Haluk Ünaldı / Son Makaleleri

Haluk Ünaldı / Bütün Yazıları

banner472

banner458

banner457

Haluk Ünaldı

Bütün Yazıları

Haluk Ünaldı

İhracat Hiyerarşisi

Şirketlerde yönetim kurulu başkanından başlayan ve aşağı doğru inen yönetim hiyerarşisini bilirsiniz. Yönetim kurullarının esas görevi; şirket hedefi ile stratejilerini oluşturmak ve günlük operasyonların sağlıklı yürüdüğünü takip...
01 Temmuz 2019

Başarılı Patron Evladı Olmak

Geçenlerde bir üniversitemizin ‘Endüstri Mühendisliği' öğrenci kulübünde konferans veriyordum. ‘Hangileriniz, endüstri mühendisliğini bilinçli olarak seçtiniz?' sorusuna katılımcıların yaklaşık yarısına yakınından yanıt...
01 Haziran 2019

İhracatta ‘Eğitim Şart!’

Büyük bir heyecanla cumhuriyetimizin 100. yılı için belirlediğimiz 500 milyar dolar ihracat hedefimizi, dünya ticaretinin yeteri kadar hızlı büyümeyeceğini öngörerek, ‘2023 yılında dünya ihracatından yüzde 1.5 pay almak' şeklinde...
01 Mayıs 2019

İhracatta Stratejik Pazarlama Zafiyetimiz

Zihinlerde pazarlama ile satış arasında müthiş bir kavram kargaşası yaşıyoruz. Bu kapsamda ‘pazarlama' daha itibarlı bir kavram olarak algılandığından, satış personelinin çoğunluğu kendilerini ‘pazarlama elemanı' olarak tanıtırken,...
01 Nisan 2019

Uygun Yükseklikten Bakabilmek

İnternette ‘Powers of ten' veya ‘onun katları' olarak arama yaptığınızda birçok videoya ulaşırsınız. Bu videolar sizi mikrokosmostan, makrokosmosa doğru müthiş bir seyahat yaptırır. Bu seyahat sizi yeryüzündeki uygun bir nesneden...
01 Mart 2019

İhracatımız Neden 500 Milyar Dolar Değil?

Bundan on sene önce ülke olarak Cumhuriyetimizin 100. yılı için hepimize heyecan veren ulusal hedefler koyduk. Bunlardan birisi de ‘500 milyar dolar' ihracat hedefi idi. Daha sonra dünya ihracatının daralabileceği öngörüsü ile bu hedefi...
01 Şubat 2019

Patronlar Şirketlerinin Bilinçaltıdır!

Bütün organlarımızın çok özel ve farklı görevleri olmasına rağmen ‘en önemli organımız hangisi?' sorusuna büyük çoğunlukla ‘beynimiz' yanıtını veririz. Bilindiği gibi beynin fonksiyonlarını bilinç ve bilinçaltı olarak...
01 Ocak 2019

Şirketlerde ‘Savaş Yerlerine!’ Anonsu

Meslek hayatımın başında yaklaşık üç yıl kadar savaş gemilerinde elektronik subayı olarak görev yaptım. Bir muhripte görev yapmak hatasız olmayı gerektiren ve bir o kadar da heyecan verici bir süreçtir. Fırtınalı bir denizde seyir eden...
01 Aralık 2018

‘Roma Yanarken, Keman Çalan’ İhracatçılarımız!

Ekim ayı içinde yönetim kurulu üyeliği yaptığım şirketlerden birisi için genel iş fırsatlarını yerinde incelemek ve mümkün olduğunca değerlendirmek üzere iki günlüğüne Dubai'de düzenlenen ‘Madenciler Fuarı'na (THE MINING...
01 Kasım 2018

Patron ve Yönetici Farklı Düşünür!

