banner565

banner472

banner458

banner457

Dijital dünyanın yükselen yıldızı; ‘e-Ticaret’ dikkat çekici bir potansiyele sahip

Hayatımızın vazgeçilmezlerinden biri haline gelen dijital dünya, ticareti de yeniden şekillendirdi. Elektronik ticaret kısa adıyla e-Ticaret, Türkiye’de toplam 59.9 milyar TL pazar büyüklüğüne ulaştı. GittiGidiyor Genel Müdürü, eBay MENA Bölge Direktörü ve TOBB E-Ticaret Meclisi Başkanı Öget Kantarcı, Türkiye’nin e-ticarette dikkat çekici bir potansiyeli barındırdığını söylüyor.

HABER 01.11.2019, 07:44 30.11.2019, 10:53
12323
Dijital dünyanın yükselen yıldızı; ‘e-Ticaret’ dikkat çekici bir potansiyele sahip

Hayatımızın önemli bir parçası hatta vazgeçilmezlerinden biri haline gelen dijital dünya, herşeyi olduğu gibi ticareti de yeniden şekillendiriyor. Özellikle 1995 yılından sonra internet kullanımının artmasıyla ticaret elektronik ortama da taşındı. “Elektronik ticaret” kısa adıyla “e-Ticaret” kavramı hayatımıza girdi. e-Ticaret, kısaca “mal ve hizmetlerin üretim, tanıtım, satış, sigorta, dağıtım ve ödeme işlemlerinin bilgisayar ağları üzerinden yapılması” demek. Ticaretin elektronik versiyonu e-Ticaret, ticari işlemlerden biri veya tamamının elektronik ortamda gerçekleştirilmesi yoluyla; reklam ve pazar araştırması, sipariş ve ödeme, teslim olmak üzere üç aşamadan oluşuyor.
İnternetin hızla yaygınlaşması, elektronik ticareti, ticari işlemlerin yürütülmesinde yeni ve çok etkin bir araç haline getirdi. E-Ticaret, tüm dünyada ticaretin serbestleştirilmesi eğilimiyle birlikte, son on yılda yaşanan ve bilgi iletişimini kolaylaştıran teknolojik gelişmelerin bir ürünü olarak ortaya çıktı.
Dijital dünyayla oluşan yeni ekonomi; tüm dünya ekonomisindeki rekabete de boyut atlattı. Günümüzde artık, geleneksel pazarlama yöntemlerine, internet olanaklarını da ekleyen kuruluşlar, sadece belirli bir kitleye satış yapabilmenin ötesine geçip, üretkenliği ve yaratıcılığı arttıran küresel e-ticaret bağlantıları kurabiliyor. Yakın gelecekte e-Ticaret’te varlık gösteremeyen işletmelerin, rekabet edemeyerek yok oluş sürecine gireceği öngörülüyor.
“Türkiye e-Ticaret Pazar Büyüklüğü-2018” raporu, TÜBİSAD tarafından, Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) proje ortaklığı, Deloitte Türkiye Proje yönetimi ve SimilarWeb ve İnveon proje veri ortaklığı tarafından hazırlandı. Bu verilere göre, Türkiye e-Ticaret pazarı yıllık yüzde 42 büyümeyle toplamda 59.9 milyar TL büyüklüğe ulaştı.

E-ticaretin firmalara faydaları
Firmanın internet üzerinden müşterilerine bilgi sunabileceği 7/24 açık bir şubesi oluşur.
Elektronik ortamda saniyeler içinde veriler aktarılır, zamandan tasarruf edilir. Sanal mağaza, işletme maliyetlerini azaltır. İnternet gibi global bir ortamda kolay kolay dalgalanma olmayacağı için enflasyon nedeniyle zarar oluşmaz. Müşteri için daha fazla ürün seçeneği sunulur. Stok, maliyet bilgileri elektronik ortamda olduğundan tedarikçi firma stok yapmak durumunda kalmaz. Stokta ne kadar ürün bulunduğu ve bu ürünlerden kaç tane satıldığı bilgisine kolaylıkla ulaşılır. Firma stoğunda ürün bulundurmayarak talebe göre satış yapabilir. Tedarikçi büyük bir ofise ihtiyaç duymaz, internet üzerinden sanal alışveriş merkezini oluşturabilir. Firmalar ürünlerini satabileceği maliyeti düşük ve her an ulaşılabilir bir mağazaya sahip olur. Ürünleri hakkındaki bilgilerin detaylı olarak sunulabileceği bir platformdur. Sadece faaliyette olduğu bölgede değil tüm Türkiye ve dünyada yeni müşteri bulabilir. Firmaya, ürün ve hizmetlerine daha kolay ulaşılabilir.

