banner565

banner472

banner458

banner457

Kocaeli Valisi Seddar Yavuz, ​​​​​​​“Öncü teknoloji üssü: Kocaeli”

Türkiye sanayisinin en önemli şehirlerinden biri olan Kocaeli, sanayi, turizm, ticaret, ihracat, yatırım, üretim ve istihdamda yüksek büyüme potansiyeli ve sürdürülebilir kalkınma temelli projeleriyle dikkat çekiyor.

AYIN KONUĞU 01.02.2021, 00:00 27.02.2021, 12:39
22229
Kocaeli Valisi Seddar Yavuz, ​​​​​​​“Öncü teknoloji üssü: Kocaeli”

Türkiye’nin en önemli milli ekonomik atılım projelerine ev sahipliği yapan Kocaeli, 12’si aktif, 2’si kuruluş aşamasında olmak üzere toplam 14 Organize Sanayi Bölgesi (OSB), 5 Teknoloji Geliştirme Bölgesi (teknopark), 2 üniversitesi, Ar-Ge ve Tasarım Merkezleri, coğrafi konumu, doğal limanı İzmit Körfezi, 35 limanı, kara, hava, deniz ve demir yolları açısından ulaşım ve lojistik avantajlarıyla yerli ve yabancı yatırımcıların cazibe merkezi.

Teknoloji üssü Kocaeli
Kocaeli Valisi Seddar Yavuz, ilin gelecek vizyonunu şu sözlerle çiziyor: “Türkiye’nin sanayi ve teknoloji başkenti olan Kocaeli, devletimiz ve milletimiz için belirlenen hedefler doğrultusunda, küresel rekabet açısından imalat sanayinde yüksek katma değer üreten, bilgi ekonomisi ve Sanayi 4.0 ile teknolojik dönüşüme öncülük eden bir kent olacaktır. Kentimizde bulunan Bilişim Vadisi, Milli Teknoloji Hamlesi yolunda, üniversiteler, araştırma enstitüleri, uluslararası ve ulusal yatırımcılar, konunun muhatabı tüm sivil toplum örgütleri, özel sektör ve devletin tüm kamusal alanı ile işbirliği yapacak ve proje bazlı müşterek çalışmalar geliştirerek teknoloji tabanlı kalkınmaya önderlik etmek için harekete geçecek bu sayede kentimiz de teknoloji üssü olma konumunu devam ettirecektir.”

“Türkiye sanayisinin kalbi”
“Üretimde sanayinin kalbi Kocaeli’nin turizm potansiyeli yüksek”: Vali Yavuz, İstanbul’a yakınlığı, doğal liman olan İzmit Körfezi, orman varlığı, kara, deniz, hava ve demiryolu ulaşımında sağladığı ciddi avantajlar nedeniyle bütün dönemlerde Türkiye açısından önemli bir yer teşkil eden Kocaeli’nin aynı zamanda üretim ve teknoloji karakteristikleriyle ön plana çıktığını vurguluyor: “Üretim açısından Kocaeli adeta Türkiye sanayisinin kalbi niteliğindedir. Bu imajın açık ara önde olmasının temelinde Kocaeli’nin sanayide ülkemizin bel kemiği konumu ve önde gelen üretim ve lojistik üslerinden biri olmasının etkisi vardır. Teknoloji açısından da Kocaeli, inovasyonun ve Ar-Ge’nin üssü olma yolunda hızla ilerlemektedir. İlimiz ayrıca, Karadeniz ve Marmara Denizi’ne olan kıyıları, kültürel, tarihi, turistik değerleri, doğal güzellikleri, plajları, yaylaları, trekking alanları, alternatif turizm çeşitlerine imkan sunan, nitelikli turizm tesisleri, birçok kültür ve turizm değerleri ile ülkemizde turizm çeşitliliğinin yaşanabildiği ender şehirlerden biridir. Bu açıdan ilimizin turizm potansiyeli de oldukça yüksektir.”