Kısık sesle de olsa patronundan şikayet eden bir yöneticiye veya yöneticilerinin kendisini neden hiç anlamadığını anlamaya çalışan bir patrona mutlaka rastlamışsınızdır. Kurumsal büyük şirketler hariç tutulursa Anadolu'da aile şirketleri...
01 Ekim 2018

Şirketlerde Yönetim Kurulu Hayati Önem Taşır!

Evrensel yönetim felsefesine göre şirketler başta olmak üzere bütün kurumlarda, isimleri farklı olsa bile, iki temel organ vardır. Kurumun gelecek vizyonunu, stratejik amaçları ile hedeflerini ve bu hedeflere ulaşmak üzere stratejilerini oluşturan...
01 Eylül 2018

Patronlar için şart olan bir ‘zihinsel devrim’!

Ülke ekonomimizin bel kemiğini bütün Anadolu'ya yayılmış, KOBİ ölçeğinde çalışan patron şirketleri oluşturur. Bu şirketlerimizin kurucu patronları gece gündüz demeden çalışarak şirketlerinin önce ‘hayatta kalmasını'...
01 Ağustos 2018

Patronlar için ‘Andre Weil’ kuralı!

Ünlü Fransız Matematikçi Andre Weil'in çok bilinen bir kuralı vardır: 'Birinci sınıf insanlar, birinci sınıf insanları yanlarına alırlar, ikinci sınıf insanlar ise üçüncü sınıf insanları yanlarına alırlar.” Kendini her...
01 Temmuz 2018

Şirketler ‘Check-Up’ Olabilir mi?

‘Kaybetmeyi göze alamadıklarımız, bizim için stratejiktir' tanımından hareketle sağlığımızın ‘stratejik' olduğunu, rahatlıkla söyleyebiliriz. Bu nedenle sağlığımız ile ilgili en ufak bir sorunumuz olduğunda, hemen doktora...
01 Mayıs 2018

Sakın ‘Print’ Etmeyin!

‘İş dünyamızda yeteri kadar ilgi görmese de ‘strateji' üretme özelliği nedeni ile ‘Stratejik Planlama' dünyada en çok kullanılan ve doğru hazırlanmasına ilave olarak iyi de uygulandığında fayda sağlanılan bir yönetim aracıdır....
01 Nisan 2018

İhracatımız Neden Artmaz!

Dünyanın hemen hemen her geniş gövdeli uçağında elinde çantası ile ihracat yapma mücadelesi veren bir iş adamımıza rastlayabilirsiniz. Kısaca söylemek gerekirse ihracatımızı arttırmak ve 2023 yılında dünya ihracatından yüzde 1.5 pay...
01 Mart 2018

Nasrettin Hoca’nın Yüzüğü ve İhracatçılarımız!

‘Nasrettin Hoca'nın yüzüğü' fıkrasını bilirsiniz. Bir gün Nasrettin Hoca kapının önünde birşey arıyormuş, birisi hocaya sormuş ‘Ne oldu hocam birşey mi arıyorsunuz?'. Hoca ‘Evet, yüzüğüm kayboldu'. Adam sormuş;...
31 Ocak 2018

İhracata Küresel Yaklaşım

Yaklaşık 2100 gün sonra ülke olarak kutlayacağımız Cumhuriyetimiz'in 100. kuruluş yılı için her alanda hedeflerimiz var. Bu hedeflerimiz arasında ihracatçılarımız ve ilgili paydaşları için en fazla heyecan verici hedef; 2023 yılında...
31 Aralık 2017

‘İhracat Konsantrasyonu’ Nasıl Hesaplanır?

Dünya Ticaret Örgütü verilerine göre 2016 yılı itibarı ile 142.5 milyar USD civarındaki ihracatla 31. sırada yer alan ülkemiz, ‘İhracat Konsantrasyonu (Export Concentration)' olarak bütün ihracat ürünlerinde ortalama 0.04 değeri ile...
30 Kasım 2017

İhracatta Neden Beraberce Kaybediyoruz?