E-ticaretin müşterilere faydaları
Kullanıcıların, evden çıkmadan hızlı bir şekilde alışveriş yapmasını sağlar. Ürün fiyatı araştırmasında oluşacak ulaşım masrafı ortadan kalkar.
İhtiyaclarına uygun ürünü daha kolay bulur..
Daha fazla ürün çeşidi görerek daha fazla ürün seçme imkanına sahip olur. Urün hakkında, ürünü kullananlar tarafından yapılan yorumlar sayesinde daha net bilgilere sahip olur.

TÜBİSAD Türkiye’de E-Ticaret Pazar Tanımlama ve 2018 Pazar Büyüklüğü Raporu Sonuçları
Toplam Pazar: 59.9 milyar TL (yüzde 42 yıllık büyüme)
Alt Kırılımlar:
• Tatil-Seyahat: 22.9 milyar TL (yüzde 54 yıllık büyüme)
• Sadece Online Perakende: 20.8 milyar TL (yüzde 41 yıllık büyüme)
• Çok Kanallı Online Perakende: 10.7 milyar TL (yüzde 30 yıllık büyüme)
• Online Bahis: 5.5 milyar TL (yüzde 26 yıllık büyüme)

Sadece Online Perakende:
• Online Pazaryeri: 10.4 milyar TL (yüzde 48 yıllık büyüme)
• Online-Çok Kategorili: 4.8 milyar TL (yüzde 37 yıllık büyüme)
• Online-Özel Alışveriş: 4.4 milyar TL (yüzde 35 yıllık büyüme)
• Online-Dikey: 1.2 milyar TL (yüzde 26 yıllık büyüme)

Çok Kanallı Online Perakende:
• Çok Kanallı-Elektronik: 3.4 milyar TL (yüzde 13 yıllık büyüme)
• Çok Kanallı-Giyim & Ayakkabı: 2.6 milyar TL (yüzde 52 yıllık büyüme)
• Çok Kanallı-Ev & Dekorasyon: 1.3 milyar TL (yüzde 46 yıllık büyüme)
• Çok Kanallı-Eğlence & Kültür: 0.5 milyar TL (yüzde 30 yıllık büyüme)
• Çok Kanallı-Diğer: 2.8 milyar TL (yüzde 30 yıllık büyüme)

e-Ticaretin Toplam Perakende İçindeki Payı (Toplam Perakende Pazarında Online İşlemlerin Oranı):
• Türkiye: Yüzde 5.3
• Gelişmiş Ülkeler Ortalaması: yüzde 11.1
• Gelişmekte Olan Ülkeler Ortalaması: yüzde 5.9

Trendler
• Tüketici ürünlerinde görülen fiyat artışı ve kur etkisiyle bu yıl sepet büyüklükleri geçmiş yıllara göre daha fazla arttı.
• Türkiye’ye artan yabancı turist trafiği, havayolu ve konaklama şirketlerinin online trafik rakamlarını pozitif etkiledi. Trafiğe ek olarak, yükselen kur etkisiyle tatil seyahat kategorisi hızlı büyüdü.
• Dayanıklı tüketim ürünlerinde yaşanan talep düşmesine paralel olarak elektronik kategorisi geçmişe göre daha düşük performans gösterdi.
• Türkiye’de geçtiğimiz yıl toplam perakende sektörü düşük bir büyüme performansı sergilerken; sektör içerisinde e-ticaret kanalının hızlı büyümesi nedeniyle e-ticaretin payı hızlı bir şekilde artıp yüzde 5.3 seviyesine geldi.