Sağlık yatırımları son sürat devam ediyor
Dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgınının Türkiye’yi etkilediğini, bu sürecin vatandaşlar ve sağlık çalışanları için daha modern komple sağlık kampüslerinin şehirler için elzem olduğunu gösterdiğini aktaran Vali Yavuz, ildeki sağlık yatırımlarını aktarıyor: “Kocaeli’de yapımı devam eden 1180 yataklı Şehir Hastanemizin yapımını önemsemekteyim. Bir diğer sağlık yatırımımız olan AMATEM ve ÇEMATEM binaları, İzmit ilçemizde yapımı devam etmekte, bu yıl içerisinde açılışa hazır hale getirmek istiyoruz. Gölcük ilçemizde yapımı devam eden 250 yataklı Gölcük Devlet Hastanemizin de 2021 yılı Yatırım Programı’na göre 2022 yılı içerisinde bitirilmesini hedefliyoruz.”

14 OSB’si ile sanayinin kalbinin attığı şehir: Kocaeli
Vali Seddar Yavuz, ulusal ve uluslararası yatırımlar açısından cazip Kocaeli’nin bu niteliğini temelde; Türkiye’nin en önemli liman bölgelerinden olması, ulaşım ağları üzerinde yer alması, İstanbul’a coğrafi yakınlığı, planlı OSB’lerinin varlığı, modern altyapısı, lojistik imkânları, insan kaynağına erişim olanakları,  Osmanlı İmparatorluğu ve öncesine dayanan köklü sanayi geleneğine borçlu olduğunu söylüyor: “Kocaeli’deki yerleşik sanayi kültürü, OSB’ler mevzuatına esas teşkil etmiş ve 4562 sayılı kanun kabul edilmeden on yılı aşan bir süre önce ilimizde OSB’ler faaliyete geçmiştir. Bugün, Kocaeli’nin 12’si aktif ve 2’si kuruluş aşamasında olan toplam 14 OSB’si mevcuttur. Kocaeli, İstanbul’dan ayrılarak yeni destinasyonlar arayan işletmelerin en başta değerlendirdiği alternatiflerden biridir."

Yeni OSB’ler yolda
Vali Yavuz, ülke sanayisinin yoğunlaştığı illerden Kocaeli’nin yatırım yeri maliyetlerinde İstanbul ile birlikte başı çektiğini kaydediyor: “Kocaeli’de bir OSB’de tahsis bedeli 1.600- 2.000 TL civarında iken Kayseri’de 180 TL dolaylarındadır. Bu da küçük ölçekli işletmelerin yatırım yeri bulmakta sıkıntı yaşamasına neden olmaktadır. Bu yaşanan sorun talep yönlü bir fiyat enflasyonu kaynaklı olup yeni planlı sanayi bölgeleri oluşturulması ile bu sorunun etkisinin azaltılabileceği düşünülmektedir. Kocaeli Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü, Valiliğimiz şemsiyesi altında yeni OSB  ve sanayi sitesi projelerinin değerlendirilerek Bakanlığa iletilmesi sürecinde önemli bir rol üstlenmektedir. Her halükarda yatırım yeri maliyetleri ile ilgili sorunun en sağlıklı çözümü, sanayi yatırımlarının ülke sathına yayılması ile mümkündür.”
OSB’lerin yol sorunlarına çözüm: Vali Yavuz, yüzölçümüne göre yüksek sınai yığınlaşmasına sahip ilin ulaşım arterlerine ciddi yük geldiğini, Valiliğin  organize ettiği İl Planlama ve Koordinasyon Toplantılarında sorunu ele aldıklarını bildiriyor. Vali Yavuz,  en çok Gebze, Şekerpınar ve Orhanlı arasındaki karayollarında görülen sorunun tamamen çözülemese de Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi ve ilçe belediyelerinin önemli yatırımlarıyla trafikte rahatlama sağladıklarını dile getiriyor: “TOSB Otomotiv Yan Sanayi İhtisas OSB önünden geçen yan yoldan TEM İstanbul yönüne bağlantı sağlandı, Kuzey Marmara Otoyolu tamamlanarak TEM’e ve D-100’e bir alternatif oluşturdu. Kuzey Marmara Otoyolu, Dilovası’nın kuzeyindeki OSB’lere, İstanbul ile civar illere erişimi çok kolaylaştırmıştır. Gebze bağlantısının da tamamlanmasıyla Gebze’deki OSB’ler için de ulaşımda önemli bir alternatif sağlanmış olacaktır. Gebze ve Darıca’dan Gebze’deki OSB’lere kadar uzanacak olan ve yapımı devam eden metro projesi, bu OSB’lerde çalışanlar için Marmaray’la entegre bir çözüm sağlamış olacaktır.”

