banner565

banner472

banner458

banner457

Türkiye Finans, KOBİ’yle büyüyor, liderliği hedefliyor

Yeniden yapılanma sürecini geçtiğimiz yıl tamamlayan Türkiye Finans Katılım Bankası, sektörün lider bankası olmak istiyor. ​​​​​​​

FİNANS 01.12.2018, 08:50 29.12.2018, 11:42
6507
Türkiye Finans, KOBİ’yle büyüyor, liderliği hedefliyor

Genel bankacılık sıralamasında ise hedef ilk 10. KOBİ ağırlıklı banka olmak istediklerini söyleyen Türkiye Finans Ticari Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Murat Akşam, “Geleneksel bankacılıktan pay alarak agresif büyümek istiyoruz. Rakamlar da bu planımızı destekliyor. Konjonktür sıkıntılı olsa da bu hedeflerimizde değişikliğe gitmiyoruz” diyor.
Suudi Arabistan’ın ilk ve en büyük bankası The National Commercial Bank’in (NCB) yüzde 67.03 hisse ile hâkim ortağı olduğu Türkiye Finans Katılım Bankası, 2017 yılında dönüşümünü tamamladı, Türkiye’de liderlik hedefliyor. Türkiye Finans olarak “Hayata Katılım Bankası” mottosuyla herkesin bankası olabilmek üzere inovatif ürün ve hizmetleriyle yoğunlaştıklarını ve bunun sonuçlarını da görmeye başladıklarını kaydeden Türkiye Finans Ticari Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Murat Akşam, “Ekim sonu itibariyle Türk Lirası kredilerde tüm bankaların içinde yüzde 30’dan fazla büyümeyi sağladık. KOBİ’lerde ise 2017 yılında yüzde 47 büyüdük. Katılım Bankacılığında ikinciyiz, hedefimiz ise lider olmak. Tüm bankalar arasında ise 15. sıradayız, o sıralamada ise ilk 10’u hedefliyoruz” dedi.
Yönetim değişimiyle birlikte Türkiye Finans, tamamen odağını müşteriye, müşterinin ihtiyaçlarına çevirdi. Öncelik olarak şube yapıları ‘Kurumsal, Ticari ve Perakende’ diye ayıran banka, KOBİ’leri Ticari Segment içerisinde konumlandırdı. Tüm KOBİ’lere dokunmak istediklerini, şubeleşme çalışmalarını buna göre yoğunlaştırarak 302 sayısına ulaştıklarını aktaran Akşam, yıl sonunda ise 306 şubeye ulaşacaklarını, 2019’da ise şubeleşmeye devam ederek reel ekonomiye desteklerini sürdüreceklerini açıkladı. Sadece KOBİ’ler değil tüm müşteriler için önceliklerinin iyi ve kaliteli hizmet olduğunun altını çizen Akşam, “Gerçekten rekabetin getirdiği nokta çok net. Müşteri; ‘katmadeğer sağlarsanız çalışırım’ diyor. Banka olarak bu yaklaşım temel şiarımız oldu. Önce şube yapısını değiştirdik. Ekibimiz müşteriye dokunacak, ziyaret edecek şekilde eğitimlerini sağladık. Bu yapılanmamız meyvesini verdi. Aktif olarak 20 binin üzerinde KOBİ’ye ulaştık. Toplam kredi büyüklüğü içinde KOBİ’lerin oranı 15 milyar TL’yi geçti. Geçen yıl yüzde 26.5 ile kapatmıştık. Bu yıl yüzde 30-35 milyar TL bandında olacaktır. 2018’in Ekim sonu itibariyle Türk Lirası kredilerde kamu, özel, yabancı sermaye, geleneksel veya katılım tüm bankalar içinde yüzde 30’un üzerinde büyüme sağlayan tek banka olduk” diye konuştu.
2017 yılı başarısından sonra hedeflerde 2018 yılı revizyonuna gitmediklerini aktaran Akşam, şu noktalara değindi: “Yaptıklarımız doğru yolda olduğumuzu gösteriyor. Büyüme planımızı da bu yönde değerlendiriyoruz ve revizyona gitmedik. Doğru müşterilerle çalışıyoruz ve bu dönem büyümede geri adım atmıyoruz. Aksine bu dönem agresif olarak büyümek istiyoruz. Bu dönem piyasanın içinde bulunduğu dönemde seçici olmak normal ama kriz deneyimleri de şunu gösteriyor; şirketler, bankalar varken durmak yok. Biz de müşterilerimizle çalışmaya devam edeceğiz.”
Türkiye Finans’ın yakaladığı başarının nedenlerine bakınca; müşterinin ihtiyacı yeni ürün, yakın hizmet stratejisini görüyoruz. 2018’de devreye alınan Esnek Destek Finansmanı, TFX Target Ticari Müşteri ürünleri bunların bazılarını oluşturuyor. Akşam, “Ekonomik olarak yaşadığımız sıkıntılar bu tür ürünlere ilgiyi artırıyor. Çünkü esnekliğin önemli olduğu bir dönemdeyiz. Bunun gibi yeni ürünlerimiz gelecek” bilgisini veriyor.

