakanlık Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, İstanbul
ve bağlı, ilgili, ilişkili kurumların Havalimanı, Ankara-İstanbul Yüksek
başlangıç ödeneğinin 27.4 milyar Hızlı Treni, Ankara-Konya Yüksek Hızlı
lira olduğunu, bu ödenek mikta- Treni, Kuzey Marmara Otoyolu, Kömür-
rının söz konusu yatırım progra- han Köprüsü, Ankara-Niğde Akıllı Oto-
mında 44.8 milyar liraya yüksel- yolu, Çamlıca Kulesi, 5A gibi çok önemli
tildiğini belirterek, son yıllarda projelerin yanı sıra yapımı devam eden
sürekli artış gösteren ulaştırma 1915 Çanakkale Köprüsü ve çok sayıda
projelerinin 2021’de de artarak havalimanı da dahil olmak üzere dün-
devam edeceğini söyledi. Karais- yada son 10 yılda gerçekleştirilen mega
mailoğlu, bu projelerin hüküme- Adil projeler içinde Türkiye'nin birçok proje-
Karaismailoğlu
tin toplam yatırım bütçesinden, si üst sıralarda.”
2021 Yılı Yatırım Programı'nda yüzde 31 ile en bü- Karaismailoğlu, Türkiye’nin son 10 yıllık perfor-
yük payı alan toplam 462 projenin tutarının 715.5 mansıyla küresel ölçekte en önde bulunduğunu
milyar lira değerinde olduğunu aktardı. belirterek, bu projelerin bugünün ihtiyaçlarını karşı-
Karaismailoğlu, şunları dile getirdi: “Bugün lamanın ötesinde Türkiye'nin ekonomik geleceğinin
Londra'dan Pekin'e kadar kesintisiz demir yolu ta- tasarımında son derece önemli mihenk taşları oldu-
şımacılığı, Türkiye’nin hayata geçirdiği demir yolu ğunu vurguladı: "Projelerimiz, bölgemizde bir lojis-
reformuyla mümkün olmuştur. İstanbul Havalima- tik güç olmak, ülkemiz içinde yatırımlara uygun bir
nı, hava yolu taşımacılığı bakımından İstanbul'un ortam yaratmak, sosyal, ekonomik ve kültürel geli-
bir hub haline gelmesini sağlamış, salgın koşulla- şimi her yöremizde eşit ölçüde yaygınlaştırmak gibi
rına rağmen dünya hava trafiğinin işlerliğinin sür- orta ve uzun vadeli hedeflerimizi de karşılayacaktır.”
0D\ÜV KobiEfor