Kocaeli-İstanbul birbirine raylı hatla bağlanıyor
Vali Seddar Yavuz, Kocaeli’nin sanayi üretiminden kazandırdığı katmadeğerle Türkiye’nin öncü şehirlerinden birisi olduğunu vurguluyor. Vali Yavuz, 35 limanı ile deniz ticaretinde, İstanbul, Bursa, Ankara ve nispeten İzmir’e yakınlığıyla de kara ticaretinin merkezi konumundaki Kocaeli’yi öne çıkartan lojistik avantajlarına ve yeni ulaşım yatırımlarına değiniyor: “İzmit Körfezi, kuzeyi ve güneyini saran, üçünde inşa ve kapasite artırımı devam eden toplam 35 liman tesisiyle Türkiye’nin deniz trafiğinin yaklaşık yüzde 16’sının gerçekleştiği en büyük liman bölgesidir. Geçtiğimiz yıllarda yapılan ve faal olarak işlev gören ilimiz sınırları içinden geçen İstanbul-İzmir Otoyolu ve Osman Gazi Köprüsü ile İzmir ve İstanbul arası 3.5 saate kadar düşmüştür. İlimiz sınırları içinden geçen ve Türkiye’yi geleceğe bağlayan proje olarak gördüğümüz ve 2020 yılı sonu itibarıyla tamamlanan Kuzey Marmara Otoyolu, ülkemizin, ilimizin ulaşımında ve ticaretinde önemli rol oynayacaktır. Şile-Ağva-Kandıra yolu projesi ile Kandıra ilçemizi İstanbul ile buluşturmayı hedefliyoruz. Yapımı planlanan Güney Marmara Otoyolu ve yapımı devam eden İzmit-Kandıra-Kaynarca Yolu da ilimize artı değer katacak önemli projelerdir. Ulaşım sektöründe yapılan ve devam eden bu projeler ile toplam 5 mavi bayraklı plajı bulunan Kandıra’nın turistik bir cazibe merkezi olmasını hedeflemekteyiz. Kocaeli’de Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ve Kocaeli Büyükşehir Belediyesi koordinesinde yapımı devam eden Gebze OSB-Darıca Sahil Raylı Sistem Hattı tamamlandığında Marmaray ile entegrasyon sağlanıp İstanbul’un Avrupa yakasına da geçiş kolaylaşacak ve Kocaeli-İstanbul kara trafiğinde oluşacak yoğunluğu da azaltacaktır.”

