banner472

banner458

banner457

Hedef; 18 ülkeye 80 milyar doların üzerinde ihracat; ‘Uzak Ülkeler’ yakınlaşacak

Ticaret Bakanı Mehmet Muş, Uzak Ülkeler Stratejisi Tanıtım Toplantısı’nda yaptığı konuşmada, “Stratejimiz ile dünya ekonomisinin yarısından fazlasını teşkil eden 18 ülkenin ithalatında ülkemizin payını, ilk aşamada, dünya ihracatındaki ortalama payımız olan yüzde 1’e yükseltmeyi hedefliyoruz. Bu hedef, anılan ülkelere 2018-2020 ortalaması olan 20 milyar dolar düzeyindeki ihracatımızın 4 katına yükseltilerek 80 milyar doların üzerine çıkarılması anlamına gelmektedir” dedi.

HABER 01.08.2022, 00:00 10.08.2022, 09:21
13409
Hedef; 18 ülkeye 80 milyar doların üzerinde ihracat; ‘Uzak Ülkeler’ yakınlaşacak

Geçen yıl Aralık ayında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Genel Kurulu’nda söz ettiği ve Ticaret Bakanlığı’nın üzerinde çalıştığı ‘Uzak Ülkeler Stratejisi’nin Tanıtım Toplantısı, Cumhurbaşkanlığı Dolmabahçe Çalışma Ofisi’nde gerçekleştirildi. Ticaret Bakanı Mehmet Muş evsahipliğindeki toplantıya Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, TİM Başkanı Mustafa Gültepe, Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Başkanı Nail Olpak, ihracatçı birlik başkanları ve iş dünyası temsilcileri katıldı.
“Rotamızı uzak ülkelere çeviriyoruz”: Üretim ve ihracata dayalı bir büyüme modeli benimseyen Türkiye’nin küresel ticaretteki payını yükseltmeyi ve buna bağlı olarak yüksek katmadeğerli mal ve hizmet ihracatını artırmayı hedeflediğini aktaran Ticaret Bakanı Mehmet Muş, buradan yola çıkarak, ihraç ürünlerini dünyanın en uzak noktasına ulaştırmayı ve Türkiye markasının bilinirliğini artırmayı amaçladıklarını söyledi: “Sayın Cumhurbaşkanımızın yıl sonu için işaret ettiği 250 milyar dolar ihracat hedefine ulaşacağımızdan eminiz. Ortalama 3 bin 65 kilometre olan ihracat menzilimizi dünya ortalaması olan 4 bin 744 kilometrenin üzerine çıkarmak için harekete geçiyoruz. İhracatımızın geleneksel ürün-pazar yapısını bir ileri aşamaya taşıyarak yeni ürün ve yeni pazar çeşitliliğine odaklanıyor, böylece rotamızı uzak ülkelere çeviriyoruz.”
Bakan Muş, Türkiye’ye  2 bin 500 kilometreden uzak mesafede bulunan, dünyadan ithalatı 60 milyar doların üzerinde olan ve ithalatından alınan payın yüzde 1’in altında olduğu 18 ülkeyi Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında ticaretimizin geliştirilmesine yönelik hedef ülkeler olarak belirlediklerini açıkladı: “Bu ülkeler; Amerika kıtasından ABD, Kanada, Meksika, Brezilya ve Şili, Asya kıtasından Çin, Japonya, Güney Kore, Pakistan, Hindistan, Endonezya, Malezya, Tayland, Filipinler ve Vietnam, Afrika’dan Güney Afrika ile Nijerya ve Okyanusya’dan ise Avustralya’dır. Dünya ekonomisinde yüzde 64 paya sahip olan bu ülkeler, dünya mal ithalatının yüzde 47’sini ve dünya hizmet ithalatının ise yüzde 35.6’sını yapmaktadır. Bu büyüklükleriyle tespit edilen ülkeler, ülkemizin ticaretini kazan-kazan ilkesi temelinde geliştirmemiz için önemli bir potansiyel oluşturmaktadır. Stratejimiz ile dünya ekonomisinin yarısından fazlasını teşkil eden bu ülkelerin ithalatında ülkemizin payını, ilk aşamada dünya ihracatındaki ortalama payımız olan yüzde 1’e yükseltmeyi hedefliyoruz. Bu hedef, anılan ülkelere 2018-2020 ortalaması olan 20 milyar dolar düzeyindeki ihracatımızın, 4 katına yükseltilerek 80 milyar doların üzerine çıkarılması anlamına gelmektedir. Söz konusu 18 ülke ile ekonomik ve ticari işbirliğinin en üst düzeye çıkarılmasına rehberlik edeceğiz.”
Uzak Ülkeler Stratejisi’ni 3 bölümde kurguladıklarını ve yaklaşık 1.000 sayfalık bir rapor hazırladıklarını belirten Muş, her biri sonuç odaklı kurgulanmış toplam 328 eylem planlandıklarını anlattı.