İhracatçı KOBİ öncelikli
Türkiye Finans, ihracatçı firmaları yakın markaja almış durumda. İhracatçı Birlikleriyle işbirliği içinde 80 bine yakın ihracatçı firma tek tek ziyaret ediliyor. “Kredi dosyaları oluşturup yoğun şekilde yeni müşteri kazanmaya çalışıyoruz” diyen Akşam, her ay 500 yeni müşteri kazandıklarını bazı aylarda bu rakamın 1000’lere çıktığını söylüyor. Hedeflerini ise şöyle aktarıyor: “2019’da 5.000 yeni ihracatçı müşteri kazanma hedefimiz var. İlk etapta 100.000 ardından 500.000 KOBİ müşterimiz olduğunda başarılı olduğumuzu kabul ederiz. 100 bin hedefine ilk 3-4 yılda, 500 bine ise 5. yılda ulaşmayı hedefliyoruz. Burada başta ihracatçı olmak üzere üretim, ticaret ve hizmetler ağırlıklı KOBİ’lere odaklanıyoruz.” Konjonktür olarak sıkıntılı bir dönem olduğunu hatırlattığımız Akşam, şöyle yanıtlıyor: “Şirketler de bankalar da daha temkinli. Ama ticaret durmadı. Ticaret veya üretim yapıyorsanız işletme sermayesine ihtiyacınız vardır. Hammadde alıp üretmeniz, alacakları finanse etmeniz gerekiyor. Kriz diyebileceğim sorun güvenden kaynaklı. Vadeler gittikçe aşağıya iniyor. Tam da o noktada devreye biz giriyor; vadelendirmeyi sağlıyoruz.”

‘Katılım Bankacılığı’ büyüyecek
‘Katılım Bankacılığı’nın önünde büyüme potansiyeli olduğunun altını çizen Akşam ama tek başına büyümek için katılım bankası olmanın yeterli olmadığını düşünüyor. İyi hizmet verilmesi, ihtiyacın karşılanmasıyla ancak büyüme potansiyelinin hayata geçirileceğini kaydeden Akşam, “Katılım Bankacılığı’nı sadece faiz hassasiyeti olan insanların kullanacağı ürün olarak sunar, lanse ederseniz tabii ki hedef kitleniz daha farklı hale gelir. Ama siz katılım bankacılığını; katmadeğer sağlayan, işi kolaylaştıran ürün ve hizmetler bütünü olarak sunarsanız durumunuz farklı olur. Sonuçta hangi tür bankacılığı yaparsanız yapın işin özünde ticaretin finansmanı var. Mal alımı ve satımı var.  Alacak fonlaması, hammadde fonlaması, yatırım fonlaması var. Siz ticareti doğru yapıyorsanız, ticarete doğru aracılık ediyorsunuz potansiyel sizin önünüzde” açıklamasını yapıyor.