Türkiye’nin en önemli milli ekonomik atılım projelerinin ev sahibi; Kocaeli
Kocaeli’nin Türkiye’nin en önemli milli ekonomik atılım projelerine de ev sahipliği yapan bir il olduğunu vurgulayan Vali Seddar Yavuz, anlatıyor: “Bu projelerin başında Türkiye’yi bilişim alanında bir üst lige taşımasını beklediğimiz Bilişim Vadisi projesi gelmektedir.  Bilişim Vadisi, tam olarak faaliyete geçtiğinde bir teknoparktan öte ülkemizin yerli ve millî bilişim ve yazılım gündeminin belirlendiği bir kampüs niteliği kazanacaktır. Bilişim Vadisi, bu alanda üzerine düşen vazife dairesinde TÜSSİDE ile birlikte bilgi güvenliği ve yerli yazılım kültürü için hayati önem taşıyan ‘Açık Kaynak Platformu’ adlı projenin yürütücülerindendir. Bilişim Vadisi’nde yine ülkemiz ekonomisi için kilit önem taşıyan yatırımlardan olan Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu’nun (TOGG) Ar-Ge faaliyetlerinin de yürütüldüğü genel merkezi bulunmaktadır.
Doğu Marmara Kalkınma Ajansımızın, güdümlü proje desteğiyle hayata geçen TOSB Otomotiv Test Merkezi, hem kilit önem taşıyan otomotiv testlerinin yurt içinde yapılmasını sağlayarak teknolojik bilgi hırsızlığına karşı güvenliği hem de yurtdışına ödenen milyonlarca Avro’nun yurt içinde kalmasını sağlamış ve sağlamaya devam etmektedir. Yine güdümlü proje desteği kapsamında Doğu Marmara Kalkınma Ajansı (MARKA) finansman desteğiyle İMES OSB’de kurulmakta olan İleri Mühendislik Mükemmeliyet Merkezi, hem makine ve metal sektörlerinde nitelikli bilginin sektör firmalarında çalışanlara aktarılmasını sağlayan bir eğitim merkezi hem de Ar-Ge, tasarım, test ve doğrulama gibi süreçlerde sektör firmalarının ortak faydasına yönelik olarak maliyet azaltıcı bir çözüm merkezi görevi görerek işletmelerimizin rekabet güçlerinde vites yükseltmelerini sağlayacak önemli bir proje olacaktır.”

Dijital dönüşümü yakalamak
Vali Seddar Yavuz’un verdiği bilgilere göre; Kocaeli’de 2001’den bu yana gerçekleşen teşvik belgeli yabancı sermayeli yatırımlar içinde öne çıkan sektörler; “lastik imalatı; gıda ürünleri; otomotiv ana ve yan sanayi; lojistik; plastik ürünler; gemi inşa ve eczacılık ürünleri.” Kocaeli’nin başlıca ihtisas sektörleri; petrokimya, motorlu taşıtlar, ana metal sanayi, kimyasal ürünler, eczacılık ürünleri ile kauçuk ve plastik ürünler olarak öne çıkıyor. Hâlihazırda kurulmuş değer zincirleri bulunan bu sektörlere yatırım yapan yatırımcıların, diğer alternatiflere göre tedarik ve insan kaynağı açısından sıkıntı çekmediğini kaydeden Vali Yavuz, “Bu klasik sektörlere tüm sektörlerde az ya da çok rekabet gücünde kaldıraç etkisi oluşturan dijital dönüşümün tetiklemesiyle birlikte bilişim, robotik, elektronik ve yazılım gibi sektörler de eklenmiştir. Kocaeli ili mevcut sanayi kuruluşlarının oluşturduğu dijital dönüşüm talebi sayesinde bu alanlardaki girişimlere ve yatırımlara da cazip piyasa fırsatları sunmaktadır. Bu alanlarda faaliyet gösteren yerli ve yabancı girişimci ve yatırımcılar, başta Bilişim Vadisi ve TÜBİTAK Teknoloji Serbest Bölgesi dâhil ilin 5 teknoloji geliştirme bölgesi olmak üzere Kocaeli’yi mercek altına almaktadırlar.”

