Page 24 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 24

KAPAK



         de; Pandemi sürecinde ve sonrasında işletmelerin    Tedarik Zinciri ve Tedarik Zinciri
         ve ülkelerin başarısının sırrı; sürdürülebilir, verimli,
         kaliteli, hızlı ‘Tedarik Zinciri Yönetimi’nde yatıyor.   Yönetimi nedir?
                                                             Hammaddelerin ürüne dönüştürülerek, hiz-
            ‘Risk ve Dirençlilik’
                                                           metlerle birlikte son kullanıcılara ulaştırıldığı
            Yönetim danışmanlığı firması McKinsey &
                                                           karmaşık lojistik sistemler; ‘tedarik zincirleri’, bu
         Company’nin iş ve ekonomi araştırma kolu McKin-
                                                           zincirler boyunca malzemelerin, ürünlerin, hiz-
         sey Global Enstitüsü’nün (MGI), küresel çapta 23
                                                           metlerin ve bilgilerin tedarikçiler ve müşterileri
         endüstride çok çeşitli kriz senaryolarını inceleyerek
                                                           arasında karşılıklı akışına yönelik tüm yönetsel
         şokların maliyetlerini ve üretimde olası değişimi ele
                                                           görevler, kaynaklar, teknolojiler, insanlar, örgüt-
         alan çalışması; ‘Risk, Dirençlilik ve Global Değer
                                                           ler, sistemler ve faaliyetleri kapsayan entegre yapı
         Zincirlerini Yeniden Dengelemek’ adlı rapora göre;
                                                           ise ‘Tedarik Zinciri Yönetimi’ olarak tanımlanıyor.
         kurumların tüm risklere karşı dirençliliğini ve karlı-
                                                             Verilerini ve depolarını doğru yönetemeyen,
         lığını artırabilmelerinin temel faktörlerinden biri de
                                                           stoklarını doğru hesaplayamayan, üretim zinci-
         tedarik ağlarında güçlü bir değer zinciri yaratmak.
                                                           rini doğru kurgulayamayan, operasyonlarını ve
            Tek bir coğrafyada yoğunlaşan tedarik ağları kriz
                                                           tüm iş süreçlerini zamanında tamamlayamayan
         anlarında darboğazların yaşanmasına neden oluyor.
                                                           işletmeler, iş sözleşmelerinde verdikleri taah-
         Rapora göre, yıllık 135 milyar dolar değer yaratan
                                                           hütleri yerine getiremiyor, yükümlülükleriyle ilgili
         180 ürünün ana tedarikçisi tek bir ülke: Çin. Çok
                                                           sorunlar yaşamaya başlıyor. Tam da bu noktada,
         uluslu şirketlerin ise binlerce tedarikçisi olabiliyor
                                                           imdada; ‘tedarik zinciri yönetimi ve teknolojileri’
         ancak tedarik ağlarının iç içe geçmiş olmasından
                                                           yetişiyor. Çünkü; verimlilik, kalite, hız, tasarruf,
         ötürü bunların çoğu görünür değil. Bu ağın ölçeği,
                                                           büyüme; dirençlilik ve karlılık demek. Kurumla-
         karmaşık ve birbirine bağlı yapıları düşünüldüğünde
                                                           rın risklere karşı dirençliliğini ve karlılığını artı-
         değer zincirlerini yeniden yapılandırmak oldukça zor.
                                                           rabilmelerinin temel yollarından biri de tedarik
         Küresel çapta ihraç edilen ürünlerin yüzde 15-25’i
                                                           ağlarından güçlü bir değer zinciri yaratmak.
         (ki bu yıllık 2.9-4.6 trilyon dolar değerinde ticaret de-
         mek) gelecek 5 yılda başka ülkelere taşınabilir.
                                                          hemen hiçbir üründe temin sıkıntısı yaşanmazken
                                                          ABD ve Avrupa’da su, temizlik ürünlerine ulaşa-
            Türkiye, ‘Tedarik Zinciri Yönetim Merkezi’
                                                          mama, sağlık hizmetlerinden yeterince yararla-
            olma gücü ve potansiyeline sahip
                                                          namama sorunları yaşandı. Müşteri beklentilerine
            Türkiye için uluslararası ticarette güçlü fırsat-
                                                          hızlı yanıt verebilen ve bu konuda kendini geliştiren
         lar ve riskler: Her dört operasyondan birinin yer
                                                          işletmeler, bu süreç-
         değiştirme potansiyeli taşıdığı bu dönemde Türki-
                                                          te yarışı önde göğüs-
         ye de fırsatlar ve risklerle karşı karşıya. McKinsey
                                                          leyecek. Lojistik ve
         & Company Türkiye Ülke Direktörü Can Kendi, sa-
                                                          taşımacılık tarafında
                            nayiden lojistiğe her alanda
                                                          hizmet sağlayıcıların
                            güçlü bir atılım içerisinde olan
                                                          rolü kritik. Uzmanlar
                            Türkiye’nin bu dönüşümde
                                                          bu dönemin yerel ve
                            öncü rol alacak şekilde ken-
                                                          küresel tedarik zincir-
                            dini hazırlamasının önemi-
                                                          lerinin yeniden düzen-
                            ne işaret ediyor: “Bir yandan
                                                          lenmesi için bir fırsat
                            altyapı, işgücü ve teknoloji
                                                          olduğuna dikkat çekiyor. Birçok ülke gibi Türkiye’de
                            alanlarına yatırım yapılırken
          Can                                             tüm sektörler için makro ve mikro düzeyde yol hari-
          Kendi             bir yandan da değişen ulus-   taları oluşturuyor.
                            lararası ticaret dinamiklerine
                                                            Küresel tedarik zinciri ağlarında yer değiştirme-
         uygun uygulamaların hayata geçmesi Türkiye’nin
                                                          nin ve yeniden yapılanmanın beklendiği bir süreci
         gücüne güç katacaktır.”
                                                          yaşıyoruz. ‘Tedarik Zinciri Yönetimi’nde Türkiye’nin
            Pandemi sürecinde tedarik zincirlerinde başarı,
                                                          güçlü bir ekosistemle merkez ülke rolü üstlenme-
         fiyattan çok hıza bağlı. Turizm, ulaşım, restoran,
                                                          si; her ürününe ve hizmetine rekabette avantaj ve
         tüketim ürünleri gibi birçok sektör sıkıntı yaşarken
                                                          yüksek katmadeğer kazandıracaktır. Türkiye, fırsat
         e-ticaret, gıda, sağlık, kimya, perakende gibi sek-
                                                          olarak uluslararası ticaret dinamiklerine uygun alt-
         törlerin tedarik zinciri, lojistik ve taşımacılık sektö-
                                                          yapı, işgücü ve teknoloji uygulamalarıyla doğal ola-
         rüyle birlikte çalışmaya devam etti ve birlikte büyü-
                                                          rak sahip olduğu jeostratejik potansiyelini gerçeğe
         dü. Türkiye bu sınavdan başarıyla geçen ülkelerden
                                                          dönüştürebilir.
         biri oldu. Türkiye’de en kritik dönemde bile hemen
                                                            Türkiye, havayolları sisteminde benzer bir po-
         24 KobiEfor 0D\ÜV
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29