Öne çıkan eylem planları
• Strateji ile 18 ülkeye yönelik ‘Pazara Giriş Rehberi’ oluşturulacak. Rehberlerle her bir ülkeye ilişkin pazar dinamikleri, yatırım imkanları, mevzuat, ülkedeki şirket kurma ve iş yapmaya yönelik yol haritası gibi bilgiler firmaların hizmetine sunulacak.
• ‘Made in Türkiye’ markası öne çıkarılacak.
• 18 ülke için mevcut ihracat destekleri 25 puan artırılacak.
• KOBİ’lerin uzak ülkelerdeki tedarik zincirlerine entegrasyonu konusunda çalışma grupları kurulacak ve niş sektörlerde tasarım odaklı pazarlama stratejisi kurgulanacak. Çok kanallı markaların, ilgili ülkedeki zincir mağazalar, e-ticaret pazar yerlerinde ve en yaygın tüketim kanallarında eş zamanlı yapılanmasına yönelik destek mekanizmaları hayata geçirilecek.
• Bu ülkelere yönelik belirlenen hedef sektörlerde spesifik ticaret ve alım heyetleri yapılacak. ‘Birlikte İş Yapma Networking Etkinlikleri’ gibi organizasyonlar gerçekleştirilecek. Filmler, diziler, dijital oyunlar, markalar ve Türkiye’nin marka olmuş isimleri ve oyuncular bu çalışmalarda ülkenin ürün ve hizmetlerini uzaklara taşıma noktasında güç olarak kullanılacak.  Tüm dijital platformlarda ürün yerleştirilmesi teşvik edilecek. Sosyal medya da bu tanıtım çalışmalarına ilave teşviklerle faal olarak kullanılacak bir başka araç görevi görecek. Tanıtım faaliyetleri mümkün olduğunca uzak ülkelerin ana dilinde tasarlanacak.
• Mesafe engellerini azaltmak, daha kısa ve daha ucuz ürün tedariki için ‘Lojistik Çalışma Grupları’ kurulacak, Türkiye ve uzak ülkeler arasındaki lojistik hatlarının çeşitlendirilmesi yoluyla taşıma süreleri ve lojistik maliyetlerinin düşürülmesi için çalışmalar hayata geçirilecek.
• Eğitim alanında ‘Study in Türkiye’ markası ve sağlık hizmet ihracatına yönelik ‘Heal in Türkiye’ portalı aracılığıyla yapılacak tanıtım ve etkinlikler bu ülkeler özelinde ilave desteklerle artırılacak. Aynı çalışma oyun sektöründe öncü firmaların oyunlarının tanıtımı ve bu firmaların bu ülkelerdeki popüler yazılım-uygulama-oyun platformlarında yer alması için de yapılacak.
• Uzak ülkeler arasında ihracatın önemli bir payına sahip ABD için çalışmalar eyaletler özelinde yapıldı. Ticaret heyetleri, fuarlar ve tanıtım organizasyonları gibi geleneksel pazarlama araçlarının yanında pek çok özgün eylem kurgulandı. Lojistik ve iş geliştirme merkezi kurulacak, böylece yeni kurgulanan yurt dışı lojistik dağıtım ağları mekanizması da etkin olarak kullanılacak. ABD’den Türkiye’ye sağlık alanında ziyaretleri artırmak üzere, hem sigorta şirketleri hem de bu alandaki operatörleri kapsayan birtakım eylemler tasarlandı. Dizi ve filmlerin ABD’deki yayın platformlarına girişini sağlayacak çalışmaların yanı sıra dijital oyun ve yapay zeka alanında da firmaları ABD pazarına taşıyacak eylemler planlandı.
• Dizileriyle dünya çapında ün yapmış Brezilya’ya Türk dizileri tanıtılacak. Ülkenin önde gelen yayıncı kuruluşlarıyla işbirlikleri geliştirilecek. Portekizce dublaj maliyetlerine sağlanan destekler artırılacak. Müteahhitlerin Brezilya’nın altyapı projelerinde yer almaları için girişimlerde bulunulacak. Sağlık hizmet ihracatında 210 milyonu aşan nüfusuyla Brezilya’dan çok daha fazla hastayı Türkiye’de konuk edecek eylemler hayata geçirilecek.
Çin Halk Cumhuriyeti’nin önde gelen fiziksel ve elektronik pazar yerlerinde Türkiye sektörlerini tanıtıcı projeler planlanıyor. E-ticaretin en yaygın şekilde kullanıldığı Çin’e e-ihracatı artırmak için çevrimiçi mağazalar kurulacak ve e-ihracatı artırmaya yönelik güçlü bir destek paketi de açıklanacak.
Hindistan ile deneyimli olunan ‘Akıllı Şehir Sistemleri’ sektörü buluşturulacak. Türk mobil oyun sektörünün bu pazardaki farkındalığı artırılacak. Hindistan pazarında düğün, sağlık, spor ve gastronomi hizmetleri alanında da çalışmalar yapılacak, ortak film projeleri de gündeme alınacak.
Nijerya’ya sağlık hizmeti ihracatını artıracak etkinlikler düzenlenecek, ülkede sağlık kuruluşlarının tanı merkezi gibi yatırımları özendirilecek. Bu pazarda müteahhitlik ve teknik müşavirlik firmalarının daha güçlü yer almaları için özel çalışmalar gerçekleştirilecek, akıllı şehir sistemlerine ilişkin güçlü firmalar bu pazara yönlendirilecek.

İç ticarette yeni bir dijital dönüşüm hamlesi
Limited şirketlerde genel kurul kararları MERSİS üzerinden elektronik ortamda alınabilecek. Ortakların fiziken bir arada bulunmalarına gerek olmadan e-imzaları ile MERSİS üzerinden genel kurul kararı almalarına imkân tanıyan uygulama 1 Temmuz 2022 tarihinde devreye alındı. Uygulama sayesinde ortaklardan herhangi biri MERSİS’ten hazırlayacağı karar taslağını elektronik imza ile imzalayıp diğer ortakların görüşüne sunabilmekte diğer ortaklar da farklı zamanlarda Sisteme girerek yine elektronik imza ile karar üzerindeki görüşlerini somutlaştırabilmekte ve genel kurul kararı alınabilmekte.

Yorumlar (0)