Kocaeli, çevre illerden göç alıyor
SGK verilerine göre imalat sanayi işyerlerinin yüzde 48.5’u Marmara Bölgesi’nde olduğunu anımsatan Vali Yavuz, “Imalat sanayi alanında Türkiye’nin ağırlık merkezi Marmara Bölgesi’nde oluşmuş, il sınırlarını aşan değer zincirleri, Kocaeli’yi de içine almaktadır. Merkezi Çayırova’da TOSB Otomotiv Yan Sanayi İhtisas Organize Sanayi Bölgesi içerisinde bulunan ve Türkiye otomotiv tedarik sanayi üretiminin yüzde 65’ini temsil ettiği belirtilen TAYSAD’ın üyelerinin önemli bir kısmı Bursa gibi otomotiv sanayisinin güçlü olduğu diğer illerdedir. Ülkemizin elektrikli otomobil sektöründe söz sahibi olmasına yönelik büyük bir adım niteliği taşıyan TOGG’un genel merkezi Gebze’de (Kocaeli) yer alırken üretim tesisi Gemlik’te (Bursa) inşa aşamasındadır. Kocaeli’de yeni yatırımlarla oluşan istihdam olanakları çevre illerden Kocaeli’ye göçü de tetiklemektedir” diye konuşuyor.

Üniversite-sanayi işbirliğiyle lider illerden
TÜBİTAK’ın yayınladığı 2020 yılı Girişimci ve Yenilikçi Üniversite Endeksi’nde Gebze Teknik Üniversitesi’nin (GTÜ) 8. sırada, Kocaeli Üniversitesi’nin ise 21. sırada yer aldığını belirten Vali Yavuz, “Gebze Teknik Üniversitemiz, ülkemizdeki 10 Araştırma Üniversitesi’nden biridir. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımızın koordinasyonu ile illerimizde Kamu-Üniversite-Sanayi İşbirliği (KÜSİ) İl Çalışma Grupları oluşturulmuştur. Bakanlıkça 2018’de yapılan endeks çalışması ile İstanbul, Ankara, Bursa, Kocaeli, İzmir ve Gaziantep illerinin KÜSİ Ar-Ge ve Yenilik Ekosistemi Performansı’nda ‘Lider İller’ olduğu tespiti ortaya konulmuştur. Bu da aslında üniversite-sanayi işbirliği açısından Kocaeli’nin lider pozisyonunu teyit edici bir kanıt niteliği taşımaktadır” diyor.
Kocaeli Valisi Seddar Yavuz, 11. Kalkınma Planı hedefleri doğrultusunda Kocaeli’nin 2023 yılına yönelik ülke geneli için belirlenen hedefin gerçekleştirilmesinde lider bir il rolü oynaması gerektiğinin  aşikar olduğunu ifade ediyor: “Özel sektör Ar-Ge Merkezi sayısında 81 il arasında 3. sırada ve Tasarım Merkezi sayısında da 6. sırada yer alan Kocaeli’nin bu performans hedefinin gerçekleştirilmesinde en fazla potansiyeli ve sorumluluğu olan illerden biri olduğu söylenebilir. 81 ilde oluşturulan KÜSİ platformlarından en verimli işleyenlerden biri Kocaeli’de kurulmuş olandır. Yaşadığımız Koronavirüs Salgını nedeniyle faaliyetleri durdurulmuş olmakla beraber KÜSİ sayesinde Kocaeli’de işleyen bir ilişkiler ağı tesis edilebilmiştir.”
Vali Yavuz, sınai mülkiyet hakları konusunda ilin gelişimine değinerek, patent başvurusu ve tescil edilen patent sayısının yükseldiğini bunun da Kocaeli’deki ve üke genelindeki Millî Teknoloji Hamlesi’nin somut bir göstergesi olduğunu ifade ediyor: “Ar-Ge çalışmalarında ildeki en önemli paydaşlardan biri
Türkiye’nin en büyük Ar-Ge üssü olan TÜBİTAK Gebze Yerleşkesi’dir. TÜBİTAK MAM Enstitüleri, BİLGEM, UME ve Marmara Teknokent gibi pek çok unsuru bir arada bulunduran yerleşkede Koronavirüs’e karşı aşı projelerinden mikro işlemci olan ‘Çakıl’a’ ve elektrikli ekskavatöre kadar çok farklı alanlarda en ileri Ar-Ge ve teknoloji geliştirme çalışmaları yürütülmektedir.
Ar-Ge ve inovasyon faaliyetlerinin yönetilmesi süreçlerinin kurumsal hale getirilmesine yönelik  önemli faaliyetler gerçekleştiren MARKA 2018’de üyesi olduğu Avrupa Kalkınma Ajansları Birliği’nden (EURADA) birincilik ödülü aldı. Özel sektör kuruluşlarının MARKA’nın bu alandaki deneyimi ve kapasitesinden yararlanması mali teşviklerden çok daha faydalı olacaktır.”

