banner565

banner472

31.01.2021, 00:01 14693

Ayakkabı Sektörü 2021’den Umutlu...

TASEV Başkanı Tan Erdoğdu: “2021 yılında ayakkabı sektörümüz her türlü zorluğa rağmen küresel gücünü ve 600 milyon çift/yıl kapasitesini ve ihracat pazarlarını korumaya devam edecektir. Ancak, katmadeğer yaratmak hedefinde olan sektör, ayakkabı tezgahının üzerine trend renklerden, enteresan aksesuar, deri ve tekstil kombinasyonlarından fazlasını koymalıdır. ‘Türkiye Ayakkabı Sektörü’ de kendi algoritmasını yazmalıdır…” diyor.

Türkiye Ayakkabı Sektörü Araştırma Geliştirme ve Eğitim Vakfı (TASEV) Başkanı ve İTO Meclis Üyesi Tan Erdoğdu’dan ayakkabı sektörünün 2020 yılını (pandemi sürecini) ve sektörün 2021 yılında da beklentilerini değerlendirmesini rica ettim.
Başkan Erdoğdu, “2020’de küresel ayakkabı ticareti  birçok sektörde olduğu gibi karanlık bir tablo çizdi.
2020 yılında ayakkabı alımını artıran tek ülke yüzde 2.3 ile Çin olurken, Japonya ve Kuzey Avrupa ülkeleri ithalatta yüzde 20’ye varan düşüş yaşadılar. 2020’de yüzde 26.7 ithalatını azaltan ABD’nin önünde Avustralya ve Güney Afrika yüzde 30-35 arasında azalan ayakkabı alımları ile rekoru ellerinde tutuyorlar.
Bu durum global ayakkabı üretici ve ihracatçılarından olan Türkiye açısından da dış pazarda ciddi bir daralmanın göstergesi anlamını taşıyor” sözleriyle başladığı değerlendirmesine şöyle devam etti:
“Dünya ülkelerinin 2020 yıl sonu itibarı ile küresel ayakkabı ihracatında yaklaşık yüzde 25 kayıp yaşayacağı öngörülüyor. Bu küresel öngörüye göre dünya 2020 yılında 3 milyar çift daha az ayakkabı giymiş olacak.
Buna rağmen dünyanın 7. büyük üreticisi olan ‘Türkiye Ayakkabı Sektörü’ 2020 yılında 2019’a göre yüzde 11.9’luk bir kayıpla yaklaşık 820 milyon dolarlık bir ihracat gerçekleştirdi. Üstelik, sektör ilk 10 ihracat pazarı içinde yer alan İsrail’de stabil kalıp, İngiltere ve İtalya gibi ülkelerde tek haneli rakamlarda düşüş yaşarken pandemi sürecinde dahi Almanya, İspanya ve Hollanda’ya yapılan ihracatı artırmayı başardı. Sektörün önemli yapıtaşları olan küçük ve orta ölçekli işletmelerimiz günün trendlerine ve ekonomik döngüsüne çabuk reaksiyon verebilen oldukça dinamik bir yapıya sahip. Bu avantajı ihracatta lehine çevirebilen sektörün ihracat potansiyeli pandemiye rağmen çok düşüş yaşamasa da hala istediği katmadeğerli satışı yapmakta zorlanıyor. Gelişmekte olan ya da üreten ülkelerin çoğu pandemi süreci ve sonrasında fiyatlarda artış öngörüsünde-ve talebinde bulunurken; gelişmiş ülkelerin ya da alıcı ülkelerin önemli çoğunluğu ayakkabı fiyatlarının stabil hareket edeceğini düşünüyor.
Elbette Avrupa pazarını hedefleyen ‘Türkiye Ayakkabı Sektörü’ açısından değerlendirildiğinde hedef pazarın stabil fiyat beklentisine karşılık; olağanüstü hammadde artışlarının kullanılan materyale yansıması, artan işçilik ve üretim maliyetleri ve iç piyasada kur baskısı günümüzün gerçeği ile örtüşmüyor. Öte yandan pandeminin yarattığı talep daralmasının işletmelere yüklediği finansal yük de cabası. Pandemi dolayısıyla düşen satınalma gücü ve bunun paralelinde oluşan iç pazardaki talep yetersizliği sadece Türkiye’de değil dünyanın hemen hemen tüm ülkelerinde yaşanan en büyük sorunlardan bir tanesiydi. Perakende satış kanalında gelenekselden dijitale zaten başlamış olan evrim, pandemi sürecinde ışık hızıyla yol aldı. Zaman zaman dijital satış kanallarında rekor kıran işletmelerimiz olduysa da tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de tüm küçük işletmeleri arzın monopolleştiği, rekabetin farklılaştığı bir sürece doğru itiyor. Dünya klasik ayakkabıların terk edildiği, ‘Sneaker’ların ayakkabı dolaplarında ‘esas oğlan’ olduğu sürece çoktan girdi. Hatta bunu daha da öteye taşıyarak tüketici alışveriş eğilimlerini yöneten algoritmalarla kişiselleştirilebilir ve ekolojik ürünleri katmadeğerli pazarlarda sıkça önümüze koymaya başladı. 2021 yılında ayakkabı sektörümüz her türlü zorluğa rağmen küresel gücünü ve 600 milyon çift/yıl kapasitesini ve ihracat pazarlarını korumaya devam edecektir.
Ancak, katmadeğer yaratmak hedefinde olan sektör, ayakkabı tezgahının üzerine trend renklerden, enteresan aksesuar, deri ve tekstil kombinasyonlarından fazlasını koymalıdır. ‘Türkiye Ayakkabı Sektörü’ de kendi algoritmasını yazmalıdır…”
Tan Erdoğdu’nun  ülkemiz ayakkabı sektörünü değerlendirmesi ve 2021 yılı öngörüsü özetle bunlar...
*İstatistiki kaynak: www.worldfootwear.com

Yorumlar (0)
banner557