Page 20 - KobiEfor-Ekim-2020
P. 20

KAPAK



         rine ve sürdürülebilirliklerine çok önemli katkılar   memnuniyeti açısından önemli bir başka unsur. Do-
         sağlayan tedarik zinciri bölümlerinin iyi değerlen-  layısıyla doğru tedarikçilerle çalışmak çok önemli.”
         dirilerek uygulamaya alınmış performans kriterle-  Tuğrul Günal, uyarıyor: “İlgili tüm paydaşlarla
         riyle yönetilmesi esas olmalıdır” diyor.         olan işbirliği kapsamında güçlü bir marka imajı
            Şirketlerin büyüklüklerine global ve lokal pa-  yaratmak istiyor iseniz mutlaka tedarikçilerinizi
         zarlarda faaliyet göstermelerine, kurum içindeki   seçerken çok özen gösteriyor; pazardaki konumla-
         yapılarına bağlı olarak değer zincirinin, entegre ve   rını, kalite standartlarını, çalışan sağlığı ve güven-
         sürdürülebilir bir şekilde yönetilmesinde tedarik   liği uygulamalarını, referanslarını, işbirliklerini,
         zinciri fonksiyonunun değişik roller üstlenebildiğine   gerekli olduğunda sertifikalarını ve mali durumla-
         dikkat çeken Günal, kurumlarda öğrenen organi-   rını dikkatle değerlendirmelisiniz. Bunlara ek ola-
         zasyon yapılarına geçilmesi, çalışan yetkinliklerinin   rak, tedarikçilerin performanslarında iyileştirmeye
         sürekli geliştirilmesi ve süreçlerin dijitalleştirilme-  açık konular varsa tedarikçi geliştirme programla-
         si yoluyla değişkenliklere hızla uyum gösterebilen,   rının mutlaka uygulanmasını önemle tavsiye ede-
         üstlendiği önemli sorumlulukları yerine getirebilen,   rim. Bu nedenle tedarik zinciri yönetimi bölümleri
         sürekli gelişim sağlayan bir tedarik zinciri fonksiyo-  içinde kategori (ürün) yönetimi yapısının kurulmuş
         nu hedeflenmesi gerektiğine işaret ediyor.: “Özetle;   olması gerekmektedir.
         Stratejik Satınalma (Kategori                                         TEDAR ve PWC’nin 2020’de
         Yönetimi), İhracat / İthalat, Si-                                   gerçekleştirdiği Yeni Nesil
         pariş Yönetimi, Planlama, Stok                                      Satınalma anketine göre; sa-
         ve Depo Yönetimi genel anlam-                                       tınalma organizasyonları için-
         da tedarik zinciri yönetimi bö-                                     de genelde katagori (ürün)
         lümlerinin içinde yer alan fonk-                                    yönetimleri yalnızca yüzde 17
         siyonlardır.”                                                       seviyesinde yer alıyor. Bu hu-
            Tuğrul Günal, sektörüne                                          sus ankete katılan şirketlerin
         göre farklılık arz etmekle bir-                                     satın alma yaparken aslında
         likte şirketlerin cirolarını, yüzde                                 konularına detaylı hakim ol-
         40 ile yüzde 70 arasında teda-                                      madan satın alma yaptıkları-
         rik zinciri bölümleri tarafından                                    nın en güzel göstergesidir.”
         gerçekleştirilen satınalmaların                                       Tedarik zinciri yöneti-
         oluşturduğunu, ayrıca şirketle-                                     minin önemi:  Tuğrul Günal,
         rin masraflarının takribi yüzde                                      kategori yöneticisinin gö-
         80’inin tedarik zinciri bölümleri                                   revlerine de değiniyor: “Ka-
         tarafından yönetildiğini söylü-                                     tagoriye ait pazar bilgisi;
         yor: “Şirket büyüklüklerinden                                       stratejisi, büyüklüğü, faaliyet
         bağımsız şirket faaliyetlerine                                      gösteren firmalar, firmaların
         bu denli etki edebilen bir fonk-                                    pazar payları, firmalar hak-
         siyonun şirketlerin ana stra-                                       kında detaylı bilgi (kuruluş
         tejilerine direkt etkisi olması                                     tarihi, ortaklık yapısı, cirosu,
         kaçınılmazdır. Etkili yönetilen                                     çalışan sayısı, mali durumu,
                                        Tuğrul Günal
         bir tedarik zinciri, her şeyden                                     referansları vb.), teknolojik
         önce işletmenin rekabetçiliğini                                     gelişim, kategoriye ait satın
         artırıyor ve faaliyet gösterdiği alanda pazar payının,   alma stratejisi; alıcı ve satıcı arasındaki güç denge-
         dolayısıyla da kârlılığının yükselmesini sağlıyor.   si, satıcı firmanın SWOT analizi, pazarda uygulana-
            Tedarik zinciri yönetimi bölümleri, şirketlerde ilgi-  bilecek ihale şekilleri vb. Şirketlerin satın almasını
         li tüm süreçlerin doğru ve verimli yönetilmesinden,   gerçekleştirdiği ana kalemlerde kategori yönetimi
         ürün veya projelerin zamanında, belirlenen bütçey-  yapılmadığı taktirde ana girdi maliyetlerinizi hiçbir
         le teslim edilmesine kadar birçok aşamayı etkiliyor.   zaman kontrol ettiğinizi söyleyemezsiniz. Bu ne-
         Bunun doğal sonucu olarak müşteri memnuniyeti    denle şirketler tedarik zinciri bölümlerini, gerekli
         ve şirketin imajı marka değeri üzerinde de doğru-  yetki ve sorumluluklarla donatmalı ve bu bölümün
         dan etkili oluyor. Ayrıca, şirketler için kritik olan risk   yöneticisi şirketteki en üst kademeye rapor etme-
         yönetimi ve maliyet-kalite dengesini şekillendiren   lidir.”
         unsurlardan biri olarak tedarik zinciri büyük önem   Dijitalleşme şart:  Ana stratejilerinde dijital-
         taşıyor. Sisteminize entegre ettiğiniz üçüncü şirket-  leşmeye yer vermeyen şirketlerin yakın gelecekte
         lerden alınan mal ve hizmetlerin uzun vadede sürek-  varlıklarını sürdürmelerinin pek mümkün görün-
         li servis sunabilmesi de yine şirket imajı ve müşteri   mediğini ve bunun kaçınılmaz bir gerçek olduğunu


         20 KobiEfor Ekim 2020
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25