63 mesleki ve teknik Anadolu Lisesi; 5’i OSB’ler içerisinde: Türkiye sanayi işletmelerinin yaşadığı vasıflı işgücü yetersizliği sorununun çözümünün mesleki eğitimin özel sektörle işbirliği içerisinde ve özel sektör desteğiyle yürütülmesi olduğunu dile getiren Vali Yavuz, Kocaeli’deki 5 OSB içerisinde de olmak üzere toplam 63 mesleki ve teknik Anadolu lisesine sahip ilde, Kocaeli Üniversitesi ve MEB’e bağlı meslekî ve teknik Anadolu liseleri, meslekî eğitim merkezleri, sanayi ve ticaret odaları ve OSB’lerin işbirliğiyle yürüyen önemli çalışmaları bulunduğunu anlatıyor.

Koronavirüse karşı önlemler
Sanayi kuruluşlarına özel tedbirler: “Valiliğimiz koordinasyonunda yürütülen koronavirüs ile mücadele çalışmaları, fedakârca görev yapan sağlık personellerimiz başta olmak üzere sorumlu tüm kurum ve kuruluşlar tarafından pandemi sürecinin başlangıcından itibaren aynı kararlılık ve hassasiyetle sürdürülmektedir” diyen Vali Seddar Yavuz, İşin ve ticaretin merkezi Kocaeli’de özellikle istihdama katkı sunan firmalara destek olmak üzere Türk Standartları Enstitüsü (TSE) ile bir çalışma başlattıklarını anlatıyor: “Bu çalışmayla firmaların güvenli üretim belgesi almasını teşvik ediyoruz. Sanayi kuruluşlarımızdaki bulaşma riskini azaltmak istiyoruz. TSE yetkilileri sanayi kuruluşlarımızla yoğun bir çalışma gerçekleştiriyor. Koordinasyonluğumda OSB Müdürlerimize talimat vermek suretiyle TSE geldi ve onlara ne yapmaları gerektiğini anlattı. Belirli bir personel sayısına sahip bütün firmalarımız bu belgeyi alıyorlar. İlimizdeki firmaları yakından takip ediyoruz, anlık takip ve müdahale ediyoruz. Üretim kaybı olmaması için her türlü tedbiri alıyoruz. Göreve başladıktan sonra var olan komisyonun niteliğini değiştirerek, Mühendislerden oluşan bir sanayi denetim ekibi oluşturdum. Bu ekipler bütün sanayi kuruluşlarına gidip Covid-19 tedbirlerinin ne kadar alındığını ve ne kadar uygulandığını denetliyorlar.”