KOBİ’nin ana bankası olmak istiyor
Murat Akşam, vadelerin kısa olması ve maliyetlerin yükselmesine rağmen KOBİ taleplerini karşılayacak kaynağa sahip olduklarını dile getiriyor: “Banka olarak yabancı fonda sorunumuz yok. Hatta bankamızın likitide fazlası var. Döviz kredisi verebiliyoruz. Bunun için de ihracat getirisi olan kişi ve kurumlara ulaşmaya öncelik veriyoruz. TL tarafında ise ülkenin tasarruf politikasından kaynaklı olarak her bankanın yaşadığı kısıtlı kaynağı biz de yaşıyoruz. TL tarafında fonlama maliyetleri yükseldi. Ama bu dönemi fırsat olarak değerlendirip banka olarak nakit yönetimi ürünlerine yoğunlaşarak KOBİ’nin ana bankası olmak istiyoruz.” Akşam, kredi maliyetlerinin ise 1 yıl 1.5 yıl bu şekilde kalması halinde bilançolarında birtakım sıkıntıların ortaya çıkabileceği uyarısını yapıyor: “Moralleri bozmamak lazım. Maliyet azaltma belli bir oranda başladı zaten. Reytingi kuvvetli firmalar piyasa iştahı sayesinde 8 puan gerilere gelmeye başladı. Bu KOBİ’lere de yansıyor. Önümüzdeki sene çok büyük sürpriz olmasa yüzde 20’ler seviyesinde gelecek o aralarda döneceğiz. Daha aşağısı olur mu? Onu zaman gösterir.”

KGF kredilerinde Türkiye Finans farkı
Kredi Garanti Fonu kredilerini 2010 yılından bu yana kullandıran ve son 2 yıldır bu alanda agresif bir performans sergileyen Türkiye Finans, 2018 yılında 13. sıradan 10. sıraya çıktı. KGF’nin 50-55 milyar liralık paketi açıklamasıyla yine iddialı olacaklarını kaydeden Murat Akşam, “2019-2020’de KGF kredilerini kullandırmada lider olmak istiyoruz” diyor. KGF kaynağını yüzde 30-40 yeni müşteriye kullandırdıklarını, neredeyse inşaat sektörüne ve yeniden yapılandırma kredisi hiç kullandırmadıklarını açıklayan Akşam, KGF’nin devam edeceğini öngördüklerini söylüyor.

Dijitalleşme ağırlık kazanıyor, maliyetler düşüyor
Bankacılık sektöründe dijitalleşme ağırlık kazanıyor. Türkiye Finans’ta KOBİ’lerin yüzde 30’u dijital kanalı kullanıyor. Dijital yatırıma ağırlık verirken müşterinin şubeye gelmeden tüm işlemlerini yürütmesi ilkesinden yola çıktıklarını aktaran Akşam, “Bu altyapı sistemini 2019’da bitireceğiz. Her bankada olan ürünlerin yanısıra tüm işlemlerin online yürütülmesidir. Yabancı sermayeli şirketlere veya dış ticaret şirketlerine özel ürünlerle farklılık yaratıyoruz. Örneğin; TFX Target ürünümüz buna iyi bir örnek. Ekim sonu itibariyle; 173 bin kişi toplam müşteri sayısı. 41 bin müşteri 403 bin işlem yapmış. Bu işlemlerin 378 bini; yüzde 94’ü mobilden gerçekleşmiş.  5569 ticari müşteri TFX Target müşterisi olarak kayıtlı. Ekim ayında 986 müşteri 8 bin işlem yapmış. Mobil işlem oranı yüzde 69.”

Hazırlayan: Kader KARAÇAY

Yorumlar (0)