Tanımlar
e-Ticaret: Bilgisayar, tablet veya cep telefonu gibi mobil cihazlar aracılığıyla internet üzerinden yapılan işlemler "Online" olarak adlandırılıyor.
Çok Kanallı: Hem internet üzerinden hem de fiziksel mağazadan satış yapanlar.
Sadece Online: Fiziksel mağazası olmayıp sadece internet üzerinden satış yapanlar.
Pazaryeri: Alıcı ve satıcıların web sitesi üzerinden iletişimde bulunmalarını ve işlem yapmalarını sağlayan siteler.
Özel Alışveriş: Üyelik sisteminin geçerli olduğu ve üyelerine özel olarak kampanyalar düzenleyerek, indirimli satış yapan siteler.
Çok Kategorili: Çeşitli ürün ve hizmet veren siteler.
Dikey: Belli ürün veya hizmeti veren siteler.

TOBB E-Ticaret Meclisi Başkanı Öget Kantarcı: “Türkiye’nin, e-ticarette potansiyeli dikkat çekici”
Türkiye, e-ticaret için dikkat çekici bir potansiyel barındırıyor. Küresel oyuncuların Türkiye pazarına girmesi de hem sektörümüzün ne kadar güçlü bir gelecek vadettiğinin kanıtı olarak öne çıkıyor hem de sektörümüzü hızla büyütüyor. Ancak elbette e-ticaret sektörü açısından önümüzdeki dönemin en önemli konu başlıklarından biri olan e-ihracatın gelişip büyümesi son derece önemli. Bu nedenle e-ticaret lojistiği, gümrük işlemleri, ürün güvenliği ve denetimindeki uygulamaların daha da iyileştirilmesi gerekiyor. Gerçekleştirilen düzenlemeler, Türkiye’de e-ihracat yapan firmaların uluslararası anlamda rekabetçi olabilmesi için ciddi önem taşıyor.
Örneğin; son yıllarda kargo sektöründe yürürlüğe giren kurallar gereği e-ticarette lojistik operasyonu özellikle beyaz eşya grupları için çok önemli hale geldi. Bahsi geçen yüksek desili kargoların kata teslimatı müşteri memnuniyeti açısından ele alınması gereken önemli bir nokta. Lojistik süreçlerde karşılaşılan en temel sorunlar ise adreste bulunmama, iklim şartları nedeniyle geciken ürün teslimatları, yetersiz paketleme ve desi hesap hataları olarak öne çıkıyor.
Ayrıca Türkiye’deki e-ihracatçı firma sayısını artırmak, mikro girişimcilerin e-ihracatçı olmasını sağlamak ve e-ihracatın geliştirilmesine yönelik uluslararası işbirlikleri yapmak da e-ticareti geliştirmek için yapılacaklar listesinin öne çıkan maddeleri arasında yer alıyor.

ÖGET KANTARCI
GittiGidiyor Genel Müdürü, eBay MENA Bölge Direktörü ve TOBB E-Ticaret Meclis Başkanı
Kullanıcılara global platform sunuyoruz