Rakamlarla Kocaeli: Bilişim Vadisi, 14 OSB, 5 Teknopark, 2 üniversite, 63 MTAL, 35 liman... Kocaeli Valisi Seddar Yavuz’un verdiği bilgilere göre; rakamlarla Kocaeli:
2017 yılı Sosyo-ekonomik Gelişmişlik Endeksi’nde (SEGE) 81 il arasında 4. sırada.
2018 yılı TÜİK verilerine göre 81 il arasında gayrisafi bölgesel hasıla değerinde 5., kişi başına düşen gayrisafi bölgesel hasıla değerinde 1. sırada.
Türkiye’deki tüm OSB’lerdeki istihdamın yüzde 5.8’ini, SGK’ya kayıtlı imalat sanayi işletmelerindeki istihdamın yüzde 5.7’sini teşkil eden bir il.
Kocaeli’de KOBİ ölçeğinde; toplam 83.566 işletme bulunuyor. Ekim 2020 SGK aylık istatistiklerine göre toplam SGK’ya kayıtlı 48.005 işyeri (Türkiye’deki toplam işyeri sayısının yüzde 2.47’si) bulunuyor. SGK kayıtlı 1000 ve üzeri sayıda çalışan istihdam eden işyeri sayısı 30 ve Türkiye’de bu alanda 4. il.
İldeki büyük ölçekli işletmelerin önemli kısmı İstanbul ve diğer iller merkezli olmasına karşın (İSO 2019 Birinci ve İkinci 500 listelerinde yer alan ve Kocaeli’de üretim tesisi bulunan işletmelerin yüzde 48’inin merkezi Kocaeli dışındadır) tahsil edilen vergi gelirlerinde 4. sırada, tahsilatın tahakkuka oranında ise yıllardır 1. sıradadır.
Türkiye genelinde 2001’den bu yana gerçekleşen teşvik belgeli yatırımların yüzde 8.7’si Kocaeli’de gerçekleşmiştir. Kocaeli’de teşvik belgeli yabancı sermayeli imalat sanayi yatırımlarının ülke genelinde aynı yatırımlar içindeki payı yüzde 17.6 düzeyinde. Teşvik belgeli imalat sanayi yatırımları içinde yabancı sermayeli olanların oranı yüzde 33.9, ülke genelinde bu oran yüzde 16.7.
TÜİK’in yayınladığı gümrük müdürlükleri bazında gerçekleşen dış ticaret istatistiklerine göre 2019’da Türkiye ihracatının yüzde 16.6’sı ve ithalatının yüzde 16.9’u Kocaeli gümrüklerinden gerçekleşti.

Vali Seddar Yavuz, Kocaeli’de imalat ve üretim alanında nesilden nesile aktarılan yerleşmiş bir kültür ve deneyimin bulunduğunu, sanayileşme ve taşımacılığın ilk adımlarının Osmanlı döneminde atıldığını dile getiriyor: “Orhan Gazi zamanında kurulan tersane, sonra Kanuni Sultan Süleyman tarafından geliştirildi, Karamürsel’de kurulan tersanelerle birlikte Osmanlı donanmasına hizmet etmeye başladı. 1833’te Üsküdar’dan İzmit’e ilk düzenli posta seferi başlatıldı ve bu ilk posta yolu oldu. 1855’te İstanbul-İzmit arasında haftada 3 kez yapılan vapur seferleri kentin deniz ulaşımını düzenli hale getirdi. 1873’te 89 km’lik İzmit-Haydarpaşa demiryolu ulaşıma açıldı. 1843’te Hereke’de yeni yapılan sarayların döşemelik ve perdelik ihtiyacını karşılamak üzere Hereke Fabrika-i Hümâyûnu üretime geçti. Cumhuriyet döneminde ise 1934’te kurulan SEKA Kâğıt Fabrikası ve 1960’da kurulan İPRAŞ önemli yatırımlar olarak kayda geçti. 1960’lı yıllarda Dilovası’nda, 1980’lerde Gebze’de sanayileşme büyük bir ivme gösterdi. 2000’li yıllara gelindiğinde İstanbul’da sanayinin il dışına kayması (desantralizasyonu), Kocaeli’nin sanayi yatırımları açısından tercihli konumunu güçlendirdi.”

Yorumlar (0)