Ülke olarak hepimize heyecan veren çok önemli bir kutlamaya altı sene kaldı ve ona hızla yaklaşıyoruz. Yaklaşık 2200 gün sonra kutlayacağımız cumhuriyetimizin bu çok önemli ‘Kilometre Taşı' için her alanda hedeflerimiz var. Bu hedeflerimiz...
31 Ekim 2017

Strateji…

Eski Yunanca'da ‘Ordu yönetme sanatı' olarak tanımlanan strateji kavramını askerler yüzyıllardır kullanmaktadır. Bunu, hem ünlü Çinli filozof Sun Tzu´nun M.Ö. 320 yıllarından kaldığı tahmin edilen notlarında, hem de Clausewitz´in...
30 Eylül 2017

Pazar Odaklı Şirket

Günümüzde teknolojinin ateşlediği bir büyük değişim yaşıyoruz. Bu büyük değişim kapsamında, bütün dünyada ve hemen hemen tüm sektörlerde arzın talebi aşması ve iletişimdeki inanılmaz gelişmeler nedeni ile şirketlerimizin küresel...
31 Ağustos 2017

Fuarlar Fırsattır!

Ülke olarak 2023 yılına yönelik 500 milyar dolar gibi çok iddialı bir ihracat hedefimiz var. Yıllık ortalama yüzde yirminin üzerinde bir artış oranı gerektiren bu hedefe ulaşmanın zorluklarının farkında olarak yapılması gereken de birçok...
31 Temmuz 2017

İhracatın Kritik Faktörü: Konsantrasyon!

Dünya Ticaret Örgütü verilerine göre küresel ihracatın son iki yıl itibarı ile daralma trendinde olduğunu biliyoruz. Aynı dönemde Türkiye ihracatı da dünyadaki gelişmelere benzer şekilde daralmasını sürdürmüş ve 2016 yılı ihracatı...
30 Haziran 2017

İhracat Konsantrasyonumuz Neden Düşük?

Dünya Ticaret Örgütü verilerine göre 2016 yılı itibarı ile 142.6 milyar dolarlık ihracatla 30. sırada olan ülkemiz, ihracat konsantrasyonu (Concentration of exporting countries) olarak 0.04 değeri ile ihracatçı ülkeler arasında sonuncu durumdadır....
31 Mayıs 2017

İyi Kaptan Fırtınada Belli Olur!

Ekonomi ve iş dünyasındaki ‘Fırtınalı' havayı görünce seneler önce Deniz Kuvvetleri'nde görevli iken yaşadığım ve sonuçlarını hiç unutmadığım bir anımı sizlerle paylaşmayı arzu ettim. Yıllar önce genç bir deniz subayı...
30 Nisan 2017

İhracat Böyle Artmaz!

Son beş yılda 150 milyar dolar civarında duran, hatta azalma eğilimine giren ihracatımızın ülkemizin en önemli sorunlarından biri olduğu açıktır. Bütün ihracat potansiyeli olan şirketlerin, mesleki dernek ile birliklerin ve ilgili kamu kurumlarının...
31 Mart 2017

Ayakkabı Sektöründe Büyük Rakipler ve Fırsat Pazarlar

Mevcut kaynaklara göre ayakkabıya ait ilk bulgulara Avrupa'daki mağaralarda rastlanmakta olup, ayakkabının tarihi kıyafetlerin tarihi kadar eskidir. İlk topuklu ayakkabının ise eski Yunan ve Romalılar'da sahnede boyu uzun göstermek için...
28 Şubat 2017

İhracat, Küresel Bir Savaştır!

Büyük ümitlerle 2017 yılına girdik ve Cumhuriyetimiz'in 100. kuruluş yılına sadece altı sene kaldı. 2023 yılı için koymuş olduğumuz ihracat hedefimizin 500 milyar dolar olduğunu biliyoruz. Diğer taraftan 2015 yılı ihracatımız sadece...
31 Ocak 2017
banner366