Türkiye’nin öncü e-ticaret sitesi GittiGidiyor olarak bu yılın ilk yarısında yüzde 25 büyüme oranını yakaladık. İkinci yarıda okulların açılması ve yıl sonundaki dönemsel kampanyaların da etkisiyle yıl sonunda toplam büyümemizin yüzde 30’a ulaşacağını öngörüyoruz. 2020 büyüme hedefimizi ise yüzde 40 olarak belirledik.
E-ticarette önümüzdeki dönemde en önemli gündem kuşkusuz e-ihracat. KPMG kaynaklarına göre 2020’de küresel sınır ötesi ticaret hacminin 1 trilyon dolar olması bekleniyor. Dolayısıyla e-ihracatın, ekonomimize sağlayacağı katkının altını çizmek gerek. Türkiye, ürünlerini e-ihracatla hızlı, kolay ve güvenli bir biçimde tüm dünyaya sunabilir. Bu motivasyonla 2018’de e-ihracatın ülkemizdeki öncülüğünü üstlendik ve yerli ürünleri eBay üzerinden 190 ülkede 182 milyon kullanıcıyla buluşturduk. Platformumuzda dünyaya satış yapan 50’nin üzerinde satıcımız mevcut ve bu satıcılarımızın 10 bin ürünü listeleniyor. 2020‘de ise en az 1000 yerel satıcımızın ürünlerini dünyayla buluşturabilmeyi hedefliyoruz. Bir eBay şirketi olarak kullanıcılarımıza global bir platform sunma hedefimizi adım adım gerçekleştiriyoruz.
Öte yandan, internet kullanımı ülkemizde giderek yaygınlaşıyor. Bu nedenle internet üzerinden ürün veya hizmet satın alan veya ürün araştırması yapanların sayısı da artıyor. Yakın bir gelecekte gelişmiş ekonomilerde her beş kişiden üçünün online alışveriş için, her 10 kişiden 7’sinin de ödeme yapmak için mobil telefonlarını kullanacağı öngörülüyor. Mobilin güçlü etkisini platformumuz özelinde de çok net gözlemliyoruz. GittiGidiyor’un mobil uygulama indirilme sayısı 2019’un ilk 6 ayı itibariyle 10 milyona ulaştı. Mobilin toplam satıştaki payı yüzde 55, mobilden satıştaki artış oranı ise yüzde 45 oldu. Dolayısıyla biz de kullanıcılarımıza mobilde çok daha konforlu bir alışveriş deneyimi sunmaya odaklanıyor ve mobil alışverişi daha da keyifli hale getirecek stratejilerle yatırım planları yapıyoruz.
Ayrıca GittiGidiyor olarak, teknolojinin her geçen gün büyük bir hızla geliştiği günümüzde, e-ticaret gibi teknolojiyle bütünleşmiş bir sektörde kullanıcının alışveriş deneyimini çok daha keyifli ve kolay hale getirecek çözümler sunmak da önceliklerimiz arasında. Doğru ürünü, doğru fiyata, doğru kullanıcıyla buluşturmak için platformumuzun altyapısını sürekli olarak daha iyi hale getiriyoruz. Son yıllarda enerjimizi yapay zekânın doğru kullanımına yönlendirdik. Çeşitli algoritmalarla kişiye özel alışveriş deneyimi sunmaya başladık. Önümüzdeki dönemde de yapay zekâya yatırım yapmaya devam edeceğiz.
Uzun vadede de hedefimiz elbette yine e-ticaretteki öncü pozisyonumuzu korumak. Ayrıca e-ihracatla ilgili çalışmalarımızı aynı hızla sürdürmeyi hedefliyoruz. Türkiye’de online alışveriş yapan kullanıcı sayısını artırmak da sektörü büyütme misyonumuzun bir parçası. Ülkemizde tüketicilerin e-ticarete ilgisinin her geçen yıl arttığını gözlemliyoruz. Bu potansiyelin farkında olarak Türkiye’de e-ticaretin büyümesine katkı sunmaya devam edeceğiz. Aynı zamanda önümüzdeki yıllarda da Türkiye’nin en iyi işvereni unvanımızı koruyup, sahip olduğumuz sosyal sorumluluk bilincini geliştirmek ve farkındalık yaratmaya devam etmek için çalışacağız.

KobiEfor, KOBİ’leri her ay fikirsel anlamda besleyen en öncelikli başucu dergisi
KOBİ’ler, ekonomik kalkınmanın yanı sıra sosyal istikrarı ve dengeyi sağlama gibi noktalarda önemli rollere sahip kurumların başında geliyor. İşsizlik sorununun azaltılması, yeni çalışma ve iş fırsatlarının yaratılması gibi konularda şüphesiz çok büyük etkileri olan KOBİ’ler, daha esnek üretim yapıları ve değişken piyasa koşullarına uyum sağlama noktasındaki hızlarıyla da ülkelerin kalkınma süreçlerinde ciddi görevler alıyor. 1999 yılından bu yana, ülkemizin kurumlarının büyük bir çoğunluğunu oluşturan KOBİ’lerimize yönelik her konuyu nitelikli haber ve röportajlarla aktaran bir sanayi ve ekonomi dergisine imza attığınız için sizleri tebrik ediyorum. 20 yıldır istikrarlı bir biçimde yayıncılık hayatınıza devam ediyor, KOBİ’lerin her ay fikirsel anlamda beslendiği en öncelikli başucu dergisi olarak faaliyet gösteriyorsunuz. İlkeli yayıncılık anlayışınıza bağlı kalmayı sürdürerek nice 20 yıllara daha imza atmanızı ve başarılarınızın devam etmesini diliyorum!

Yorumlar (0)